Tack Comeback. Gick ner och slängde i batteriet i hojen nyss. Efter några sekunder lös instrumentpanelen upp när man vred om nyckeln, men ett tryck på startknappen gav bara ett klick, och därefter slocknar allt. Och batteriet har direkt gått ner till 12.5V. Gissar att det därmed är slut.
Håller med. Ett friskt Biltema 80-269 fulladdat klarade att driva en 12V 55W strålkastarlampa i 60 minuter (som jag minns det?) innan spänningen går under 12 Volt.
Det motsvarar drygt 4 Ah.
Svår start 100A under 10 sek =100A*10s/3600s=ca 0,3 Ah
Dvs kopplar man en strålkastarlampa till batteriet (eller tänder ljuset på hojen om man kan göra det manuellt) så bör inte spänningen sjunka under 12 Volt på 4minuter för det blir ca 0,3 Ah.
Jag har en känsla av att kassa batterier som man kopplar en 55W eller 60W strålkastarlampa till, på dom batterierna dyker spänningen DireKT långt under 12 Volt.
Eftersom du använder Ctek rekomenderar jag originalbatteri eller att sonen köper batteri från
https://www.mdsbattery.co.uk/
tex deras bästa
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa_ytz.html
Det tar ca en vecka från beställning till man kan hämta batteriet på posten.
Jag har idag samma Yuasa som GSX1300R inregistrerades med hösten 2007.
En fördel med kvalitetsbatteri är att normal driftspänning är ca 12,7 Volt.
Dvs en Ctek som slår till underhållsladdning vid ca 12,85Volt kommer ge det några "mini" laddningar varje dygn.
Lågprisbatterier som Biltemas har man ökat mängden svavelsyra i för bättre prestanda # vilket innebär att normal driftspänning ligger i området 13,0 till 13,2 Volt.
Vid 12,9 Volt startade inte hojen (min SV650S). Biltemabatteriet måste laddas först.
Och då finns risken (med så hög "normalspänning") att Cteken inte slår till för underhållsladdning innan batteriet är kass.
Själv laddar jag mina hojbatterier med konstantspänningsaggregat som håller 13,7 Volt över batterierna när hojarna står i garaget.
Konstantspänningsaggregatet håller ca 14,3 Volt och så är varje hojbatteri anslutet med en likriktardiod i serie som minskar batterispänningen till ca 13,7Volt.
Och likriktardioden hindrar också att ett batteri kan ladda ur sig till ett annat batteri.
#Nackdelen med mera billig svavelsyra / mindre dyrt bly är kortare livslängd......