Batterifråga ang CB 650

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Hoj
honda cb650 -80
Har en honda cb 650 -80 som jag tänkte byta batteri på. Är ute efter ett så litet som möjligt. Klarar jag mig på ett litet batteri på 6Ah från biltema.

Utgå från att hojjen e lättstartad. Och har inga problem att springa igång den i värsta fall. Men hade varit skönt å slippa att göra det varje dag.

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Tjena! Nu vet jag inte vilket pris du har på batteriet på biltema, men max batterier har ett på rätt antal Ampere (12A) för 419:- och det är nog mer värt att köpa ett sånt än ett för nån hundring billigare på biltema som har hälften av Ah.. Länk till batterier: http://viewer.zmags.com/publication/f84aa7ab#/f84aa7ab/320 (om det inte går att klicka så kopiera texten i webläsaren o uppdatera sidan bara så kommer du rätt)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har ett Biltema Artikelnummer 80256 (9A) på 650 Suzukin. Funkar bra, inga startproblem.

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Hoj
honda cb650 -80
tack för svaren, lite dåligt formulerat av mig.

Det jag e ute efter e att få ner storleken så mycket som möjligt. Å i någon tråd läste jag att Ah inte är så avgörande just vid start, utan att det snarare handlar om hur länge man kan stå å å dra på startmotorn.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
när ska folk nånsin lära sig skilja på Ah och CCA.

Ah (amperetimmar) är hur länge du kan lämna hojen på med ljuset på utan att batteriet dras ut altså helt totalt ointressant på din CB. (eller mala på startmotorn som du nu sa)

CCA = cold cranking ampere
, är hur mycket kräm batteriet klarar att leverera till startmotorn vid -18C, kanske inte så ofta man åker hoj i -18 men är vid den tempen de specas ;)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Anledningen till att många äldre hojar har onödigt stora batterier beror på att äldre tiders batterier inte klarade av att leverera tillräckliga CCA om man hade lite mindre batterier.

Jag har ett Biltema 8Ah i gixxern, det har klarat av att starta morsans bil ett par gånger, och sen hojen, utan någon laddning mellan...

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Hoj
honda cb650 -80
de sista lät väldigt bra.. orkar det att dra igång ett batteri så ska la kanske cb också kunna starta tycker man. tack för alla svar. :tummenupp

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
En lastbil, full-stor med 12 liters dieselmotor , drar 2Ah för en kallstart.
Mao skulle en hand full med radiobatterier klara av starten rent energimässigt. Men tyvärr är motståndet lite för högt i dom små batterierna. Typ 1000A krävs första sekunden för att snurra motorn första varven.
Kolla bara att det lilla batteriet ger mycket STRÖM, då är det lugnt.

Mats

Dallass

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2009
Hoj
honda cb650 -80
köpte ett batteri. å kom fram till att de bara e fult å bökigt.. Så frågan e, går det att köra utan batteri? eller kommer det att ta skada?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Att köra utan batteri är inte någon bra idé. Hojen kan tjyvstoppa på lägre varv vilket kan vara direkt farligt i vissa lägen. Batterit ser även till att ta bort spännings-spikar som kommer från laddningssystemet och skyddar på det sättet elektronik och lampor för överspänning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati