BBB Ip-telefoni

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Thermal skrev:
Allt har fungerat perfekt under 1 år, det är bara de sista veckorna det har börjat fucka upp sig. Inga förändringar i konfigurationen som sagt. Får se vad det blir av det, har pratat med supporten igen. Nu ska jag skriva ner datum och tidpunkt vid tre tilfällen då det inte fungerar o sen höra av mig igen.
Fortsättning följer.
Ok, då är det antingen modemet eller nåt utanför ditt hus :)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Nisse Järnet skrev:
Du har fiber va? Det är bara till de "modemen" det följer med en sån där fot. De är heller inte lika känsliga mot störningar :)
Jo jag har ju det, 10/10mb/s.
Men jag min kompis hade otroliga bekymmer med avbrutna samtal och även ej framkopplade samtal.
Detta låg vad jag förstod i den äldre switchen, detta ska nu vara åtgärdat i dom nyare switchar som skickas ut...säger dom.
Men han fick rådet att inte ha basen till trådlösa luren för nära switchen osv.
Vad jag minns så fick han även switchen utbytt och det fungerar nu mkt bra.

Men jag kan tänka mig att ett ADSL-modem som sagt är mkt känsligare för störningar än vad en vanlig switch är ( Voip-switch heter väl dom prylarna vi har till "fibertelefonin"? )
//Tobbe

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
BMW R90s skrev:
IP går inte att lita på så enkelt är det!

Det går inte att ha mer fel än dig...

Jag har haft ip telefoni i drygt 2 år...
När hela stadens telefoner va urfunktion så ringde jag med iptelefonin.

en gång gick det inte att ringa hem.. sen va vi på en lur som la av.. sen funka det igen...
Dock har jag funderat på någon bakup om strömen skulle försvinna

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
BBB ringer hit ganska ofta och vill pracka på mig Ip-telefoni. Har sagt till dom att jag har hört många som haft problem med just ip-telefoni och då har samtliga säljare sagt: Asså, näe, det har jag aldrig hört talas om :tomten

Fiii fan

Undra om dom själva ringer med ip-telefoni :rolleyes:

Coola Ola

Guest
AleX skrev:
Det går inte att ha mer fel än dig...

Jag har haft ip telefoni i drygt 2 år...
När hela stadens telefoner va urfunktion så ringde jag med iptelefonin.

en gång gick det inte att ringa hem.. sen va vi på en lur som la av.. sen funka det igen...
Dock har jag funderat på någon bakup om strömen skulle försvinna

Bara för att det funkat prickfritt för dig betyder ju inte att det kan strula för andra... Jag hade ip-telefoni när jag hade bbb adsl och det var lite halvstruligt. Var bara en gång som det låg helt nere iofs, däremot fick jag konstiga avbrott under längre samtal (det blev helt tyst i luren) på kanske en halv minut eller så c:a var 10e-15e minut. Samtalet "kom tillbaka" om man väntade tillräckligt länge. Har ej testat med fiber men kan tänka mig att det funkar bättre.

BMW R90s skrev:
IP går inte att lita på så enkelt är det!
Vad är det för utrustning som inte tål bärbara telefoner måste ha rätt kylning
kopplat i rätt jack mm.
Man försöker sälja en undermålig produkt :gnissla

Det är väl framförallt ADSL man inte kan lita på. Det är inte så driftsäkert att köra ett kommunikationssystem på flertalet MHz som egentligen är avsett för frekvenser på några få kHz.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Det är bara inse fakta att IP telefoni är framtiden, jag har ju förstånd att fatta att det är inkörnings problem med nya produkter och tar dom där strulen med IP telefoni med axelryckning.

Tänk att det analoga nätet är sen 50 talet eller nå sånt. Detta med IP tele är som att jämför vinyl skiva mot cd skivan. Bara detta kommer igång så kommer vi att få oändligt med funktioner.

Detta med IP tele diskkuterades på sveriges radio i fredags.

I Norge tror jag det var så har vissa IP bolag inför en flatrate på IP tele, typ 150kr månaden, sen får du ringa vars du vill hur länge som helst. Data snubben som var där trodde att detta skulle komma till Sverige 2006, han var chockad att det inte redan har kommit

Jag själv kommer att gå över från fiber IP tele till ADSL IP tele, så vi får se hur det går

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
R1 Uffe skrev:
Det är bara inse fakta att IP telefoni är framtiden, jag har ju förstånd att fatta att det är inkörnings problem med nya produkter och tar dom där strulen med IP telefoni med axelryckning.

Tänk att det analoga nätet är sen 50 talet eller nå sånt. Detta med IP tele är som att jämför vinyl skiva mot cd skivan. Bara detta kommer igång så kommer vi att få oändligt med funktioner.

Detta med IP tele diskkuterades på sveriges radio i fredags.

I Norge tror jag det var så har vissa IP bolag inför en flatrate på IP tele, typ 150kr månaden, sen får du ringa vars du vill hur länge som helst. Data snubben som var där trodde att detta skulle komma till Sverige 2006, han var chockad att det inte redan har kommit

Jag själv kommer att gå över från fiber IP tele till ADSL IP tele, så vi får se hur det går
Var beredd på att det är inte helt lätt att byta tillbaka till Telia.
Du måste själv säga upp ditt IP abonnemang, det gör inte Telia!
Men BBB säger upp ditt abonnemang hos Telia men inte tvärtom :gnissla

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag kör BBB iptelefoni, har stora problem med ekon som hörs av de jag pratar med. I manualen stod det nånting om att det kunde uppkomma om man inte kopplade modemet till det första uttaget. Nu har jag inte kopplat till något uttag i väggen alls utan kör direkt mot en trådlös basenhet... nån som gör likadant utan problem?

Ja jag har mycket elektrisk utrustning runt modemet..

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
jag kör direkt på den trådlösa oxå, nångång då och då uppstår eko, men inget jag ireterar mig på pga att dte inte är så ofta. Men pröva att byta bara fär att kolla

Har BBB fiber 10/10

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
R1 Uffe skrev:
jag kör direkt på den trådlösa oxå, nångång då och då uppstår eko, men inget jag ireterar mig på pga att dte inte är så ofta. Men pröva att byta bara fär att kolla

Har BBB fiber 10/10

Ekot uppstår aldrig för mig, bara de jag talar med.. ekot är konstant. Jag kan inte riktigt byta (om du menade uttaget) för allting är uppsatt på hylla på spetziale place. Frågan är om det är nån mening att ringa dem o klaga eller om man gör bort sig då =/

Jag kör bbb fiber 10(0)/10

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Portera över erat abonnemang till en Iptelefonoperatör som funkar.

Jag testade för 1:a gången igår, skaffade ett konto på www.digisip.se, porterade mitt hemnummer dit (350kr, om man väljer 08/031 nummer så kostar det 59kr) och köpte en Linksys WRT54GP (WRTP54G finns också).
Efter att ha fått uppgradera firmware:en i linksys lådan så fungerade det klockrent direkt.

Betalar ingen månadsavgift, endast minutavgift. Aldrig nån faktura, man sätter in pengar på sitt konto mha Visa eller OCR nummer (fungerar som ett mobil kontant kort typ)

Så var det klart... det fungerar såklart med annan utrustning också. Men jag fick det att fungera med WRT54GP + Wifi + Swtich.. mucho trevligt

//håkan

EDIT: Flyttat så jag har BBB 10/100... gick från 395:- /månad i ADSL kostnad till 295kr/månad för bättre fart... + att jag slipper månadskostnad för telefonen... -200kr/månad typ...

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Förstår att alla är sjukt nyfikna på hur mina resor med BBB har utvecklat sig. Bra faktiskt, tackar som frågar. De skickade ett nytt modem o nu funkar allt precis som det ska igen. Dags att anmäla sig till NIX förövrigt :gnissla

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...