Batterifett = dielektriskt fett?

användare-404

jag vet inte vart strypen sitter konstapel
Gick med
5 Oct 2022
Hoj
CBR600RR
är batterifett samma som dielektrisktfett?
(ute efter tändstift fett)((för anslutningen))
 
Tja - det är väl samma sak, men frågan är vad du är ute efter?
Förhindra korrosion mellan stift o tändhatt? Det kan funka, men det är nog inte problemet du vill lösa
Misständning när det regnar? Då hjälper knappast fett
Du får gärna utveckla frågan lite mer
 
Jag har kört batteripolfett på anslutningarna vid stift och fördelare för att förhindra misständningar vid blöt terrängkörning med bil och det hjälper definitivt.
För mig har det ju bara varit vid enstaka dagar så jag vet inte hur länge effekten håller i.
 
Överslag genom o längs tändhattar på äldre japanska hojar - det kröp längs microsprickor i tändhattarna - bara byte som gällde. Även tändkablar var lite känsliga - bytte allt till något annat märke (minns inte vilket) så funkade det bättre. Känner några till som haft liknande problem - dock aldrig på europeiska hojar
 
Överslag genom o längs tändhattar på äldre japanska hojar - det kröp längs microsprickor i tändhattarna - bara byte som gällde. Även tändkablar var lite känsliga - bytte allt till något annat märke (minns inte vilket) så funkade det bättre. Känner några till som haft liknande problem - dock aldrig på europeiska hojar

Lodge?

Funkade för mig på 125an.
Accel var för di stora pôjka.
 
Vitt vaselin är syra fritt o funkar utmärkt med koppar o bly.

Alla telekablar som skarvades i tidernas begynnelse fettades in med vitt vaselin för att hålla vatten ute.

Finns på apoteket i små burkar för att smörja läppar eller lite större hjärtformade för pojkar som gillar sjärtar.
Vitt vaselin i bägge.
 
Tja - det är väl samma sak, men frågan är vad du är ute efter?
Förhindra korrosion mellan stift o tändhatt? Det kan funka, men det är nog inte problemet du vill lösa
Misständning när det regnar? Då hjälper knappast fett
Du får gärna utveckla frågan lite mer
Varför skulle det inte hjälpa att isolera stifttoppen med ngn slags fett? Leder det ström?
 
Varför skulle det inte hjälpa att isolera stifttoppen med ngn slags fett? Leder det ström?
Överslag - om det nu är frågan om det slår inte från stifttoppen, den slår via sprickor, smuts (salter), klen isolering o liknande. Därför har jag svårt att tro att man fixar ett grundproblem genom att lägga på fett. Det kan förhindra att smuts o föroreningar fastnar, men inte löser det ett befintligt problem.
Nu vet vi ju inte riktigt vad skälet till frågan är, det var därför jag frågade om lite mer info.
 
Överslag - om det nu är frågan om det slår inte från stifttoppen, den slår via sprickor, smuts (salter), klen isolering o liknande. Därför har jag svårt att tro att man fixar ett grundproblem genom att lägga på fett. Det kan förhindra att smuts o föroreningar fastnar, men inte löser det ett befintligt problem.
Nu vet vi ju inte riktigt vad skälet till frågan är, det var därför jag frågade om lite mer info.
Jo det är ju sant att det är en taskig tändhatt läcker ström och inte stiftet, så det hjälper nog knappt
 
Tja - det är väl samma sak, men frågan är vad du är ute efter?
Förhindra korrosion mellan stift o tändhatt? Det kan funka, men det är nog inte problemet du vill lösa
Misständning när det regnar? Då hjälper knappast fett
Du får gärna utveckla frågan lite mer
på modernare bilar har man dielektriskt fett för att få bättre kontakt emellan hatt o stift. tänkte det inte skadar att ha på sin mc
 
på modernare bilar har man dielektriskt fett för att få bättre kontakt emellan hatt o stift. tänkte det inte skadar att ha på sin mc
Det var nytt - har inte hört talas om det tidigare. Det låter lite skumt för dielektriskt fett har jag fått lära mig är "tvärtom" dvs det isolerar/leder inte, och en del av de fett som marknadsförs som dielektriska innehåller silikon vilket är apa i elsystem, vid överslag omvandlas det till fast kisel och blir därmed en bra isolator
 
Överslag - om det nu är frågan om det slår inte från stifttoppen, den slår via sprickor, smuts (salter), klen isolering o liknande. Därför har jag svårt att tro att man fixar ett grundproblem genom att lägga på fett. Det kan förhindra att smuts o föroreningar fastnar, men inte löser det ett befintligt problem.
Nu vet vi ju inte riktigt vad skälet till frågan är, det var därför jag frågade om lite mer info.
Om grundproblemet är vatteninträngning mellan tändhatt och isolator/tändhatt och tändkabel så kan det absolut hjälpa. Det borde inte behövas men är utrustningen i sämre än perfekt skick eller används annorlunda än tänkt så kan det vara av nytta.
 
Undrar också...
Om ni går in på siten "Rainman Ray" på YouTube (Bilmekaniker i Florida, USA som lägger ut en film varje dag) så sprutar han alltid in "dielectric grease" i tändhattarna innan han sätter på dessa på stiften. -Varför?? För att förhindra att fukt kommer in antagligen. -Men är det nödvändigt?!
 
Fett, olja och silikon är inte elektriskt ledande. De är istället en mycket bra isolator. Därför man har exempelvis oljefyllda transformatorer och brytare, för att isolera ledare ifrån varandra.
Dielektriskt fett är silikon.

En del missförstår detta med att ex fetta in batteripoler. Polerna ska vara rena och torra då de ansluts och drags åt. Sedan fett över för att isolera mot omgivning för att undvika krypström och oxidation. Blir tåligare mot ex vattenstänk.
Fattar man in före får man istället dålig kontakt! Inte bra...

Om du ska ha fett i tändhatten är det inte på kontaktyta mellan ledare och stiftets pol utan isådant fall mellan gummit och porslinet enbart för att hindra vatteninträngning.

Jag har aldrig haft problem med det...
Men de som piskar i endurospåret kanske gör så?
 
...Om ni går in på siten "Rainman Ray" på YouTube (Bilmekaniker i Florida, USA som lägger ut en film varje dag) så sprutar han alltid in "dielectric grease" i tändhattarna innan han sätter på dessa på stiften. -Varför??...
Litar du på en mekaniker som kallar sig Rainman?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top