Batteriladdare från Classe?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
var inne på clasohlson idag och såg en batteriladdare för 199 tidigare 299 så det tyckte jag var bra pris om man inte har lust att lägga en femhunka på ctek men jag lusläste hela förpackningen utan att hitta om det stod något om överladdningskydd, kanske måste man övervaka laddningen och drabort kablarna när den är klar (den sista dioden är ett utroppstecken).. någon som kanske har använt eller har hört något om den laddaren på bilden... annars får jag köpa en ctek ist.

tacksam för svar:)

Bifogat

• 36-4049.jpg
    36-4049.jpg
    125.3 KB · Visningar: 500

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
har den inte överladdningsskydd suger det ju, ring classes kundtjänst de kan säkert svara på frågan. Du blir ju oftast kopplad till de lite duktigare i Insjön.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
har den inte överladdningsskydd suger det ju, ring classes kundtjänst de kan säkert svara på frågan. Du blir ju oftast kopplad till de lite duktigare i Insjön.

kanske det är så självklart att det är överladdningskydd att dom inte skriver det.. men om jag inte minns fel så stod det överladdningskydd på cteken som hängde bredvid denna batteriladdare utan märke. man jag ska ringa imorgon för att vara helt säker:tummenupp

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Rapportera resultat, så kanske man kan investera sen det var ju bra pris.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
kanske det är så självklart att det är överladdningskydd att dom inte skriver det..

finns ett talesätt på engelska som passar bra här... "When you ASSUME you make an ASS out of U and ME".
Så nej, jag skulle inte ta det som självklart även om det nu visar sig vara så... Bäst att ringa och kolla.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
känner mig lite dum som frågade innan jag sökte runt på googleärminvän.. helautomatisk menas med att det stänger av sig själv vid fulladdat och den borde underhållsladda oxå eftersom det står Kapacitet 1,2-120 Ah.

och den har nästan samma kapacitet och laddström som ctek zafir 45 men det blir att inhandla denna för 199 imorgon:)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
känner mig lite dum som frågade innan jag sökte runt på googleärminvän.. helautomatisk menas med att det stänger av sig själv vid fulladdat och den borde underhållsladda oxå eftersom det står Kapacitet 1,2-120 Ah.

och den har nästan samma kapacitet och laddström som ctek zafir 100
men det blir att inhandla denna för 199 imorgon:)

Laddaren är mycket lik den "C-tek-kopia" som sålts för ung samma pris (tror det var 299:)på Lidl under deras MC-kampanj varje vår.

Vad gällde Lidl-laddarer så skiljde den sig från den motsvarande C-tek-modellen på en punkt, om den får avbrott i 230V-matningen så återupptar den inte laddningen utan ställer sig i stand-by. Man måste då klicka fram den till laddningsläget manuellt igen för att återuppta laddningen. C-teken går igång igen med samma inställning som innan strömavbrottet.

Du kan ju kolla om detta även gäller Classes modell, om nu detta är viktigt för dig.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Laddaren är mycket lik den "C-tek-kopia" som sålts för ung samma pris (tror det var 299:)på Lidl under deras MC-kampanj varje vår.

Vad gällde Lidl-laddarer så skiljde den sig från den motsvarande C-tek-modellen på en punkt, om den får avbrott i 230V-matningen så återupptar den inte laddningen utan ställer sig i stand-by. Man måste då klicka fram den till laddningsläget manuellt igen för att återuppta laddningen. C-teken går igång igen med samma inställning som innan strömavbrottet.

Du kan ju kolla om detta även gäller Classes modell, om nu detta är viktigt för dig.
låter ju kanon.. inte så viktigt att den återupptarladdningen själv men vore kul att veta om den gör det så jag ska kolla det och kommer med uppdatering imorgon:)

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
funkar den till gel batteri?

hmm, bra fråga.. det stor inte, stod bara att det passade till dom flesta fordon med 12V-batterier... såg nu att sista dagen på kampanjen är imorgon 9/2-11 sen kommer den kosta 299.. bara en hunka så det är ju inte så farligt.. men man vill ju göra bra affärer;)

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag har en CTEK Zafir-90 laddare. Den fungerar jättebra för underhållsladdning under normala förhållanden. Men precis som Lidl-laddarna så återgår den inte till laddning efter strömavbrott. Den klarar inte heller att ladda upp ett batteri som är djupurladdat. Glömde släcka lyset (parkeringsljuset var till) på en ganska ny bil med friskt batteri. Batteriet var sedan helt urladdat och gick inte att få liv i med CTEK laddaren. En gammal laddare från OK med i princip bara en trafo och dioder kopplades in och batteriet började omgående dra ström och laddas. Samma i princip dödsdömda batteri fungerad utan problem sedan i flera år. Att det tålde en total urdragning berodde nog på att det inte var så gammalt och av hög kvalitet.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
funkar den till gel batteri?

man laddar gel-batterier på samma sätt som ett icke gel-batteri. och känner ingen som laddat ett gel-batteri annorlunda så visst ska det funka.

Jag har en CTEK Zafir-90 laddare. Den fungerar jättebra för underhållsladdning under normala förhållanden. Men precis som Lidl-laddarna så återgår den inte till laddning efter strömavbrott. Den klarar inte heller att ladda upp ett batteri som är djupurladdat. Glömde släcka lyset på en ganska ny bil med friskt batteri. Batteriet var sedan helt urladdat och gick inte att få liv i med CTEK laddaren. En gammal laddare från OK med i princip bara en trafo och dioder kopplades in och batteriet började omgående dra ström laddas. Samma i princip dödsdömda batteri fungerad utan problem sedan i flera år. Att det tålde en total urdragning berodde nog på att det inte var så gammalt och av hög kvalitet.

varit med om samma sak.

Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Jag har en CTEK Zafir-90 laddare. Den fungerar jättebra för underhållsladdning under normala förhållanden. Men precis som Lidl-laddarna så återgår den inte till laddning efter strömavbrott. Den klarar inte heller att ladda upp ett batteri som är djupurladdat. Glömde släcka lyset (parkeringsljuset var till) på en ganska ny bil med friskt batteri. Batteriet var sedan helt urladdat och gick inte att få liv i med CTEK laddaren. En gammal laddare från OK med i princip bara en trafo och dioder kopplades in och batteriet började omgående dra ström och laddas. Samma i princip dödsdömda batteri fungerad utan problem sedan i flera år. Att det tålde en total urdragning berodde nog på att det inte var så gammalt och av hög kvalitet.

okej mitt batteri är inte helt slut, klarade att ha på lysena men gick knappt runt på starten så jag drog in decompen och då gick den runt sakta.. men jätte märkligt att den inte skulle klara av att ladda ett helt urladdat batteri.. jag har bara hört bra om ctek annars

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1

Att det inte fungerar är ju inte så konstigt. CTEK-laddaren "vet" ju inte att du just kopplat på den på ett batteri då det är helt tomt. Den måste "känna" av en spänning att jobba mot. Högst sannolikt framgår det i manualen.

Ladda med en "dum" laddare eller med annan strömkälla. Sedan kopplar du på CTEKen. Det borde göra susen.

luffare

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
zx7r
ok anledningen till nojan är att på vissa laddare(biltemas sida) står det att dom klarar "gel & syrafyllda" medan på andra står det bara syrafyllda

edit: vad är skillnaden mellan den här och denhär

Last edited:

Ozzi

Guest
Står ju på deras sida att den är helautomatisk, då kan man ju förutsätta att den sköter sig själv.:tummenupp

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
ok anledningen till nojan är att på vissa laddare(biltemas sida) står det att dom klarar "gel & syrafyllda" medan på andra står det bara syrafyllda

edit: vad är skillnaden mellan den här och denhär

hmm ja man kan undra varför dom har skrivit gel batteri på den lilla men inte den större.. jag tror jag har orginalbatteriet sitter i, har inte sett att deet står gel på det men kan man se skillnad om det inte står?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har den och är helnöjd :)

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...