Edobbe skrev:Med risk för at bli utskrattad undrar jag om man kan "jumpstarta" en hoj med startkablar till en bil. Alltså mellan bil och mc, eller kokar man batteriet på hojen då?
Tacksam för svar
Starta inte bilen så är det ingen risk för skadorEdobbe skrev:Med risk för at bli utskrattad undrar jag om man kan "jumpstarta" en hoj med startkablar till en bil. Alltså mellan bil och mc, eller kokar man batteriet på hojen då?
Tacksam för svar
Edobbe skrev:Med risk för at bli utskrattad undrar jag om man kan "jumpstarta" en hoj med startkablar till en bil. Alltså mellan bil och mc, eller kokar man batteriet på hojen då?
Tacksam för svar
Hur får du mer ström ur laddaren till batteriet om du inte ökar spänningsskilnadenOzzie skrev:I min värld så lär laddningsspänningen vara precis densamma då det mer har att göra med de kemiska egenskaperna hos en blyackumulator=batteriet. Däremot så lär bilens generator kunna ge hyggligt mycket mer ström=Ampere. Anledningen till att man bör ha en MC-laddare till ett MC-batteri är helt enkelt att MC-batteriet inte klarar av att ta emot så mycket ström (A) som ett bilbatteri. Det överhettas helt enkelt.
Mvh
/Oskar
SuperSport skrev:Hur får du mer ström ur laddaren till batteriet om du inte ökar spänningsskilnaden
Ozzie skrev:Hmm.
Om vi tänker oss att vi parallellkopplar 20 9V batterier så är fortfarande spänningen=9V men strömmen du kan ta ur kretsen är 20ggr så stor. På motsvarande sätt så behövs det kraftigare/fler komponter i laddaren för att kunna ge mer ström. En billaddare på 12V kanske normalt är specad för att kunna ge 10A med en laddspänning på 14V medans en MC-laddare kanske ger 5A. Av samma anledning så ger en bilgenerator kanske 100A laddning medans en MC-laddare kanske ger 30A.
100A*12V=1200W dvs effekt som du kan ta ut ur generatorn
30*12V=360W effekt
Nu är givetvis siffrorna väldigt generella. Jämför den rena storleken på en bilgenerator kontra mcgenerator samt även bil- kontra mcladdare.
Hoppas det förklarade något...
MVH
/Oskar
men det är ju det Oskar menar . på bil har du mera förbrukare alltså sjunker spänningen och generator ger mer . men mc och bil laddar fortfarande med,SuperSport skrev:Hur får du mer ström ur laddaren till batteriet om du inte ökar spänningsskilnaden
Ozzie skrev:----
Tror att anledningen till att en bilgenerator ger mer spänning på tomgång hör mer till den mekaniska/elektriska konstruktionen av en bilgenerator då bilmotorn mer används runt 2500rpm eller så. Där är knappast mc-motorn så ofta (iaf inte på min 600...). Den borde ju rimligvis vara konstruerad att fungera optimalt under sina tänkta förhållanden.
--
Av samma anledning (nästan) så har man ju för bil övervägt att gå över till 42V systemspänning=minskad kabeltjocklek=minska vikt=minskad mängd koppar=minskat pris.
Hoppas jag inte är ute och cyklar för mycket nu..
Mvh
/Oskar
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |