!"#!"#!"# BBB Spam Blockerar

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
HanneZ skrev:
ganska tungt jobb o skriva hur man säkrar alla världens olika e-post servrar, finns väl säkert 500 st åtminstonde!
jo men det finns juh guider överallt sätta ihopa ett länkarkiv eller helt sonika kräva licens går juh att prova om servern "läcker"!

HanneZ

Guest
"Jag har en egen epostserver, hur gör jag nu?
Du kan fortfarande ta emot epost som vanligt. För att kunna skicka epost måste du dock ändra din server för utgående epost till: smtp.bredband.net. Med andra ord, du måste skicka din epost via Bredbandsbolagets smtp-server. "

stog det inte så i mailet?!?

HanneZ

Guest
YamahaJojje skrev:
jo men det finns juh guider överallt sätta ihopa ett länkarkiv eller helt sonika kräva licens går juh att prova om servern "läcker"!
jojo, men nu har ju hela problemet uppkommit p.g.a. av smucks som donar o håller på med saker som dom inte riktigt fattar!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
HanneZ skrev:
"Jag har en egen epostserver, hur gör jag nu?
Du kan fortfarande ta emot epost som vanligt. För att kunna skicka epost måste du dock ändra din server för utgående epost till: smtp.bredband.net. Med andra ord, du måste skicka din epost via Bredbandsbolagets smtp-server. "

stog det inte så i mailet?!?

om dom bara blockar på ingående tcp 25 och man får relaya via bredbandsbolagets smtp-server så kanske det fungerar.

tycker dock inte om att mina mail skall studsa på en annan mailserver. mao inte speciellt svårt för bbb att logga/läsa folks utgående mail.
lite integritetskränkande.

HanneZ

Guest
bekymra dig inte om de! BBB kan redan läsa dina mail då de passerar genom deras datorer innan de kommer till dig! Dessutom får man nog leva med o lita på företagen för man har inte mycket till val.

Mvh. Hannes

HanneZ

Guest
japp, finns ett liknande problem när det gäller dns. Root servrarna är överbelastade och 80 %(har ja för mig) är idiot trafik som uppkommer p.g.a. kasst konfigade hemma servrar.

/ Hannes

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
HanneZ skrev:
japp, finns ett liknande problem när det gäller dns. Root servrarna är överbelastade och 80 %(har ja för mig) är idiot trafik som uppkommer p.g.a. kasst konfigade hemma servrar.

/ Hannes
Jo tur att dem fortfarande tillåter det!

HanneZ

Guest
blir nog samma sak där med, eller så kan dom göra de den rätta vägen o ordna de som är fel istället för att försöka förbjuda hela världen att komma åt dom!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
HanneZ skrev:
bekymra dig inte om de! BBB kan redan läsa dina mail då de passerar genom deras datorer innan de kommer till dig! Dessutom får man nog leva med o lita på företagen för man har inte mycket till val.

Mvh. Hannes
jo det är iof sant.

men citatet är ju inte direkt otydligt: "Det medför att det från den 8 december 2003 inte längre är möjligt att ha en egen epost-server."

så frågan är vad dom igentligen menar med att man kan köra mot deras smtp-server

HanneZ

Guest
mjo men de stämmer ju inte riktigt. eller de beror ju på lite vad det är dom tänker låsa. Hur som helst så går det att komma runt problemet och det är dom väl medvetna om men det spelar ingen roll för spam-host sökar programmen leter bara efter port 25, skulle den leta efter fler portar o sen börja testa dom så skulle det ta för lång tid!

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
HanneZ skrev:
mjo men de stämmer ju inte riktigt. eller de beror ju på lite vad det är dom tänker låsa. Hur som helst så går det att komma runt problemet och det är dom väl medvetna om men det spelar ingen roll för spam-host sökar programmen leter bara efter port 25, skulle den leta efter fler portar o sen börja testa dom så skulle det ta för lång tid!
jo de e juh sant! om inte alla amatörer väljer samma port...

HanneZ

Guest
om alla i hela världen väljer samma så blir ju den med låst, men va e risken?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
hmmm en tanke slog mig.

om nu bbb stänger av utgående smtp och jag konfar min mailserver så att den skickar via bbb smtp server. då borde allt fungera.

om nu dom killarna som inte har stängt av mail relay(dom spam utsatta) på deras servrar och ställer in så att deras mail servrar anv bbb smtp server för utgående mail så borde ju problematiken kvarstå vad gäller spam!? :va

förstår ni va ja menar eller?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu gick ju det här skitet i effekt vill jag påminna om! Suck! Tog mig två dagar att klura ut va som stank fisk!

Ni måste alltså sätta era SMTP outgoing till: smtp.bredband.net

HanneZ

Guest
DwD skrev:
hmmm en tanke slog mig.

om nu bbb stänger av utgående smtp och jag konfar min mailserver så att den skickar via bbb smtp server. då borde allt fungera.

om nu dom killarna som inte har stängt av mail relay(dom spam utsatta) på deras servrar och ställer in så att deras mail servrar anv bbb smtp server för utgående mail så borde ju problematiken kvarstå vad gäller spam!? :va

förstår ni va ja menar eller?
nej! för dom kan fortf. inte connecta till din port 25!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
HanneZ skrev:
nej! för dom kan fortf. inte connecta till din port 25!

jepp det är bara outbound tcp 25 som dom har blockerat!.
alltså bara utgående port 25,

min mailserver fungerar bra nu när jag relay:ar via smtp.bredband.net

känns som ett slag i luften om man forfarande kan relaya via mailservrar som står på bbb nät.. tex,, spam=>mailserver på bbb nät=>smtp.bredband.net=>internet

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024