Be en historialärare förklara detta?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
ABRAHAM LINCOLN BLEV INVALD I KONGRESSEN 1846.

JFK BLEV INVALD I KONGRESSEN 1946.

ABRAHAM LINCOLN VALDES TILL PRESIDENT 1860.

JFK VALDES TILL PRESIDENT 1960.

NAMNEN LINCOLN AND KENNEDY INNEHÅLLER BÅDA 7 BOKSTÄVER.

BÅDA VAR MYCKET INTRESSERADE AV MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER.

BÄGGES FRUAR FÖRLORADE SINA BARN NÄR DOM BODDE I VITA HUSET.

BÅDA PRESIDENTERNA SKÖTS PÅ EN FREDAG

BÅDA PRESIDENTERNA SKÖTS I HUVUDET

LINCOLN´S SEKRETERARE HETTE KENNEDY.

KENNEDY´S SEKRETERARE HETTE LINCOLN.

BÅDA BLEV SKJUTNA AV SYDSTATARE.

BÅDA BLEV EFTERTRÄDDA AV SYDSTATARE.

BÅDAS EFTERTRÄDARE HETTE JOHNSON.

ANDREW JOHNSON, SOM EFTERTRÄDDE LINCOLN, FÖDDES 1808.

LYNDON JOHNSON, SOM EFTERTRÄDDE KENNEDY, FÖDDES 1908.

JOHN WILKES BOOTH, SOM SKÖT LINCOLN, FÖDDES 1839.

LEE HARVEY OSWALD, SOM SKÖT KENNEDY, FÖDDES 1939.

BÅDA MÖRDARNA VAR KÄNDA FÖR SINA 3 NAMN.

BÅDAS NAMN BESTÅR TOTALT AV 15 BOKSTÄVER.

LINCOLN SKÖTS PÅ EN TEATER SOM KALLADES ´KENNEDY´.

KENNEDY SKÖTS I EN BIL AV FABRIKAT ´LINCOLN´.

BOOTH SPRANG FRÅN EN TEATER, OCH ARRESTERADES PÅ ETT LAGER.

OSWALD SPRANG FRÅN ETT LAGER, OCH ARRESTERADES PÅ EN TEATER.

BOOTH & OSWALD MÖRDADES BÅDA INNAN RÄTTEGÅNGEN.

OCH NU KOMMER VI TILL SLUTKLÄMMEN!!!!!!!!!

EN VECKA INNAN LINCOLN SKÖTS VAR HAN I MONROE, MARYLAND.

EN VECKA INNAN KENNEDY SKÖTS VAR HAN I MARYLIN MONROE.

HMMMMMMMMM,,,, SCARY BUT ALL TRUE :fakta
 

jarnkamin

King in my own mind
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Husa EffEss SexFemti -04 - snart iaf
Hmmmm, skumt

Om det nu verkligen var Oswald som sköt Kennedy så är det fanimej nästan skrämmande.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hehe, klart skumt, krävs mycket för att planera ett sådant copycat-brott :)
 

Bamse

Bollsports-VM på is???!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
En liten del av en Gixxer, saknar min Bläjjjjd!!
Twilight zone läsning :skrämd
Men det var definitivt inte Lee Harvey Oswald som sköt JFK.
Finns praktiska bevis för det.

Sen var det ingen Teater Oswald var inne på. En Movie Theater om man så vill iofs. Men inte teater som man associerar det svenska ordet med. Osv, osv finns en del luckor men ändå flummigt.

Med tanke på att CIA och FBI är hobbyverksamheter i jämförelse med NSA (National Security Agency) så lär de ha haft något med det att göra.

Fast med det jag läst om fallet och sett så är väldigt kortfattat en massa sura Generaler, brigadgeneraler och politiker som ville ha ett krig för att öka budgeten som ligger bakom. Det gamla vanliga mao.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Nu skall jag vara lite tråkig då:

Att det är 100 år mellan det att dom valdes till presidenter är inte så konstigt som först kan tyckas. Eftersom de har presidentval vart fjärde år så skulle det liksom aldrig kunna ha blivit 97 år mellan det att dom valdes till president. Talet 100 låter spännande för folk på samma sätt som år 2000, men rent faktamässigt saknar det egentligen betydelse, och hade som sagt varit ännu mer mystiskt om de valts till president 98 år från varandra.

Ungefär samma sak kan sägas om att dom valdes in till kongressen 100 år från varandra.

CLINTON, HARDING, JACKSON, JOHNSON, MADISON är namn på andra presidenter med 7 bokstäver i sitt namn, spöklikt? Nja. (Johnsson jag nämner här är Andre Johnson 1865-1869, alltså inte Lyndon. I övrigt kan nämnas att det funnits 2 Adams, 2 Bush, 2 Harrison, 2 Johnson, 2 Roosevelt som presidenter, inte heller så läskigt, eller?

"Båda var intresserade av mänskliga rättigheter"
Mänskliga rättigheter (de svartas rättigheter) var ett hett ämne från inbördeskriget (Lincoln) fram till 70 talet, inte så konstigt då kanske? Svårare är kanske att hitta en president som INTE var intresserad av mänskliga rättighter.

"Bägges fruar förlorade sina barn".
Lincoln blev av med 3 barn innan de blev vuxna. Inte så konstigt på 1800-talet, och under USAs blodigaste krig. Kennedys fru hade ett misfall. Alltså inte riktigt jämförbara i mitt tycke. Men letar man så finner man. (Lincolns barn: Robert (1843-1926), Edward ("Eddie") 1846-1850, William ("Willie") 1850-1862, and Thomas ("Tad") 1853-1871).

"Båda presidenterna sköts på en fredag"
Lincoln sköts på en torsdag, men avled dagen efter. Kennedy sköts på en fredag och dog samma dag. Så påståendet är felaktigt.

"Båda blev skjutna av sydstatare".
John Wilkes Booth föddes i Maryland. En stat som ligger nordväst om Washington DC. Knappast en sydstat alltså, och en del av Unionen under inbördeskriget. Han hade sympatier med sydstarena uppenbarligen, men det beror såklart på hur man definierar en sydstatare. Det vore självklart väldigt konstigt om Lincoln med mördad av någon som sympatiserade med nordstatarna.

"Båda blev efterträdda av sydstatare"
USAs president efterträds av sin vice president om de dör. Lincoln hade en sydstatare till vice president för att ge landet stabilitet eftersom inbördeskriget just avslutats. Kennedy hade en sydstatare till vice president för att Kennedy valdes med ett fåtal röster framför Johson som demokraternas presidentkandidat. För att fånga röster i sydstaterna utsåg Kennedy Johnson till sin "runnning mate", dvs framtida vice president om han skulle vinna. Amerikansk realpolitik helt enkelt, inte särskilt mystiskt.

"JOHN WILKES BOOTH, SOM SKÖT LINCOLN, FÖDDES 1839".
Fel, John W. Booth föddes 10 maj 1838.

"Bådas namn består av totalt 15 bokstäver".
Låter som ett hyffsat genomsnitt för de flesta. Vore mer konstigt om de båda bestått av 5 bokstäver.

"Lincoln sköts på en teater som hette 'Kennedy'".
Fel, President Lincoln sköts på 'Ford's Theatre'".

"Booth sprang från en teater, och arresterades på ett lager".
Som någon redan nämnt, sprang Oswald in på en biograf, så jämförelsen haltar. Till yttermera visso så greps Booth i en lada, där man förvarade tobak. Få skulle kalla detta en lagerbyggnad.

"Både Oswald och Booth blev mördade".
Oswald blev mördad, i handfängsel på väg till domstol. Booth dog i en eldstrid med militären efter det att han och hans kumpan vägrat att ge upp efter att ha arresterats (vokabulärt, inte fängslats) vid ovan nämnda lada. Det låter kanske klatchigt, men att påstå att Booth blev mördad är en grov överdrift.

"EN VECKA INNAN LINCOLN SKÖTS VAR HAN I MONROE, MARYLAND"
Det finns ingen ort i Maryland vid namn Monroe. Möjligen att det existerade en sådan ort 1865.

"En vecka före han mördades var Kennedy i Mariliyn Monroe"
President Kennedy dog 1963, Marilyn Monroe dog 1962.

"HMMMMMMMMM,,,, SCARY BUT ALL TRUE"
Läskigt att folk inte kontrollerar sina källor bättre.

/SSB - Eder historielärare för dagen.
 

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Ort
08 + 1 813
Hoj
Panigale
jag vet inte om det första som skrevs eller SBB:s kunskaper i ämnet e läskigast :skrämd

:crash :D
 

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati 848
Helt klart är SSB's kunskaper i ämnet mer läskiga (speciellt med tanke på att SSB har förkastat de flesta av "läskigheterna" i första inlägget) ...

Imponerande kunskaper! :p
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Det absolut mest läskiga av allt i denna soppa är att ingen tycks ha läst detta förr, gäller även svaret... :D
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Jag tyckte varjefall att det va lite kul om man slår ihop allt...så var det ju trots att ganska mycket som iofs var lite förvrängt men ganska lika...

Men men vill man leta som sagt så kan man hitta på det mesta..
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jo visst var det kul att läsa, och samband kittlar ju alltid fantasin lite. Men synar man påståendena i sömmarna så :) .

Sen är det ju det där med slumpen också, i nästan samtliga fall av slump kan du hitta mönster. Det ligger lite i slumpens natur. Kasta 6 tärningar och så kan du snabbt hänföras av "Titta, 2 4:eek:r, 2 5:eek:r och 2 6:eek:r...wow!" Eller: "Kolla! Dom föll ut som 1,1, 1, 3, 5,5...bara udda tal!"

När man dessutom börjar jämföra folks liv, så finns det ju med stor sannolikhet många slumpmässiga samband att hitta om man bara söker tillräckligt länge och nogrannt. Du och jag kanske båda har gått i en förskola som började på "E", vi gick båda i klass "B", båda våra pappor hade 5 bokstäver i sitt förnamn, vi hade samma märke på vår första bil, vi hade båda två en kvinnlig kusin med samma namn, vi fyllde år samma månad, vi tog mc-kort vid samma ålder, och bilkörkort samma årtal, våra nick hade lika många stavelser...och sådär kan man hålla på tills man tycker att man fått ihop en tillräckligt kuslig lista med likheter :D

Därför är det ju nästan lite synd att vem som nu gjorde den där listan schabblade med årtal och vissa fakta, det finns säkert tillräckligt mycket likheter i deras liv för att man skulle kunna få ihop en lista utan faktafel.

Men tack för listan den var underhållande trots allt, jag hoppas jag inte upplevdes som tråkig :notme .
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Vad skulle SAS ha för intresse av USA's inrikespolitik? Dessutom så är de väl utan tvekan oskyldiga för mordet på Lincoln, med tanke på att de bildades först under andra världskriget?
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
SSB skrev:
Jo visst var det kul att läsa, och samband kittlar ju alltid fantasin lite. Men synar man påståendena i sömmarna så :) .

Sen är det ju det där med slumpen också, i nästan samtliga fall av slump kan du hitta mönster. Det ligger lite i slumpens natur. Kasta 6 tärningar och så kan du snabbt hänföras av "Titta, 2 4:eek:r, 2 5:eek:r och 2 6:eek:r...wow!" Eller: "Kolla! Dom föll ut som 1,1, 1, 3, 5,5...bara udda tal!"

När man dessutom börjar jämföra folks liv, så finns det ju med stor sannolikhet många slumpmässiga samband att hitta om man bara söker tillräckligt länge och nogrannt. Du och jag kanske båda har gått i en förskola som började på "E", vi gick båda i klass "B", båda våra pappor hade 5 bokstäver i sitt förnamn, vi hade samma märke på vår första bil, vi hade båda två en kvinnlig kusin med samma namn, vi fyllde år samma månad, vi tog mc-kort vid samma ålder, och bilkörkort samma årtal, våra nick hade lika många stavelser...och sådär kan man hålla på tills man tycker att man fått ihop en tillräckligt kuslig lista med likheter :D

Därför är det ju nästan lite synd att vem som nu gjorde den där listan schabblade med årtal och vissa fakta, det finns säkert tillräckligt mycket likheter i deras liv för att man skulle kunna få ihop en lista utan faktafel.

Men tack för listan den var underhållande trots allt, jag hoppas jag inte upplevdes som tråkig :notme .

Det är helt lugnt :cool:
Jag kan vara lite utav en besserwisser själv (jag tror inte det men mina kamrater, jaja köpa kompisar är också kompisar, säger det :rolleyes: )
Men jag kanske befann mig i nån form av "lyckligt ovetande stadie" när jag läste listan på jobbet (en fredags eftermiddag) och tyckte att det verkade vara lite för mycket likheter och så just talet hundra, som du nämde, det verkade otroligt.
Men när du spaltar upp det som du gjorde så insåg även jag att det var en ganska dum lista...
Ber om ursäkt för mitt totalt osanna inlägg :bow

Det är helt lugnt tycker du skrev helt rätt.
Dessutom bad jag ju om det när jag döpte det till "Be en historilärare beskriva detta", vilket du mycket väl gjorde.
Så jag borde egentilgen tacka dig.
Tack! :tummenupp

Ha nu en fortsatt lugn och trevlig helg
Kör medvetet

//Lartes
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top