Batteriladdarblackout!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Skulle ut och plugga in Optimaten för lite underhållsladdning precis och så slog det mig: hur gör man nu igen? Just nu har jag inte en susning hur fan jag ska göra för att inte blåsa bort hela nunan med knallgas.

Ut med batteriet men vilken pol tar man av först? Och sen då: plus till plus, minus till minus eller hur? Och så in med Optimatens nätsladd?

Snälla hjälp...utan kräm blir det inge åka i morgon :gnissla :gnissla :huvet

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Jag kan inte mycket om det hela men jag brukar bara koppla in det i väggen sen sätta plus först sen minus.. Men om det är ett gelbatteri blir de väl endå ingen "knallgas"? ja kan vara ute helt och cykla:D

minmicke

Ny medlem
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
2 st Kawa ZX9 -95 -94
hmmm.... riktigt knepigt de där, jag brukar tvinna ihop minus o plus o seriekoppla batteriet med laddaren :)

Närå, skämt o sido, minus till minus, pluss till pluss ska det vara, röd till röd, svart till svart om man så vill... :tummenupp

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
hmmm.... riktigt knepigt de där, jag brukar tvinna ihop minus o plus o seriekoppla batteriet med laddaren :)

Närå, skämt o sido, minus till minus, pluss till pluss ska det vara, röd till röd, svart till svart om man så vill... :tummenupp

Ok tack :) och det spelar ingen roll vilken batteripol man tar av först när man tar loss batteriet? har för mig att det kan spela en viss roll men som sagt, skallen har gått i baklås :gnissla

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Alltid lossa jord först, alltså svart för annars om du har otur när du står och skruvar bort plus-sidan så om du råkar komma i kontakt med chassit eller nåt annat som har kontakt med jordpunkten så kortsluter du batteriet = AJAJAJ

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Alltid lossa jord först, alltså svart för annars om du har otur när du står och skruvar bort plus-sidan så om du råkar komma i kontakt med chassit eller nåt annat som har kontakt med jordpunkten så kortsluter du batteriet = AJAJAJ

Jamen så var det ja....man bugar :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...