Batteriladdare??

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Söker batteriladdare för mc och bilen, gärna för underhålls laddning under vintern samt för behovsladdningar.
Har hört bra om Ctek, men vilken modell osv gäller?
Vilka rekommenderas och kostar?
Länka gärna...

den som heter mxs 5,0 funkar utmärkt finns på mekonomen köp även comfort eye som du sätter lätt tillgängligt dels ser du när det är dax o ladda o pluggar i laddaren i den kostar 101 laddaren 799

den som heter mxs 5,0 funkar utmärkt finns på mekonomen köp även comfort eye som du sätter lätt tillgängligt dels ser du när det är dax o ladda o pluggar i laddaren i den kostar 101 laddaren 799

+1 på den. Jag har samma fast den orangea Polar edition, funkar till allt. Har sett den på rea flera gånger på sistone och för 499 måste det vara den mest prisvärda laddaren.

+1 på den. Jag har samma fast den orangea Polar edition, funkar till allt. Har sett den på rea flera gånger på sistone och för 499 måste det vara den mest prisvärda laddaren.

du råkar inte minnas var nånstans du sett den för 499 ?

edit: var inne på mekonomens sida och snurra för att titta på ctek laddare, såg även denhär som verkar täcka mina behov (har redan en annan laddare för större batterier) för en billig peng, nån som har erfarenhet? http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/garage/batteriladdare/batteriladdare-12-volt-pa281800sv

Last edited:
Jag har två CTEK 3600, en inbyggd i bilen och en till hojen. De funkar jättebra men jag såg ett test där Optimate 4 tydligen var bättre. Den reagerade bättre när batteriet tappar spänning tydligen. Båda gör sitt jobb dock och jag har varit jättenöjd med mina. Såg ett test av Biltemas med som också fick bra betyg. Det var i Gör det själv eller liknande tidning.

Har ett gäng olika ctek, en gammal optimate samt ett par "black & decker" som Jula hade rea på i höstas för 200:-/st.

Den äldsta CTEK:en har ena knappen buggat ur på så den är svår att sätta i rätt "mode".

Alla laddarna verkar göra sitt jobb. R1:an som stått med CTEK hela vintern fick harva en del med startmotorn idag innan den hostade igång, men det var inga problem alls. CTEK får man kanske betala lite för namnet då dom oftast på 500:- och uppåt om man inte hittar någon bra rea. Noname fabrikat som gör samma sak kostar från 200:-.

Black & Decker laddarna för 200:- var jävligt prisvärt, och jag ångrar lite att jag bara köpte 2st då :-)

Jag köpte en av märket Oxford och den har funkat skitbra. Den laddar dock Bilbatterier långsamt (tror den laddar på ca 1amp eller mindre - vilket sägs skall vara bäst för batterierna). den har även något sådant där underhållingsladd program tjosan. hur som jag är nöjd, har använt till mcn en gång, men tog ut den ifrån mcn i november och laddade samlarbilarna istället. Mcn startade jätte fint i februari i år (dock står den i varmgarage, kanske kan påverka?).
http://www.legato-motocykle.pl/pl/produkt/9918/ladowarka-akumulatorowa-oxford-oximiser-900.html
för 164zl = 350kr
Vet ej vad en sådan kostar i Sverige men på amazon och ebay så ligger priset i liknande spann. hittade butik i UK som tog ca 45 pund (dva 500lappen) skulle kunna tänka mig den kostar omkring 500 i svenska butiker, men som sagt Har inte sett den i någon affär i sverige så jag säger inte om priset :tummenupp

Batteriladdare, både på hojen, bilen och sådana man stoppar i väggen brukar ladda batteriet till omkring 14,3Volt om de är "intelligenta". Därefter avbryts laddningen och spänningen sjunker.
Men den sjunker inte lika mycket för alla batterier.
Mitt Yuasa sjunker på ett par veckor till ca 12,6Volt, hojens startar utan problem.
En intelligent underhållsladdare som börjar ladda på nytt vid 12,7 Volt kommer hålla Yuasat i prima liv över vintern.
http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/MXS 5.0 CHECK_SV.pdf

I Haynes manual till min Triumph så står det att normal batterispänning är 13,0 till 13,2 Volt.
Vilket stämmer bra med de Biltema underhålls fria batterier jag använt i Suzuki SV650S och i Triumphen.
Tyvärr (?) så hade spänningen på mitt Biltema som stod utan laddning vintern 2009-2010 bara sjunkit till 12,9Volt.
Vilket var för lågt för att Sukkan skulle starta våren 2010.
Innan batteriets laddats och efter laddning så var det problemet löst.

Läser man några av CTEKs manualer så ser manatt när laddningen återupptas varierar mellan laddarna.
Från 12,7Volt till 12,9Volt.
Och detta stämmer också med vad jag mätt på en CTEK ZAFIR 45, en Biltema och en Lidl.
Laddningen börjar på nytt vid ca 12,8 Volt.

Det här betyder att har man ett batteri som redan vid 12,9 Volt inte startar hojen. Och som håller 12,9 Volt hela vintern som på min SV650S, ja då kommer de flesta vanliga intelligenta underhållsladdare aldrig underhållsladda.

Har man däremot ett batteri som startar hojen vid 12,6 Volt, ja då kommer de flesta vanliga intelligenta laddare fungera.
Första steget innan inköp av en intelligent laddare blir alltså att mäta spänningen på batteriet nån vecka efter batteriet laddats.
Är spänningen under 12,7 Volt funkar de flesta intelligenta underhållsladdare.
Är spänningen över 12,9 Volt så är det stor risk att intelligensen inte räcker till.
Att battriet kommer laddas när laddaren kopplas in.
Men batteriet kommer aldrig laddas nåt mera för spänningen "är för hög".
Hur kan det komma sig att spänningen varierar mellan batterier?
Därför att det inte finns några rena blybatterier.
Rent bly är för mjukt för användning i batterier.
Blyet legeras med antimon eller kalcium eller selen osv för att få önskad styrka.

Hur jag laddar själv?
Jag laddar med en hembyggd laddare, i princip en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
följt av en spänningsregulator LM1085
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/mj641009_e.pdf
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-067-79&toc=0
Kondensatorerna är på 330uF 25V R1=120 Ohm R2= 2kOhm trimpotentiometer
Efter LM1085 två dioder 1A, mina två hojar kan alltså inte skicka ström från ena batteriet till andra hojens batteri.
Jag laddar med konstant spänning 13,7 Volt mätt på batteriet.
Men ett test visade att med bara 4st 1A dioder i serie med Biltemas 99,90kr dumma laddare
så får man här hemma 13,7Volt.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-526-24&toc=18884
En intelligent underhållsladdare med minne behöver inte vara krångligare.
Funkar det här för ditt batteri?
Vet ej.
Men Suzuki batteriet (Biltemas underhållsfria höll 4 år med den här underhållsladdning.
Sedan sålde jag SV650S och tyckte nytt batteri skulle öka suget efter hojen.
Även om det gamla fortfarande funkade.

Bifogat

• 1-Laddare-2010.jpg
    1-Laddare-2010.jpg
    86.4 KB · Visningar: 118
  • 2-Laddare-2010-Underhållsladdar-Yuasa.jpg
    2-Laddare-2010-Underhållsladdar-Yuasa.jpg
    131.7 KB · Visningar: 56
  • 3-Laddare-LM1085-UnderhållsladdarMed13k7volt.jpg
    3-Laddare-LM1085-UnderhållsladdarMed13k7volt.jpg
    127.5 KB · Visningar: 189
  • 4-LaddareMedMinneOchFyraDiodersIntelligens.jpg