Batterifel?

Abris47

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
04 Honda CBR 600 RR
Hej Jag behöver lite hjälp!
Jag har en CBR 600 RR 04. Den startar alltid på första försöket (när motorn kall) men när jag har åkt lite så den är varm. Och stänger av så orkar den inte starta ritigt direkt (är som att batterit börjar ta slut). Sen ska man ut och åka nästa dag så startar den direkt igen.
Va kan det vara för fel? (batterit) , (generatorn). Eller vill dom inte starta direkt?
Lite jobbigt är det när man bara stanar för att prata med någon eller tankar!

Tacksam för svar.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Förmodligen har ditt batteri nedsatt kapacitet. Dags att köpa nytt.
 

Abris47

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
04 Honda CBR 600 RR
Det är ju bara det att batteriet är 2 år gamalt. Men jag får väl köpa ett nytt och kolla som problemet är kvar
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Det är ju bara det att batteriet är 2 år gamalt. Men jag får väl köpa ett nytt och kolla som problemet är kvar

Vad har du för batteri? Har läst att flera verkar ha haft problem med Biltemas batteri, jag själv inräknat! Min hoj startade felfritt och sedan åkte jag en tur på tio mil och när jag sedan skulle starta den igen var det kört.
 

Abris47

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
04 Honda CBR 600 RR
Det vet jag inte men den var inte på service och fick ett ny orginal batteri (det står honda på det iallafall) för 1700. Men det var väl nån skit från japan jag fick kanske då. Men vad ska man ha för batteri då?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har du underhållsladdat under vintern eller har det bara stått? Isf är det ju inte helt konstigt om det redan gett upp.
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Den sortens batteri du har är nog bra, men som sagt har det laddats ur under vintern kan det ju vara slut vid det här laget.
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Kolla att batterikablarna är dragna ordentligt och har ordentlig kontakt. hade en gång en Lincoln och den hade samma problem, jag hade glömt att dra åt ena polen på batteriet. När moton blev varm så blev cylindrarna tätare och det gick åt mera amp att dra runt och då räckte inte ytan på den odragna polen till. Låter konstigt men är faktiskt sant!

Värt att kolla i alla fall.

Är batterit och kablarna är OK skulle jag gissa på startmotorn.
 
Last edited:

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Hej

Jag köpte nytt batteri på Mekonomen.Dom säljer global´s batterier.
Ett AGM batteri gick på 709kr (BMW skulle "bara" ha 1500 för motsvarande). Det är en klar konkurent till Biltema.
Jag är biltema freak men tror nog att Global är bättre för ungefär samma pengar.
Fredrik
 

Abris47

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
04 Honda CBR 600 RR
Det ha laddar ur sig några gånger (3-4) när jag har glömt det. Så jag har fått ta och ladda det. Jag får väl kolla så att polerna sitter fast. Annars får det bli ett ny batteri.
Men om det är startmotorn va fan gör jag då? Är det dyrt att byta/fixa?
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Det ha laddar ur sig några gånger (3-4) när jag har glömt det. Så jag har fått ta och ladda det. Jag får väl kolla så att polerna sitter fast. Annars får det bli ett ny batteri.
Men om det är startmotorn va fan gör jag då? Är det dyrt att byta/fixa?

Ibland räcker det med att batterit blivit helt urladdat en gång för att det skall bli helt slut, orginalbatterit i min Folka var bara att kasta när jag glömde att koppla bort batterikabeln och den stog en månad.

Beggad startmotor brukar inte kosta mer än ett batteri så det skulle jag inte oroa mig allt för mycket för. (fast det varierar såklart från hoj till hoj och jag har ju bara gammla ök)

Jag skulle prova att köra hojen, nära ditt garage eller nån kompis, tills den blir varm och krånglar vid start. Koppla då på startkablar från ett fullt bilbatteri och testa att starta med dom på kopplade. Startar den utan problem då så är det troligen ditt batteri som är slut, har den problem fast den har kräm så är det troligen startmotorn. (var försiktig med startkablarna, det går bra att svetsa eller starta bränder med dom om man gör fel)
 
Last edited:

Abris47

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
04 Honda CBR 600 RR
Okej. Jag får ta och testa det. Och jag får tacka för all hjälp får väl se hur det slutar. Men tack i alla fall.
 

Racertomten

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Ort
Norrköping
Hoj
2007 Honda cbr 600rr
Jag har med samma problem på min HONDA CBR 600rr 2007.
när jag ska starta den kall så hoppar den igång skit fint. men när jag kört den ett tag och ska tex tanka så vägrar den gå igång typ som om den inte orkar dra runt den.
men när man rullat igång den så är det inga problem att få igång den efter det.
batteriet är nytt för säsongen.

har en fråga till om det är sant att batteriet inte laddas under 5000varv.?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Batteriet börjar väl i stora drag ladda direkt efter tomgång.


Är batteriet ok och den är svårstartad varm kan det även vara startmotorkolena som e gonatt , dom går att köpa lösa
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej

Jag köpte nytt batteri på Mekonomen.Dom säljer global´s batterier.
Ett AGM batteri gick på 709kr (BMW skulle "bara" ha 1500 för motsvarande). Det är en klar konkurent till Biltema.
Jag är biltema freak men tror nog att Global är bättre för ungefär samma pengar.
Fredrik

Eller så kunde du köpt Yuasa YTX14-BS som är originalbatteriet från mdsbattery.co.uk för samma pengar och fått det bästa batteriet på marknaden.
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
jag har samma problem , så imorgon köper jag ett nytt batteri , det konstiga är att den startar bra första gången på dagen men sen är det ett lotteri om den vill starta , hatar el-fel
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Bara köpa nytt batteri. Hade precis samma problem för några år sedan.
Underhållsladdningen är mkt viktig för att inte få mekanisk stress i batteriet. Kan också vara att hojen drar tjuvström avstängd och därför måste "laddas" varje start och därför slits hårt.

Bly batterier är ingen raketforskning och BT batterierna är känsligare för urladdning, men får man ett bra ex och tar hand om det så funkar de länge.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Eller om ni vill ha originalgrejor så kan ni köpa mitt Yuasa för 500:-. Garanterat fullt med kräm!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top