Batterihjälp!

AnTaaa96

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2013
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Tja!
Som rubriken lyder behöver jag lite hjälp ang. ett mc-batteri. Jag har köpt ett helt nytt batteri som va torrladdat så jag åkte till mekonomen och hittade en flaska där det stod batterivatten på, så jag tog den och frågade dom om det är det jag ska fylla ett helt nytt batteri med och han sa ja. Men som jag har förstått efter att ha läst runt lite så måste man tydligen lämna in sitt batteri och få det fyllt med syra vilket jag misstänkte från början... Men då är frågan, hur gör jag nu? tömmer jag den bara och lämnar in den eller är den förstörd nu efter att jag har laddat den med vattnet i? Och vad händer med batteriet om man gör som jag har gjort?

Tack på förhand!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om det är till hojen är det väll bättre med ett GEL batteri?

Men men... Har aldrig hört något angående att man MÅSTE lämna in ett batteri för "service".

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
"Torrladdade batterier
Torrladdade batterier är laddade redan före hopmonteringen men
inte fyllda med elektrolyt. För att ett sådant batteri ska kunna avge
ström måste det först fyllas. Sedan det fyllts med elektrolyt med
densiteten 1,28 g/cm3
kan batteriet monteras och tas i bruk."
Hämtat fån nån Tudormanual. Vet inte om det hjälper dig, men det avgör du bäst själv.

Edit: Följde det inte med vätska det har de gjort de gånger jag köpt torrladdade?

AnTaaa96

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2013
Hoj
Aprilia rs 125 -04
"Torrladdade batterier
Torrladdade batterier är laddade redan före hopmonteringen men
inte fyllda med elektrolyt. För att ett sådant batteri ska kunna avge
ström måste det först fyllas. Sedan det fyllts med elektrolyt med
densiteten 1,28 g/cm3
kan batteriet monteras och tas i bruk."
Hämtat fån nån Tudormanual. Vet inte om det hjälper dig, men det avgör du bäst själv.

Edit: Följde det inte med vätska det har de gjort de gånger jag köpt torrladdade?

Det här var det batteriet jag köpte:

http://www.xlmoto.se/mc-batteri-yuasa-yumicron/aprilia-rs-125-2004

men det jag har hört är att man inte får fylla dom som privatperson utan att man måste låta någon firma med tillstånd göra det.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Men fick du batteriet utan syra?
Alltså syra att fylla i?
Låter ju helt galet.

Kontakta dem du köpte av och fråga om det fattas till det batteri du köpte!

Scatman.

Dalmas
Gick med
1 Jan 2013
Hoj
BMW
Syra får inte skickas hur som helst, du har gått på en mina här, våran lokala batterinasare har fått frågan många gånger om att få köpa syra till sitt batteri som är köpt på typ nätet med svaret att hade du köpt det av mig hade batteriet varit klart för användning.....stor långnäsa till dessa. :))

AnTaaa96

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2013
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Syra får inte skickas hur som helst, du har gått på en mina här, våran lokala batterinasare har fått frågan många gånger om att få köpa syra till sitt batteri som är köpt på typ nätet med svaret att hade du köpt det av mig hade batteriet varit klart för användning.....stor långnäsa till dessa. :))

okej men vart kan jag då fylla mitt batteri? går det att göra på typ mekonomen eller meca? och har mitt batteri tagit någon skada av det som har hänt nu?

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Köp batterisyra och fyll på. Det finns väl på närmsta mack eller kanske på Mekonomen, vetja.

Batteriet tar inte skada av batterivatten, det är bara vanligt kondenserat vatten så du kan bara hälla ut det. När man häller i Batterisyran uppstår en kemisk reaktion som gör att blycellerna laddas. Tänk på att det är syra så använd gummihandskar. Det är även bra om du har batteriet nånstans där inget kan frätas sönder då det är lätt att hälla utanför.
Sist jag köpte ett mc-batteri så var det underhållsfritt, d.v.s syran är redan i det när det kommer i sin kartong. Mycket smidigare.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Köp batterisyra och fyll på. Det finns väl på närmsta mack eller kanske på Mekonomen, vetja.

Batteriet tar inte skada av batterivatten, det är bara vanligt kondenserat vatten så du kan bara hälla ut det. När man häller i Batterisyran uppstår en kemisk reaktion som gör att blycellerna laddas. Tänk på att det är syra så använd gummihandskar. Det är även bra om du har batteriet nånstans där inget kan frätas sönder då det är lätt att hälla utanför.
Sist jag köpte ett mc-batteri så var det underhållsfritt, d.v.s syran är redan i det när det kommer i sin kartong. Mycket smidigare.

Batterisyra (svavelsyra) får inte säljas över disk längre. Men Mekonomen eller liknande kan säkert hjälpa till att fylla det om han kommer dit med batteriet.

Sedan brukar även underhållsfria batterier komma från tillverkare torra. Skillnaden mot ett vanligt (öppet) är att när du väl smackat på locket så är det tätt och ska inte öppnas igen under batteriets livstid. Oftast fylls batterierna i butik.

Nackdelen med att köpa fyllda blysyrabatterier a la Biltema, är att om de har fått stå på hyllan för länge utan underhållsladdning så kan de via självurladdning gå ned så långt i laddning att de börjar ta skada/sulfatera vilket kan förkorta livslängden på det. Så det kan vara värt att mäta upp spänningen och se så att den ligger uppåt 12.7v.

Gelbatterier däremot är inte känsliga på samma sätt.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det står i annonsen hos XL-motor att batterierna säljs utan syra: "Levereras exkl syra förutom i vissa fall. "
Jag skulle kontakta XL-motor och fråga efter syra.
För min del är den här typen av verksamhet (inte sälja kompletta batterier) ungefär som att sälja motorcyklar utan el: "Levereras utan el."
Billigt men egentligen inte intressant utom för verkstäder. :huvet

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Du bor i Södertälje??
Finns säkert ett halvdussin specialverkstäder inom räckhåll som fyller riktig batterisyra i torrladdade ackar.
Finns t o m i Jönköping...
Kostade några tior..
Batterier ("öppna") fyllda med syra och även behållare med enbart batterisvavelsyra betraktas synnerligen farligt gods och får inte transporteras hur som helst, därav ditt problem, om inte annat för att utspilld syra kan vara mycket svår att få bort och ställa till med stora skador, särskilt på kläder...
Mekonomensnubben som tyckte att du skulle fylla ditt torrladdade med batterivatten borde ha en rejäl pungspark! Jobbar man på ett sånt ställe ska man veta sånt, och även kunna lyssna på vad kunden efterfrågar!

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Hur är med dom som beställer batterier från Uk och så - ofta MF batterier - har det följ med eller har dom tryck i det innan frakt:confused:

Kan ju bli lite dyrt och komma krypande till sina lokala batterinasare och be om hjälp när man just blåst han på
så mycket pengar så han får spela gittar i nån jävla gångtunnel för att köpa blöjor till whitetrashfrun

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
men det jag har hört är att man inte får fylla dom som privatperson utan att man måste låta någon firma med tillstånd göra det.

Batteri köpta på Batterilagret fyller man själv, i alla fall har jag gjort det. Det är iofs med den medföljande behållaren, men batterilagret erbjuder alltid att fylla det med en gång.

AnTaaa96

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2013
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Tack för alla svar! Var mest ute efter om mitt batteri har tagit skada eller inte. Då ska jag väl hälla ut vattnet och få den fylld med riktig syra istället nu under veckan!

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Hur är med dom som beställer batterier från Uk och så - ofta MF batterier - har det följ med eller har dom tryck i det innan frakt:confused:

Kan ju bli lite dyrt och komma krypande till sina lokala batterinasare och be om hjälp när man just blåst han på
så mycket pengar så han får spela gittar i nån jävla gångtunnel för att köpa blöjor till whitetrashfrun

Har köpt från UK och då var syra med i en behållare bredvid. Var enkelt att fylla på.

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Jag fick med ett tomt batteri med en motorcykel en gång för några år sen. Minns inte exakt på hur många ställen jag var runt men fick till slut hjälp på global i Länna, inte precis runt knuten för dig men kanske finns något liknande i närheten. Kostade en hundring tror jag. Annars kanske gräsklipparförsäljare kan hjälpa dig.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Proceduren är väl: fyll på med bestämd mängd syra, toppa med destillerat vatten "batterivatten", ladda upp, kolla nivån igen, fyll på mer destillerat vatten om det behövs, klart. Detta är det jobb verkstaden ska göra om du lämnar in batteriet. Med jämna mellanrum kollar man sen själv nivån och fyller på om det behövs. Så spar din flaska med batterivatten.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Så långt var det rätt. Finns nivåmärken på batteriet.
Glöm resten..

Efter detta ska enbart dest vatten fyllas på..
Ok. Gör en tillrättavisning enl en manual istället: Fyll på det tomma batteriet med elektrolyt till MAX-sträcket som finns på batteriet, låt stå en halvtimme, fyll på med mer elektrolyt till MAX-sträcket om det behövs. Ladda. Efter att batteriet uppnått full laddning ska endast destillerat vatten (batterivatten) användas för att fylla på när det behövs.

Det står mer, men det är huvuddragen. Hoppas det stämmer mer med sanningen!:)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!