Batteriproblem på 2 år gammal hoj

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Hej
Jag köpte en ny hoj 2016. Batteriet har varit på under hålls laddning (Optimate) på vintern
Nu visar det sig att batteriet är helt kass. Garantin på hojen har gått ut men i alla fall så ingår inte batterier i garanti tiden enl försäljare samt generalagenten.
Min andre hoj köpte jag -07 och bytade batteri -15 alltså 8 år efter inköp. Det kan man kalla kvalitets batteri. Är batterierna så usla nuförtiden som sätts i hojarna ?
Säljaren vill så klart inte byta batteriet eftersom det inte ingår i garantien och generalagenten vill inte ta det som goodwill i heller.
Är det bara jag som fått en Måndags hoj eller är detta problem allmänt känt ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Batterier har ojämn kvalitét, mycket beroende på om de blivit urladdade när de stätt utan användning länge, som innan hojen levererades till kund.
Det är inte så fasligt dyrt med batterier, så byt och tänk inte mer på det. :p Sköter du om batteriet så kommer det nya, om det inte råkat bli djupurladdat på hyllan, hålla längre.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Å handlar du på biltema så ta med en voltmeter. Köp det batteriet med högst spänning, det kan skilja mycket. Ett batteri på hyllan där mätte jag till straxt över 8 volt.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
citat "men i alla fall så ingår inte batterier i garanti tiden enl försäljare samt generalagenten"
Vilket hojfabrikat är det? Ett år efter inköp av min förra R1 från 2012 fick jag ett nytt batteri på garantin

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Ett bra exempel på girighet och dåligt kundbemötande. Har man sålt en ny mc kan man bjuda på ett nytt batteri även om det inte ingår i garantin.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det stämmer att batteri anses vara en förbrukningsvara och är exkluderat från garantin på samma sätt som bromsbelägg. Men sen borde en handlare som sålt dig en ny cykel för +150kkr för 2 år sedan ha vett nog att ordna det där snyggt och smidigt ändå.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år