Batterihjälp inför sommarparty!!!! JVC RV-B99

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jag har en bergsprängare, en JVC RV-B99. Troligtvis den största på marknaden om jag inte har helt fel. Nu när våren kommer så är det inte bara motorcyklister som kommer ut utan även alla damer(lättklädda i vitt :hihi ).
Jag studerar/bor på campus i Växjö och enligt tradition så brukar man gå ut och supa/grilla när det är varmt o gött. Olika typer av bergsprängare snurrar runt, men jag vill vara värst! Fast det går inte, den jäveln slukar 10 st R20(13f) batterier. Dom är inte billiga och sen så har dom inte tillräcklig strömstyrka för att leverera max effekt, den "klipper" om man kommer över halv volym. :huvet

Nu är det så att där är ett DC 12v uttag på baksidan som man kan trycka in en sån där plugg i(liknar nokias laddare). Man kan köpa en speciell kabel av JVC som man kopplar till cigarettuttaget på bilen(kostar 300 spänn). Nu tänkte jag bygga en sådan själv och koppla på antingen ett 12 V MC-BATTERI eller ett 12 V BILBATTERI. Men jag vet inte hur mkt pulver jag behöver i batteriet? :va Alla tips är välkomna!

Dessutom vill jag inte lägga ut några pengar överhuvudtaget nästan, hehe, fattig student. Kan man köpa billiga batterier någonstans? :confused:

Den som hjälper mig är en hjälte :Bugar

Här kommer lite länkar för den som vill hjälpa till:

Manual: http://www.jvc.co.uk/files/instruction_manual/ib_rvb99.pdf

Originalkabel(JVC CA R120 E): https://www.jvc.ca/thestore/en/search.asp?acc=CA-R120E&query_name=RV-B550RD

Bifogat

• uttag.jpg
    uttag.jpg
    53.5 KB · Visningar: 391
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Biltema har billiga batterier..för 400:- får du ett bilbatteri som ger 12V 55AH..borde väl räcka en stund?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Josafan skrev:
inget biltema i växjö :mad:
Har inte stenkoll på Claes ohlsons sortiment men dom öppnar juh 6maj här i stan, har för mig att det va då iaf.
Ett tips kan juh vara att åka ut till bilskroten och köpa ett vovlobatteri för 200:- beggat visserligen men det räcker nog att driva din boombox ett tag.
Det ligger en skrot i åryd (heter Tegnaby bildemontering ) sedan har du en skrot i skir, växjö bildemontering vägen mot Ingelsta strax efter sandviksverket svänger du av vänster in på en liten grusväg.
//Tobbe

VEGA

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
gixxer
kör till en skrot å köp ett billigt batteri för en hundring!
försök hitta ett slutet om du kan så du slipper få batterisya av misstag på dig.,

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Ok, tackar som fan grabbar!

Har varit på den i åryd bland annat! Den är rätt reko. Andra skrotar är rätt dyra. Men jag snackade med en snubbe som sa att man inte kunde använda sig av startbatterier för dom är inte lämpade för att ladda ur? Eller är det bara bullshit?

Slutet batteri är ju bra för då är det enkelt att ha med sig?

Var hittar man en billig laddare då?

VEGA

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
gixxer
Josafan skrev:
Ok, tackar som fan grabbar!

Har varit på den i åryd bland annat! Den är rätt reko. Andra skrotar är rätt dyra. Men jag snackade med en snubbe som sa att man inte kunde använda sig av startbatterier för dom är inte lämpade för att ladda ur? Eller är det bara bullshit?

Slutet batteri är ju bra för då är det enkelt att ha med sig?

Var hittar man en billig laddare då?

billig laddare på biltema.. eller.. ehum,.. du hade inget biltema i närheten nä.. hmm. får väl kolla runt på dom lokala biltillbehörsfirmorna...
jodå, det går bra att använda sig av ett startbatteri.. om det sen kanske får lite försämrad livslängd för det inte tål djupurladdningar lika bra som specialbatterier.. typ sånna för 2000 som bilstereonissar använder spelar inte så stor roll.. speciellt inte som du bara gett nån hundring för de på skroten.. ;)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kolla Öb, Eko, Rusta och faktiskt Volvo vet inte om dom har ngn billig nu men dom har haft det iaf.
Vad du bör kolla på laddaren är om den laddar ett batteri som är helt tomt.
En kompis till mig köpte sig en laddare som han skulle ladda Mcbatteriet till ekolodet med.
Men det visade sig att den laddaren laddade inte batteriet om den inte kände en grundspänning på si och så många volt, minns inte hur mkt.
Men det slutade med att han fick grundladda batterierna med min spänningskub för att hans egen skulle börja ladda.
Ställa mellan "stark & svag" laddström" räcker gott som finess.
//Tobbe

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Har tittat vidare lite på det nu, i en manual står det såhär:

Connect a car adapter to the DC in(12v, 4A). Det jag undrar är med amperetalet där. Om jag bara kopplar ett batteri rakt på, kommer det att hända ngt med stereon då?

Hjälp!

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Josafan skrev:
Har tittat vidare lite på det nu, i en manual står det såhär:

Connect a car adapter to the DC in(12v, 4A). Det jag undrar är med amperetalet där. Om jag bara kopplar ett batteri rakt på, kommer det att hända ngt med stereon då?

Hjälp!

Ingen fara. Det är spänningen som är viktig, 4A betyder att spännningskällan ska klara att leverera en ström på fyra ampère. Det klarar ett bilbatteri.

Shaggy

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
På väg...
Nej det kommer inte hända något med stereon (förutom att den spelar förståss). Men säg att du kopplar på ett batteri 12v med säg 45Ah och stereon kräver 4A så kommer du kunna lira i 11h 15min eftersom stereon behöver 4A/h (45Ah / 4A = 11.25).

Strömstyrkan (4A) säger bara hur mycket mos stereon behöver i 12v spänning, dvs det spelar ingen roll om du kopplar på ett batteri som levererar 100A i 12v för stereon kommer bara plocka ut det den behöver.

/Shag

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Är väl inte någon elektronikexpert men jag tror det är minimikrav 4 ampere dvs det händer inget. Jag har laddat mobilen med adapter direkt på bilbatteri. Bilf-n saknade cigguttag fransk s-tbil.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Ingen granne på campus som pluggar nåt med teknisk inriktning? Borde ju va lättare att bara lämna över och säga "fixa". Eller är det ett rent humanistplugg?

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
annars bygger du dej en sån här doning...
vår egen lilla partypopper från trollhättan...

1-tums masonit
2x12" basar
1x8" mellanregister
2x1" skrikare
ett 4-kanals steg å ett fritidsbatteri...

spelar skiten av alla andra "stereoapparater" jag sett på diverse studentfester runt om i detta land...

Bifogat

• 13.jpg
    13.jpg
    129.3 KB · Visningar: 147

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Ok grabbs!

Som jag misstänkte.... Var o köpte ett batteri på skroten, fick tag i ett sånt där som är tätt o slutet, iofs lite dyrt, 200 kr. Men det blir snart provtur,blev sugen på den där med 12:eek:rna men den är ju inte så mobil.... Postar bilder på mitt minikit sen hehe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Josafan skrev:
Ok grabbs!

Som jag misstänkte.... Var o köpte ett batteri på skroten, fick tag i ett sånt där som är tätt o slutet, iofs lite dyrt, 200 kr. Men det blir snart provtur,blev sugen på den där med 12:eek:rna men den är ju inte så mobil.... Postar bilder på mitt minikit sen hehe
Kom och visa den för mig imorgon då jag drar blåsfiberrör på campusområdet. :tungan
//Tobbe

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Shaggy skrev:
Strömstyrkan (4A) säger bara hur mycket mos stereon behöver i 12v spänning, dvs det spelar ingen roll om du kopplar på ett batteri som levererar 100A i 12v för stereon kommer bara plocka ut det den behöver.

/Shag

Så sant, MEN... en bra idé är att säkra kabeln med exempelvis en 5A säkring. Skulle det exempelvis bli kortslutning i kontakten i den hemlödda DC-kabeln så är ett bilbatteri, eller för den delen ett hojbatteri, fullt kapabelt att bokstavligen elda upp saker och ting.
Säkringshållare för kabelanslutning brukar finnas på Biltema/Mekonomen/välsorterad mack (finns det?). Sätt säkringen i batteri-änden av kabeln, så har du garderat dig så gott du kan mot eldsvåda i sönderklämd kabel. :tummenupp

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
69:an skrev:
Så sant, MEN... en bra idé är att säkra kabeln med exempelvis en 5A säkring. Skulle det exempelvis bli kortslutning i kontakten i den hemlödda DC-kabeln så är ett bilbatteri, eller för den delen ett hojbatteri, fullt kapabelt att bokstavligen elda upp saker och ting.
Säkringshållare för kabelanslutning brukar finnas på Biltema/Mekonomen/välsorterad mack (finns det?). Sätt säkringen i batteri-änden av kabeln, så har du garderat dig så gott du kan mot eldsvåda i sönderklämd kabel. :tummenupp

Låter väldigt vettigt, fan att jag inte visste det innan, var ju ute och körde o köpte prylar....hrmm, vill ju pröva idag, jaja, skall kolla på närmsta macken iaf...

Förresten, köpte en sådan dc propp..... snubben i affärn sa att den märkta kabeln(svart/vit) är plus och att den enbart svarta är minus. Men man vet ju inte, vill inte paja 2000 kr stereo ju...

Man borde inte hålla på med sånt här, men det är ju roligt

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...