Batteri

Edobbe

You´ll never walk alone
Gick med
10 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster Dark 900
Med risk för at bli utskrattad undrar jag om man kan "jumpstarta" en hoj med startkablar till en bil. Alltså mellan bil och mc, eller kokar man batteriet på hojen då? :confused:

Tacksam för svar
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Edobbe skrev:
Med risk för at bli utskrattad undrar jag om man kan "jumpstarta" en hoj med startkablar till en bil. Alltså mellan bil och mc, eller kokar man batteriet på hojen då? :confused:

Tacksam för svar

Jag kopplade min blade till bilen utan problem...startade fint! men jag vet inte om det är särskilt hälsosamt?! :va

//@
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Japp, det går! Kan hända att vissa prylar kan ta lite skada i längden men om man bara gör det någon gång ibland så är det nog ingen fara :)
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Edobbe skrev:
Med risk för at bli utskrattad undrar jag om man kan "jumpstarta" en hoj med startkablar till en bil. Alltså mellan bil och mc, eller kokar man batteriet på hojen då? :confused:

Tacksam för svar
Starta inte bilen så är det ingen risk för skador :tummenupp
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
rätta mig om jag har fel.. men 12 volt är tolv volt...



skillnaden då.. jo det är hur mycke som "kan komma" men den kommer inte att ta mer än den behöver(mcn)

Så starta på...


Ps min R6a den kör jag med ett batteri som är hälften så stort som orginal än en gång tolv volt är 12 volt... skillnaden är att jag inte kan ha igång lampan lika länge som en med standard batteriet klarar när motorn är avstängd..
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Edobbe skrev:
Med risk för at bli utskrattad undrar jag om man kan "jumpstarta" en hoj med startkablar till en bil. Alltså mellan bil och mc, eller kokar man batteriet på hojen då? :confused:

Tacksam för svar

Så länge du har samma märkspänning på både bil och mc så är det bara att köra.
Spänning "=volt"
:tummenupp
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Eftersom en bil drar mer ström så laddar en bil med högre spänning och då kan man skada delar på en MC, av samma anledning så ska man ha en batteriladdare avsedd för MC när man laddar ett MC batteri.
Det finns ingen anledning att starta en bil när man ska kabelstarta en MC för MC:n drar så lite.
:mattias
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
I min värld så lär laddningsspänningen vara precis densamma då det mer har att göra med de kemiska egenskaperna hos en blyackumulator=batteriet. Däremot så lär bilens generator kunna ge hyggligt mycket mer ström=Ampere. Anledningen till att man bör ha en MC-laddare till ett MC-batteri är helt enkelt att MC-batteriet inte klarar av att ta emot så mycket ström (A) som ett bilbatteri. Det överhettas helt enkelt.

Mvh
/Oskar
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Ozzie skrev:
I min värld så lär laddningsspänningen vara precis densamma då det mer har att göra med de kemiska egenskaperna hos en blyackumulator=batteriet. Däremot så lär bilens generator kunna ge hyggligt mycket mer ström=Ampere. Anledningen till att man bör ha en MC-laddare till ett MC-batteri är helt enkelt att MC-batteriet inte klarar av att ta emot så mycket ström (A) som ett bilbatteri. Det överhettas helt enkelt.

Mvh
/Oskar
Hur får du mer ström ur laddaren till batteriet om du inte ökar spänningsskilnaden :confused:
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
SuperSport skrev:
Hur får du mer ström ur laddaren till batteriet om du inte ökar spänningsskilnaden :confused:

Hmm.
Om vi tänker oss att vi parallellkopplar 20 9V batterier så är fortfarande spänningen=9V men strömmen du kan ta ur kretsen är 20ggr så stor. På motsvarande sätt så behövs det kraftigare/fler komponter i laddaren för att kunna ge mer ström. En billaddare på 12V kanske normalt är specad för att kunna ge 10A med en laddspänning på 14V medans en MC-laddare kanske ger 5A. Av samma anledning så ger en bilgenerator kanske 100A laddning medans en MC-laddare kanske ger 30A.

100A*12V=1200W dvs effekt som du kan ta ut ur generatorn
30*12V=360W effekt

Nu är givetvis siffrorna väldigt generella. Jämför den rena storleken på en bilgenerator kontra mcgenerator samt även bil- kontra mcladdare.

Hoppas det förklarade något...
MVH
/Oskar
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Ozzie skrev:
Hmm.
Om vi tänker oss att vi parallellkopplar 20 9V batterier så är fortfarande spänningen=9V men strömmen du kan ta ur kretsen är 20ggr så stor. På motsvarande sätt så behövs det kraftigare/fler komponter i laddaren för att kunna ge mer ström. En billaddare på 12V kanske normalt är specad för att kunna ge 10A med en laddspänning på 14V medans en MC-laddare kanske ger 5A. Av samma anledning så ger en bilgenerator kanske 100A laddning medans en MC-laddare kanske ger 30A.

100A*12V=1200W dvs effekt som du kan ta ut ur generatorn
30*12V=360W effekt

Nu är givetvis siffrorna väldigt generella. Jämför den rena storleken på en bilgenerator kontra mcgenerator samt även bil- kontra mcladdare.

Hoppas det förklarade något...
MVH
/Oskar

Jodå så lång har du rätt :tummenupp Men för att det ska gå ström från det ena batteriet till det andra eller från en laddare till ett batteri så krävs det att det är en spänningsskilnad. Vill du ha snabbare laddning (mer laddström) så höj spänningen. Så det spelar ingen roll om du har Forsmark 3 som laddare om det inte är någon spänningsskilnad mellan generatorn och ditt bateri, för då kommer ingen ström att gå till batteriet.
Gå ut och starta bilen och mät spänningen när du startat bilen och gör sedan det samma med hojen, en bilgenerator håller normalt högre spänning än en MC.
 

ström 1

Vet du va du har Hedlund ..taskig timing
Gick med
4 Jan 2004
Ort
UPPSALA
Hoj
KTM 660
SuperSport skrev:
Hur får du mer ström ur laddaren till batteriet om du inte ökar spänningsskilnaden :confused:
men det är ju det Oskar menar . på bil har du mera förbrukare alltså sjunker spänningen och generator ger mer . men mc och bil laddar fortfarande med,
samma spänning,men du kan ej lasta ner mc generatorn lika mye som på bil
(BLYCELL)C.A 2.1V FULL LADDAD
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
Tyvärr är jag utbytesstudent i Österrike för tillfället och kan inte prova, hojjen är dessutom avställd och undanställd samt bilen har genomgått en smärre utseende/funktionsförändring sedan ett rådjur inte använde visade trafikvett och ställde sig rakt framför.

Laddningsspänningen från generatorn (var nu den kom in i bilden) är från början varvtalsberoende (Stå på tomgång på natten med lysena på och gasa till..). För att spänningen inte ska skjuta i höjden så har man en laddningsregulator som reglerar lindningarna (ström/spänning?) i generatorn så att optimal laddningsspänning erhålls, eller iaf försöker upprätthållas. Den optimala laddningsspänningen borde vara precis densamma eftersom batterierna är av samma sort=samma kemiska uppbyggnad.

Tror att anledningen till att en bilgenerator ger mer spänning på tomgång hör mer till den mekaniska/elektriska konstruktionen av en bilgenerator då bilmotorn mer används runt 2500rpm eller så. Där är knappast mc-motorn så ofta (iaf inte på min 600...). Den borde ju rimligvis vara konstruerad att fungera optimalt under sina tänkta förhållanden.

Om laddningen "endast" skulle vara beroende av spänningen så bör väl den optimala laddaren rimligen vara en med 3,1415 MV DC (möjligen något mer, är lite osäker på den sista decimalen...).

I den stora viktjagartävlingen för moderna MC så skulle det även vara en klar fördel att ha en högre spänning, av den enkla anledningen att man då kunde minska ledningsdiametern på kablarna från generatorn. Man kunde säkert spara bortåt 4 gram... =)

Av samma anledning (nästan) så har man ju för bil övervägt att gå över till 42V systemspänning=minskad kabeltjocklek=minska vikt=minskad mängd koppar=minskat pris.

Hoppas jag inte är ute och cyklar för mycket nu..
Mvh
/Oskar
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ozzie skrev:
----
Tror att anledningen till att en bilgenerator ger mer spänning på tomgång hör mer till den mekaniska/elektriska konstruktionen av en bilgenerator då bilmotorn mer används runt 2500rpm eller så. Där är knappast mc-motorn så ofta (iaf inte på min 600...). Den borde ju rimligvis vara konstruerad att fungera optimalt under sina tänkta förhållanden.
--
Av samma anledning (nästan) så har man ju för bil övervägt att gå över till 42V systemspänning=minskad kabeltjocklek=minska vikt=minskad mängd koppar=minskat pris.

Hoppas jag inte är ute och cyklar för mycket nu..
Mvh
/Oskar

Mja, anledningen till att man önskar högre systemspänning är faktiskt mest att det är enklare (läs: mycket billigare) att göra elektronik för 42V än för 12V. 42V är optimalt betr chipstorleken på kraftstyrnings-IC-na. Mer och mer av bilars värde idag är elektronik. På ett seminarium för ett antal år sedan förutspådde man att år 20-något skulle 30% av bilars värdet bestå av elektronik. Läste också nånstans att en typ av Blatt-Wolvo innehöll över 100 elmotorer där flertalet styrs via elektronik.
Vid 42V är det inte heller så noga med "jordfel", några saknade tiondelar spelar ingen större roll.
Tunnare nödvändiga kabeldimensioner är naturligtvis även det viktigt men där finns redan andra metoder att spara på kabelkoppar, bussade system med adresserade strömförbrukare t ex. Fundera ett ögonblick på hur mycket man kan spara på en 24 m långtradare där dessa system redan finns sen många år.
F ö, cykla på du bara har man ingen hoj så blir det cykel, jag vet, jag har just nu drygt 50 mil till hojarna.. :D:
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Klart en hoj tål 'bil'-12 V. Troligen är bilens reglering av spänningen bättre
än hojens, så några spänningstoppar som förstör nåt på hojen lär det
knappast bli. Även om dom 12-14 V= kom mer el mindre direkt från Ringhals
så 'vet' ju inte hojen om det. Sas.

Möjligen tål inte hojens startmotor att man gnager med den 30 min i sträck.
/u
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns en risk att motorcykelns generator (laddregulatorn) torskar, men BARA om bilen är igång och laddar. En hojs laddregulator är dimensionerad för betydligt klenare strömmare än de 120 Ampere som t.ex. min Audi kan kräma ur sig. En gammal Kawa 900, Norton eller Triumph kommer definitivt att paja laddregulatorn om man snor ström från en bil som står med motorn igång. Moderna laddregulatorer styr magnetiseringen i rotorn och på så sätt regulerar spänningen i generatorn, dom är säkra för det här. Halvmoderna styrs via ett laddrelä som bryter laddningen vid för höga spänningar. Gamla antika byggda med zenerdioder (som de jag nämde här ovan) kommer att torska på nolltid.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top