Batteriet gör vad?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Håller på och pillar och duttar med min nyinförskaffade 125.

Har en fråga om batteriet, det gäller en Kawasaki 125 kdx anno 1991. Vad gör batteriet igentligen till den modellen. Är det enbart till blinkers och instrumentbelysningen med kontrollampor, samt att kunna sätta på lampor?

Nu lyser neutral när man kickar, helljusbeam fungerar, bromsljus och framljus(bakljus har glödlampan gått på)

LimpanJansson

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2010
Hoj
Yamaha YBR125
Motorn behöver ju gnista för att den ska gå, och gnistan kommer via en cdi/ecu/brytarspets/tci till en tändspole o tändkabel till tändstiftet, och består av elektricitet, så det behövs ju batteriet till (likså generatorn)...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Motorn behöver ju gnista för att den ska gå, och gnistan kommer via en cdi/ecu/brytarspets/tci till en tändspole o tändkabel till tändstiftet, och består av elektricitet, så det behövs ju batteriet till (likså generatorn)...

Inte nödvändigtvis.
På de flesta kickstartade hojjar sitter batteriet där endast för att göra hojen något mer lättstartad.
Funkar lika bra med kondensator.

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
På min ktm är det inget batteri, min moppe kan man koppla direkt förbi batteriet, + - pol på varandra...Så det gör egentligen ingeting.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Inte nödvändigtvis.
På de flesta kickstartade hojjar sitter batteriet där endast för att göra hojen något mer lättstartad.
Funkar lika bra med kondensator.

Precis därför jag undrade då den hoppar igång och går fint utan batteri. Det är lite "svagt" lyse, och har inte sett att kontrollampor och blinkers fungerar ännu.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Precis därför jag undrade då den hoppar igång och går fint utan batteri. Det är lite "svagt" lyse, och har inte sett att kontrollampor och blinkers fungerar ännu.

Lyset vaknar till när du varvar.
Blinkersen kan få lite spel på tomgång.
Annars inga problem.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det kan hända att du har en rörlig avgasport på din KDX, i så fall ska batteriet vrida på avgasporten när du sätter på tändningen (det hörs om den gör det eller ej). Vet dock inte om batteriet gör någon nytta för avgasporten sen när motorn väl är igång.

Edit: Nu är jag ganska säker på att du har en aktiv avgasport, förutsatt att detta är en bild på rätt motor:
bikepics-488532-full.jpg

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...