BAY15D led som lyser likt en vanlig glödlampa

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet om det finns BAY15D lampor som lyser med liknande varmvitt ljus som skulle gå att använda i bakljus utan att det bara blir en massa lysande små "duttar"?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag körde såna här i min FJR: https://www.biltema.se/bil---mc/bil...lampor/diodlampor-12-v-215w-bay15d-2000034682 Jag tyckte att ljusbilden var likvärdig originallamporna (den har dubbla bakljus, och jag böt en i taget för att kunna jämföra) :tummenupp

Tack för tipset.

Men hur lyser den där? Så där äckligt modernt kallvitt? Jag vill ha en varmvit lampa, kanske petitesser men tycker det ser ut förjävligt på min Thruxton som nu har LED-baklyse med blåvitt ljus till regskylten. Detta skall dock snart åtgärdas med en "snyggt lysande" Lucas 525 lykta men skulle man kunna hitta en LED-lampa som lyser likt vanligt glödljus vore det ju fint.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill du ha ett bakljus / bromsljus så har jag god erfarenhet av
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/bakljus-bromsljus/p21-5w/diodlampa-rod-dubbelpolig
som är uppbyggd av röda lysdioder. Men det behövs en vit skyltbelysning.....
Har hojen ett bakljus där samma lampa används till skyltbelysning som Sprint RS så testade jag med en VIT LED lampa till bakljus. Det fungerade dåligt som bakljus / bromsljus.
För så mycket av ljuset från vitt LED ljus filtrerades bort av det röda glaset.
Det blev ett mycket svagare bakljus / bromsljus än med ovan röda LED lampa.
Så jag har två vanliga glödlampor som bakljus / bromsljus / skyltbelysning på Sprint RS.
Kompletterat med bromsljuset i
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/blinkers/led-blinkers-2-st-2000020436
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack för tipset.

Men hur lyser den där? Så där äckligt modernt kallvitt? Jag vill ha en varmvit lampa, kanske petitesser men tycker det ser ut förjävligt på min Thruxton som nu har LED-baklyse med blåvitt ljus till regskylten. Detta skall dock snart åtgärdas med en "snyggt lysande" Lucas 525 lykta men skulle man kunna hitta en LED-lampa som lyser likt vanligt glödljus vore det ju fint.
Ska jag vara riktigt ärlig så provade jag aldrig lampan i fria luften, utan bara på plats i hojen, bakom ett rött glas. Så jag har ingen aning om färgtemperaturen, mer än att det såg bra ut på plats. Vill du ha ett gulare ljus över regplåten, och samtidigt ha led-lampor, så är mitt tips någon form av tunn gulaktig plastfilm som kan ligga på "fönstret" i lamphuset och färga ljuset.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Tack för tipset.

Men hur lyser den där? Så där äckligt modernt kallvitt? Jag vill ha en varmvit lampa, kanske petitesser men tycker det ser ut förjävligt på min Thruxton som nu har LED-baklyse med blåvitt ljus till regskylten. Detta skall dock snart åtgärdas med en "snyggt lysande" Lucas 525 lykta men skulle man kunna hitta en LED-lampa som lyser likt vanligt glödljus vore det ju fint.

Efter att ha testat en knippa olika LED i "icke kritiska" positioner som nummerplåtsbelysning, parkeringsljus och annat ... så har jag gått tillbaka till märkes-Wolfram-lampor.

Tröttnat på att LED havererar så fort.
Allt från rena mekaniska haverier (skakat sönder) till att lampornas plast-sockel inte tål vare sig luft eller ljus (verkar det som), till att man åker runt och blinkar som en jämrans ambulans...

Nej, bättre att köpa (relativt sett) billiga glödtrådslampor och byta förebyggande.

Märkes-lampor.
Helst "long-life" varianter.
Glödtråd.
Från en säljare som finns kvar i morgon, och i övermorgon.
Spara kvittot.
Det är allt jag har att säga.


Om det inte gäller framåtriktat ljus avsett att lysa upp vägbanan såklart, men det är en annan historia... :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag trodde att LED skulle vara bättre och hållbarare än vanligt glödljus men det verkar alltså inte vara så. Då får det bli vanlig glödlampa till baklyktan.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Problemet i vanliga socklar är felet ofta är korrosion eller utmattade kontaktbleck i lampsockeln. Inte livslängden på själva lampan. Fördelen med LED är den låga strömförbrukningen, vilket behövs på mycket gamla hojar med liten generatoreffekt. Tänkte du köra flera tusen timmar på hojen spelar livslängden på lampan roll.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag trodde att LED skulle vara bättre och hållbarare än vanligt glödljus men det verkar alltså inte vara så. Då får det bli vanlig glödlampa till baklyktan.

Teoretiskt är själva ljuskällan (dioden) långlivad.
Men...driv-elektronik, sockel, hus etc. är (oftast) illa konstruerade och minst lika illa producerade...vad jag har sett iallafall.

Det FINNS säkert bra glödljus-kompatibla LED ljuskällor, men efter att ha testat ett 10-tal olika så har iallafall jag gett upp sökandet.
Det finns så ohyggligt många varianter, leverantörer osv. att det blir lite "nål i höstack"...

Volframlampor å sin sida har funnits sedan tidigt 1900-tal så den tekniken är hyfsat mogen... vilket såklart kommer gälla även LED så småningom.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ang lysdioders livslängd i hojapplikationer...

2005 byggdes en nummerskyltsbelysning till dåvarande R1an.
Tre vita lysdioder från en ÖoB ficklampa gjöts in i en bit plexiglas och seriekopplades med lämplig resistor.
Körde 3000mil med den hojen, flyttade över grejorna till -07an när hoj byttes och har gått ytterligare +13000mil på den och funkar fortfarande, bilprovningen har aldrig klagat.

Ska man anta att det var bättre kvalité på LED för drygt 10år sen, även fast de kom från en 30kr ficklampa? :rodnar
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ska man anta att det var bättre kvalité på LED för drygt 10år sen, även fast de kom från en 30kr ficklampa? :rodnar
På 10 år har man lärt sig mycket om hur man kan göra produkterna billigare att tillverka.
Det är väl bara att jämföra med bilmotorer. En B20 som satt i Volvo för 45 år sen var svår att ha ihjäl, men en modern motor är det enklare att avliva.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Ang lysdioders livslängd i hojapplikationer...

2005 byggdes en nummerskyltsbelysning till dåvarande R1an.
Tre vita lysdioder från en ÖoB ficklampa gjöts in i en bit plexiglas och seriekopplades med lämplig resistor.
Körde 3000mil med den hojen, flyttade över grejorna till -07an när hoj byttes och har gått ytterligare +13000mil på den och funkar fortfarande, bilprovningen har aldrig klagat.

Ska man anta att det var bättre kvalité på LED för drygt 10år sen, även fast de kom från en 30kr ficklampa? :rodnar

Nix, det man kan anta är bara att du hade koll på vad du byggde... :tummenupp

Det jag menar (och även skrev) är att om man köper en "färdig konverteringslampa" så kan man kanske inte alltid räkna med att all kvalitet är på topp...
Typ en sån här kanske inte är det mest långlivade man kan plocka i...
led.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nix, det man kan anta är bara att du hade koll på vad du byggde... :tummenupp

Det jag menar (och även skrev) är att om man köper en "färdig konverteringslampa" så kan man kanske inte alltid räkna med att all kvalitet är på topp...
Typ en sån här kanske inte är det mest långlivade man kan plocka i...
Det är lugnt, jag menade ingen kritik mot ditt inlägg, jag förstod ju egentligen vad du menade :tummenupp

Det är såklart väsentlig skillnad på lysdioden i sej och hur den "förpackas" i sin slutliga applikation samt vilka komponenter som används förutom LED.
Kan man dessutom gjuta ihop allt så minskar inverkan från mekanisk stress, till skillnad mot lampan på bilden du bifogade :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Angående livslängd så handlar det ju också väldigt mycket om tillämpning. Sitter lampan på en i sammanhanget tung och stabil bakdel på en R4 så vibrerar det betydligt mindre och med snällare vibrationer än om lampan sitter på en plastskärm precis vid utblåset ur dämparn på en större stånka, och olika lampsorter, och tom olika lampmodeller, tål olika vibrationer på olika sätt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag trodde att LED skulle vara bättre och hållbarare än vanligt glödljus men det verkar alltså inte vara så. Då får det bli vanlig glödlampa till baklyktan.

Jag har bra erfarenhet av
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/bakljus-bromsljus/p21-5w/diodlampa-rod-dubbelpolig
till bakljus / bromsljus, ingen har gått sönder
och
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/parkerings-positionsljus/p21-5w
till blinkers (fick fila bort en pinne för den skulle passa i blinkers), ingen har gått sönder

Vad det gäller
https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/parkerings-positionsljus/p21-5w
som kombinerad bakljus / bromsljus / skyltbelysning
så funkade den OK som skyltbelysning men lyste alldeles för dåligt genom det röda glaset för att duga som bakljus / bromsljus.

Det är väl med LED-ljus som med Wolframlampor: Livslängden varierar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ang lysdioders livslängd i hojapplikationer...

2005 byggdes en nummerskyltsbelysning till dåvarande R1an.
Tre vita lysdioder från en ÖoB ficklampa gjöts in i en bit plexiglas och seriekopplades med lämplig resistor.
Körde 3000mil med den hojen, flyttade över grejorna till -07an när hoj byttes och har gått ytterligare +13000mil på den och funkar fortfarande, bilprovningen har aldrig klagat.

Ska man anta att det var bättre kvalité på LED för drygt 10år sen, även fast de kom från en 30kr ficklampa? :rodnar

Nä tror LEDn är ungefär detsamma men DU gjorde ett mekaniskt kvalitetsjobb !

Har samma erfarenhet av de skyltbelysningar jag gjort på SV650S och GSX1300R med LED.
Två vita LED kopplade i serie har ett spänningsfall på ca 8 V.
Med 15 mA ström (undvik maxström !) och 14 Volt matning så blir ett bra motståndet 390 Ohm (6/0,015=400).
Har samma system till "parkeringsljuset" fram på Sprint RS. Som alltid är tänt vid tänd belysning.
Två gånger (två vita LED + 390 Ohm motstånd) = fyra LED + två 390 Ohm motstånd.

Och för att undvika att överhetta LED när jag löder anslutningar
så står LEDn i en fingerborg med vatten
med anslutningarna uppåt.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...onenter/lysdioder/lysdiod-5-mm-varmvit-p90732

I brist på 390 Ohm, tag 470 Ohm obetydligt svagare ljus.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...r/led-tillbehor/motstand-470-ohm-0-25w-p90228

2018-09-24 Hittat vita lysdioder för nummerskyltbelysning i papperskatalogen.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top