Batterikrångel!

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Idag när jag åkte Mälaren Runt så vart det ett konstigt problem!

Vi var påväg hem, hojjen hade gått väldigt fint hela dagen och jag har aldrig upplevt detta tidigare!

Vi stannar i en ficka och jag glömmer där att slå av tändningen, vi kanske står där i MAX 5 minuter, sätter mig på hojjen och ska då starta...Startmotorn går runt några varv, sen slocknar alla kontrolllampor och startmotorn går inte alls!! Nehe, vad fan göra mitt ute i ingenstanns?

Så den andra motorcykeln for in till närmsste stad och fick där låna startkablar, vi fick igång motorcykeln med den misstände och gick knappt att gasa med...

Men efter mycket om och men så märkte vi att den gick bra såfort man bärjade använda MYCKET el...Så för att kunna komma iväg så fick jag slå på blinkers, helljus och så fick vi dra om fjädern så bromsljuset var på hela tiden! Utan dessa elprylar igång kunde man inte varva upp hojjen alls!

Körde ett tag och provade då att slå av blinkers/helljus, det gick då efter ett tag att köra utan dessa igång! Körde på några mil, stannade, men ingen kröm i batteriet, och ibland när man drog på så röck det i den som sjutton, antar att det hade med tändingen att göra!

På med startkablar igen, fast denna gång kunde jag köra utan blinkers/helljus redan från start...Körde kanske 5-6 mil, skulle tanka, och vipps så var allt som vanligt igen..All el funkade, den startade hur fint som helst, inga problem alls med ryckningarna eller något!!

Vad sjutton hände? Nu är man ju lite skrajj att det ska hända igen! Ska få tag på ett nytt batteri iallafall, men vad kan ha hänt?
 

Bhult

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Borås
Hoj
mmmm
kan vara regulatorn.. generatorna har nog matat batteriet med 17 -18 volt o tack vare att du utnyttjat mycke el så kan du ha hållt det inom normala 14,5 v.. och cykeln funkar ... så se till o mät upp vad den laddar till batteriet vid tomgång och vid varv.. obs inte mer än 14,5 v ska det va..
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Bhult skrev:
2391234 kan vara regulatorn.. generatorna har nog matat batteriet med 17 -18 volt o tack vare att du utnyttjat mycke el så kan du ha hållt det inom normala 14,5 v.. och cykeln funkar ... så se till o mät upp vad den laddar till batteriet vid tomgång och vid varv.. obs inte mer än 14,5 v ska det va..

Hej, tack för svaret, det ska alltså inte vara mer än 14,5 V även vid varvning? Var exakt mäter man detta? Är det regulatorn som är pajj då eller?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
kungsvea skrev:
2391208 Idag när jag åkte Mälaren Runt så vart det ett konstigt problem!

Låter helt säkert som regulatorn/likriktaren. Koppla inte in och kör med nyköpt batteri innan du mätt upp och ser vad den laddar bara, så du sabbar det nya batteriet. Sen ringer du skroten o hör om de har billig(are) ersättningsregulator :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jP skrev:
2391253 Låter helt säkert som regulatorn/likriktaren. Koppla inte in och kör med nyköpt batteri innan du mätt upp och ser vad den laddar bara, så du sabbar det nya batteriet. Sen ringer du skroten o hör om de har billig(are) ersättningsregulator :tummenupp
min första tanke oså.

du kör igång o mäter över batteriet.
men om allt funkar nu så kanske du får rätt värden,
att den inte funkade efter den ståt still kan ju bero på att den ladda för lite o sen när den starta så fick den för mycket.
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Men om det nu är den, hur kommer det sig då att den hoppade igång igen? Nu fungerar ju det klockrent???

Men jag ska mäta upp detdär imorogn!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sån där symptom får ett batteri när en cell är på väg att få avbrott. Värmen expanderar allt material i batteriet. Byt batteri om ditt batteri är 2 år eller äldre.
 

SegDeg

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Götet
Hoj
1997 Suzuki rgv250 sp(vj23)
Tjing
Har du kollat så att det inte är ärg på batteripolerna. Och att + & - är ordentligt åtdragna. Man frånser oftast det enklaste.
 

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Snart en R6
hmm låter som det skulle vara något glapt någon stans? ergade batteri poller? kan också vara en pol i batteriet som är på väg att haverera, hade ett liknade problem på bilen... Men det är svårt att säga innan du har mätt hur mycket volt du på det, kolla laddnings regulatorn först.
 

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
KTM 450 EXC
Nu är det mätt, den gav drygt 14,3 V...Så det var ju ingen fara...Kan det ha varit något tillfällig bara? Tänker inte göra nått förrens OM det händer igen!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top