Batterifråga

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Mitta batteri är slut, vill inte ta laddning längre. Batteriet som sitter i är på 10 Ampere. Måste det vara på 10A? Vart hittar man biliga batterin?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Runt 10 Ah bör det vara, kraftigare får nog inte rum, klenare ökar risken att du få springa igång den i kallt väder. Billigt ? Biltema.
Iaf för stunden. Köper själv för säkerhets skull andra, dyrare märkesbatterier.
/u
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Kolla om det finns utrymme för att modifiera platsen till batteriet.
Det går utmärkt på t.ex. min RF900, som jag satte 10Ah i stället för original 8Ah.
Kunde dock få plats med ett ytterligare större batteri.

Om du nu hittar ett större batteri:
Tänk bara på att det inte tar emot i svingen eller liknande när fjädringen jobbar!

Kolla batterier kan du göra på http://www.mc-depan.se
 

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Så om jag hittar ett på 12Ah som får platts så är de lungt? Det verkar vara svårt att hitta batterin på 10Ah.
 

sumpa

kan man röka röd diesel?
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Linköping (ryd)
Hoj
strypt kawasaki GPX600R -90
ulf_lundin skrev:
Billigt ? Biltema.
Iaf för stunden. Köper själv för säkerhets skull andra, dyrare märkesbatterier.
/u

Vad/hur mycket skiljer ett biltema-batteri från ett dyrt häftigt batteri? Livslängd? Urladdningstid? Performance?

Löper man större risk att bli stående på vägen med ett biltema?
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
sumpa skrev:
Vad/hur mycket skiljer ett biltema-batteri från ett dyrt häftigt batteri? Livslängd? Urladdningstid? Performance?

Löper man större risk att bli stående på vägen med ett biltema?
Körde med biltema ett tag på kawwan. Som vanligt bedrar snålheten visheten. Det går men knappt. Om inte hojen skulle starta direkt ät man chanslös då krämen bara räcker till ett försök. Med orginal kan man ju stå och nöta ett bra tag. Livslängd vet jag ej då jag tröttnade på det sega ljudet vid starterna och bytte i förtid. Kort sagt, även om Ah- talet är detsamma så är inte strömuttaget det. Se det som fritidsbatteri isf startbatteri. Har du ingen stor hoj kan det funka utmärkt men jag rekommenderar det inta annat än som nödlösning.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
sumpa skrev:
Vad/hur mycket skiljer ett biltema-batteri från ett dyrt häftigt batteri? Livslängd? Urladdningstid? Performance?

Löper man större risk att bli stående på vägen med ett biltema?
Ingen aning. Men jag undviker dom iaf.
/u
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Låt oss leka med tanken att man köper ett batteri på micro för 269 kr (istället för yamaha R1 orginal som går på c:a en miljon riksdaler). För att detta batteri ska få plats så måste det läggas ner i batterilådan, vilket det inte är utformat för. Men om man löser detta genom att försegla batteriet på bästa möjliga sätt (typ plastar igen skiten så mycket som det går och enbart låter polerna sticka fram) för att det inte ska läcka ut en massa syra över cykeln.. vad kommer hända? Dvs monterar batteriet liggande, och förseglar påfyllnadshålen så att det inte kan läcka syra från dessa.

1. Batteriet exploderar under sadeln efter några mil?
2. Batteriet håller för en dags körning pga att alla celler i batteriet inte är täckta av batterisyra eftersom det ligger ner?
3. Något annat hemskt?

Jag är pank och desperat. Stoppa mig innan jag gör ovanstående.. (Jag är mest rädd för alternativ nr 1.)
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Spinky Spendrup - har för mig att det är samma modell som du har, (kan dock ha fel, jag kollade modellen på r1-forum i morse och minns inte riktigt nu..). Jag läste ditt inlägg angående elfa-batterierna, som verkar helt klart intressant och något jag ska titta på lite längre fram. Dock är jag så desperat nu efter allt solsken att jag inte klarat av att vänta tills det blir vardag och dylika affärer (ELFA) öppnar. Varför jag redan köpt mig nämnda batteri från micro (som jag har närmast till). Monteringen löser sig, på något vis, och jag bryr mig inte så mycket ifall det blir obrukbart om några dagar. Måste åka NU! Är mest orolig att batteriet kanske ska explodera eller börja brinna ifall man pluggar igen det helt (eftersom man sitter på det så vore det ju mindre roligt.). Men detta kanske är på samma nivå som indianerna som trodde att själen försvann när man blev fotograferad.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Hm...du verkar väldigt desperat. Du kan få mitt gamla batteri. Det håller men har tappat kapacitet. Bor du norr om stan?
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Tack vare.. Spinky Spendrup (vad är det där för namn egentligen..?) så kan jag nu ta vårens första premiärtur.. ! E inte ni sporthojare för goa? ;) :tummenupp :tummenupp :tummenupp

(Vi får ta den där turen någon gång när jag fått ordning på mina crashkåpor, vill ju inte visa upp skönheten naken.)
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Gott å höra.

:hej

Bara å PM:a när slipdammet lagt sig.

Spinky Spendrup=dataspelsnamn
Spinky=För att jag är så stor å stark. :crash
Spendrup=Öl är gott. Och riktiga namnet Johansson är inget vidare originellt efternamn.
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
En som jobbar hos en välkänd handlare i Stockholm berättade följande sist jag måste köpa ett batteri ( för ca 5-6 år sen, nu är det dags igen, det föregående höll 2 år):
När dom gör iordning en hoj för försäljning och den blir stående 3 månader med ett billigt batteri, går det inte ett ladda utan det är bara att byta.
Snåla inte, köp ett märkesbatteri, typ Yuasa.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top