För några veckor sedan började jag inse att något med batteriets kondition inte stod rätt till. Hojen fick startas med kablar efter vintern. Åkte hem för lunch och skulle sedan åka ut till en garage för att byta drivpaket. Hojen stod stilla några timmar. Efter bytet körde jag en sväng på 5-6 mil och därefter stod hojen stilla ca en arbetsvecka. Hojen orkar inte gå igång efter det och reläet börjar klicka efter ett några försök. Batteriet mättes till 12.2 V.
Inhandlade en batterisyraprovare på Clas Ohlsson och mycket riktigt indikerar mätningarna att batteriet är dåligt. Cellerna låg mellan 1150 och 1190. Handboken säger att det ska vara MINST 1280.
Lösningar är väl att inhandla ett nytt batteri. Enligt förra ägaren är batteriet nu ca 1 år gammalt. Hur kan det gå sönder så snabbt? Kan det vara något strömfel eller är det bara otur?
Mätte även laddningsspänningen i morse och den visade 14.6 - 14.7 V vid 4000 rpm. Vid tomgång var det samma. Ska den ladda med samma spänning på tomgång?
Tacksam för svar.
Inhandlade en batterisyraprovare på Clas Ohlsson och mycket riktigt indikerar mätningarna att batteriet är dåligt. Cellerna låg mellan 1150 och 1190. Handboken säger att det ska vara MINST 1280.
Lösningar är väl att inhandla ett nytt batteri. Enligt förra ägaren är batteriet nu ca 1 år gammalt. Hur kan det gå sönder så snabbt? Kan det vara något strömfel eller är det bara otur?
Mätte även laddningsspänningen i morse och den visade 14.6 - 14.7 V vid 4000 rpm. Vid tomgång var det samma. Ska den ladda med samma spänning på tomgång?
Tacksam för svar.