Batteridriven värmejacka - erfarenheter?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Normalt är jag naturligtvis Stålmannen och kan kila runt i trikåer när det är minusgrader men på morgnarna är det en annan femma...

I.o.m. att jag fastnat för Milwaukee när det kommer till elektriska verktyg så tittar jag naturligtvis på deras jackor i.o.m. samma batterier och laddare. Dock medveten om att det finns fler tillverkare av värmejackor och någon kanske besitter erfarenhet av olika jackors funktion och egenskaper.

Denna har jag siktat in mig på, föregångaren i helsvart tilltalar mig egentligen mer men den nyaste verkar lite fiffigare:

M12 Värmejacka M12 HJBL2-0

M12_HJ_BL2-201M12_HJ_BL2-201--Hero_01_HiRes.jpg

Om man köper jackan utan laddare/batteri, är det någon som vet hurvida adaptern för batteriet ingår med jackan, logiskt sett borde den naturligtvis göra det men inget jag lyckats få fram efter en del surfande.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag är väldigt inne på att skaffa en inför nästa års jakt.
Kunna klä sig svalt för att vandra och brassa elvärme om man blir sittandes. Så som jag ser det den ultimata kombon.
Det och elstrumpor, sen är man kittad för det mesta.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har en från Oxford. Utmärkt att ha. Där ingår laddaren med batteriet och plagget är separat.
Edit, min är en väst. Tror de hade paket med allt som behövs för ca 1500.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kunde inte hålla mig så jag beställde vid dagens besök i butiken. Trodde jag skulle ha en Medium men de hade bara Large hemma och när jag prova den tyckte jag att den satt som den skulle. Detta ex. var dock inkl. batteri och laddare, de var osäkra på om hylsan/adaptern som batteriet ska sitta i ingick vid beställning av bara jackan.

De ringde således till lev. och denne mena på att den inte ingick med enbart jackan :va Både jag och säljaren tyckte detta var ett halvknepigt upplägg, butiken hade inte ens adaptern upplagd som artikel. Men men att få fram adaptern löst skulle enligt säljaren inte vara några problem och nu på eftermiddagen ringde de upp och meddela leverans i början av nästa vecka.

I.o.m. detta upplägg sparar jag naturligtvis mindre på att köpa jackan för sig men jag behöver inte ett batteri och laddare till så jag får nöja mig med 500-600:- lägre pris = totalpris på strax över 2000:- för jacka med adaptern.

Naturligtvis går det att komma ner i pris på nätet men nu fick jag service och det kan jag gott betala en slant för.

Hur länge varar batteriet ?

6 timmar enl. tillverkaren med12V/2Ah, finns dock olika effektlägen och separat knapp för uppvärmda fickor = oklart hur de har räknat. Ska dock finnas adapter för 18V batterier med högre kapacitet.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Som tur var öppnade jag kartongen likt ett barn på julafton, fast i butiken då, och kunde konstatera att butiken blivit felinformerad :tummenupp Batteriadapter ingick med andra ord.

Kartong..

m12-j-1.jpg

...innehållande..

m12-j-2.jpg

...det av intresse, lätt rundtur från jackan sett är; Två sedvanliga fickor framtill, en bröstficka på vänster sida, batterifack på vänster sida baktill, två innerfickor varav vänster med dragkedja, höger gigantisk med öppen ovandel samt två pennhållare på vänster insida. Finnes även kardborre för ärmarna och dragsko nedtill.

m12-j-3.jpg

m12-j-14.jpg

Batteriadapter VS Batteri

m12-j-4.jpg

Batterindikator på adaptern i.o.m. att M12-batteriet inte har detta (M18 har dock).

m12-j-5.jpg

På/av-knapparna på bröstets vänstra sida, en knapp för jackans ovandel och en för främre fickorna vilket kan vara bra om man är kommunalanställd eller så... Varje knapp har tre lägen vilka dp lyser röd, vit eller blå och den startar på röd, båda går naturligtvis att ha på samtidigt men det blev grötigt på bild.

Jacka

m12-j-7.jpg

Fickor

m12-j-8.jpg

USB-port på adaptern, något oklar spec. men det står att den är för "apparater som kräver mindre än 5V och 1A", måste aktiveras med samma knapp som batteriindikatorn och är då på i två timmar.

m12-j-9.jpg

Intern dragning av USB-snodden är tanken, finns hål till både innerficka och bröstfickan, innerfickan rymmer dock inte en Note4 men bröstfickan gör det. Testade för övrigt laddfunktionen för två olika Samsunglurar utan problem.

m12-j-10.jpg

m12-j-13.jpg

Finns en adapter för 18V, säljes separat, men även om adaptern är ganska slimmad så..

m12-j-6.jpg

...batterificka med 12V..

m12-j-11.jpg

batterificka med 18V, det var skapligt tight att få igen dragkedjan även utan adaptern som jag inte har. Blir en ganska duktig knöl men visst, det väger 696g utan adapter medan 12V väger 182g (260 med adapter) så förmodligen vill man att den ligger still med den utökade vikten.

m12-j-12.jpg

Inte hårdtestat jackan ännu men det jag har testat har varit på fullt effekt, blev varmt attan i bostaden naturligtvis och vid en kortare promenad utomhus kändes det fortfarande som att det värmde på duktigt. Testade att sätta mig i bilen för att känna om batteriet var ivägen men det verkar lugnt, lägger sig tillräckligt på sidan. Känns som att jackan i sig självt inte gör bort sig även utan batteri.

Troligtvis blir första nämnvärda testet på torsdag morgon även om det spås bli 2°C då, tänker mig att jag förvärmer jackan i 5min på galgen och sedan ger jag mig ut i ruskvädret med den.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...