användare-404
jag vet inte vart strypen sitter konstapel
- Gick med
- 5 Oct 2022
- Hoj
- CBR600RR
är batterifett samma som dielektrisktfett?
(ute efter tändstift fett)((för anslutningen))
(ute efter tändstift fett)((för anslutningen))
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Överslag genom o längs tändhattar på äldre japanska hojar - det kröp längs microsprickor i tändhattarna - bara byte som gällde. Även tändkablar var lite känsliga - bytte allt till något annat märke (minns inte vilket) så funkade det bättre. Känner några till som haft liknande problem - dock aldrig på europeiska hojar
Varför skulle det inte hjälpa att isolera stifttoppen med ngn slags fett? Leder det ström?Tja - det är väl samma sak, men frågan är vad du är ute efter?
Förhindra korrosion mellan stift o tändhatt? Det kan funka, men det är nog inte problemet du vill lösa
Misständning när det regnar? Då hjälper knappast fett
Du får gärna utveckla frågan lite mer
Överslag - om det nu är frågan om det slår inte från stifttoppen, den slår via sprickor, smuts (salter), klen isolering o liknande. Därför har jag svårt att tro att man fixar ett grundproblem genom att lägga på fett. Det kan förhindra att smuts o föroreningar fastnar, men inte löser det ett befintligt problem.Varför skulle det inte hjälpa att isolera stifttoppen med ngn slags fett? Leder det ström?
Jo det är ju sant att det är en taskig tändhatt läcker ström och inte stiftet, så det hjälper nog knapptÖverslag - om det nu är frågan om det slår inte från stifttoppen, den slår via sprickor, smuts (salter), klen isolering o liknande. Därför har jag svårt att tro att man fixar ett grundproblem genom att lägga på fett. Det kan förhindra att smuts o föroreningar fastnar, men inte löser det ett befintligt problem.
Nu vet vi ju inte riktigt vad skälet till frågan är, det var därför jag frågade om lite mer info.
på modernare bilar har man dielektriskt fett för att få bättre kontakt emellan hatt o stift. tänkte det inte skadar att ha på sin mcTja - det är väl samma sak, men frågan är vad du är ute efter?
Förhindra korrosion mellan stift o tändhatt? Det kan funka, men det är nog inte problemet du vill lösa
Misständning när det regnar? Då hjälper knappast fett
Du får gärna utveckla frågan lite mer
Verkar funkat utan i hundra år?på modernare bilar har man dielektriskt fett för att få bättre kontakt emellan hatt o stift. tänkte det inte skadar att ha på sin mc
Det var nytt - har inte hört talas om det tidigare. Det låter lite skumt för dielektriskt fett har jag fått lära mig är "tvärtom" dvs det isolerar/leder inte, och en del av de fett som marknadsförs som dielektriska innehåller silikon vilket är apa i elsystem, vid överslag omvandlas det till fast kisel och blir därmed en bra isolatorpå modernare bilar har man dielektriskt fett för att få bättre kontakt emellan hatt o stift. tänkte det inte skadar att ha på sin mc
Om grundproblemet är vatteninträngning mellan tändhatt och isolator/tändhatt och tändkabel så kan det absolut hjälpa. Det borde inte behövas men är utrustningen i sämre än perfekt skick eller används annorlunda än tänkt så kan det vara av nytta.Överslag - om det nu är frågan om det slår inte från stifttoppen, den slår via sprickor, smuts (salter), klen isolering o liknande. Därför har jag svårt att tro att man fixar ett grundproblem genom att lägga på fett. Det kan förhindra att smuts o föroreningar fastnar, men inte löser det ett befintligt problem.
Nu vet vi ju inte riktigt vad skälet till frågan är, det var därför jag frågade om lite mer info.
Litar du på en mekaniker som kallar sig Rainman?...Om ni går in på siten "Rainman Ray" på YouTube (Bilmekaniker i Florida, USA som lägger ut en film varje dag) så sprutar han alltid in "dielectric grease" i tändhattarna innan han sätter på dessa på stiften. -Varför??...
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |
![]() |
Testhoj hämtas från Sulas MC
Vi åkte till Strängnäs för ... |
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |