BE körkort

Heale

Guest
Ser mer och mer behovet av att skaffa BE kort. Hur går man bäst tillväga? Har ganska stor vana att köra med släp. Ska man gå via körskola eller privat? Vad ska man räkna med att det kostar?
Tacksam för alla tips o tankar.

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Privat skulle jag säga.
Jag tog det privat 2007 tror jag. Har du vana från vanlig släpkörning ser jag ingen anledning att gå i körskola.
Kolla istället upp vad som ska göras på uppkörningen och öva hemma.
Det som var klurigt på min uppkörning var säkerhetskontrollen, hade jag gjort om det idag skulle jag lagt ner mer tid på de olika momenten i den.
Lycka till!

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Jag tog i mars i år och det var pinsamt lätt.
Jag tog via skola pga jag fick det av jobbet. Men det behövde man inte.
Nu har de gjort körbanan ännu lättare :tummenupp
Som Arawak skrev, säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen. Träna som fan på det så löser det sig lätt!

lycka till!

Heale

Guest
Ok låter ju bra, tack. Vart hittar man böcker o det man behöver till bra pris? Sen får man boka allt annat, uppkörning mm själv?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har de gjort körbanan ännu lättare :tummenupp
Som Arawak skrev, säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen. Träna som fan på det så löser det sig lätt!
Precis. Manövreringen är lättare nu. Och man kan ju träna manövreringen helt lagligt vart man vill med ett lätt släp om man vill.

Och precis: träna på säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning. Det är många som faller på det. Skulle man stypa bara på just den delen så kan man dock göra om bara den. Jag har för mig att TYA har haft någon pdf med en lathund för lastsäkring på sin hemsida. Den kan vara bra att kolla igenom. Dessutom så kan det vara bra att kunna läsa hela registreringsbeviset och kunna förklara vad alla uppgifter på det betyder. Och hur backautomatik på påskjutsbromsar fungerar. Och...

Ok låter ju bra, tack. Vart hittar man böcker o det man behöver till bra pris? Sen får man boka allt annat, uppkörning mm själv?
Böcker kan du hitta blandannat här:
http://www.str.se/Korkort/E-butik/BE-behorighet/
Ska man ha bara BE-boken så är det billigare än på t.ex. Bokus. Och du behöver inte mer än den (och kanske häftet med kontrollfrågorna) om du har kvar körkortsboken sedan du tog A eller B-kort och den inte är allt för gammal.

Jag skulle inte rekommendera ett paket med Du & Jag i trafiken, jag kommer inte alls överens med uppbyggnaden på den boken utan föredrar körkortsboken. Men vill du ha paketet med Du & Jag i trafiken så finns det billigare på Bokus än direkt hos STR.

Japp, sedan bokar du prov och allt med hjälp av uppgifter som du fick samtidigt som ditt körkortstillstånd. Vagnen som du har vid provtillfället ska vara tung för bilen du kör, och vara lastad med minst halv maxlast (inte en hög med grus, måste vara last som går att surra) och vagnen måste vara täkt och lika bred som dragbilen har jag för mig (så att man inte kan se något genom dragbilens bakruta). Att ha en bil på ett öppet bilsläp bakom bakom dragbilen löper stor risk att inte bli godkänt, även om man inte ser ett skit genom dragbilens bakruta. Men allt det här står på Körkortsportalen också.

Edit: och tänk på att det kan vara bra att ha en kompis med BE-kort som hjälper dig med att köra bil och släp till provet.

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Eller kolla när reglerna ska ändras, vill minnas att det är ganska nära förestående.
Med de ny EU-anpassade reglerna kommer man att få framföra ekipage upp till 4250kg som jag förstått det.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Går man via körskola tror jag det brukar räcka med tre lektioner.
Dvs. En lektion med säkerhetskontroll kan det kanske vara värt.

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
ALLA som kör med släp, oavsett vikt borde genomgå träning/utbildning.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Går man via körskola tror jag det brukar räcka med tre lektioner.
Dvs. En lektion med säkerhetskontroll kan det kanske vara värt.
De allra flesta brukar precis som du säger behöva väldigt få lektioner när de tar BE via en trafikskola. Eftersom de flesta redan har kört en hel del med släp så är själva körningen inget stort problem. Så det är mest bara att kolla igenom om det ser ok ut och sedan genomgång av säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning.

ALLA som kör med släp, oavsett vikt borde genomgå träning/utbildning.
Jupp. Om folk iaf kunde ge sig ut på en tom parkeringsplats och provbacka lite så skulle det vara bra. Det är något som blir tydligt när man står och tittar vid en återvinningsstation på en lördag eller något liknande.

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
Honda CB 750
Ta CE-kort istället så får du BE-behörigheten gratis, och du får köra nästan alla kombinationer som finns :tummenupp :yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jupp. Om folk iaf kunde ge sig ut på en tom parkeringsplats och provbacka lite så skulle det vara bra. Det är något som blir tydligt när man står och tittar vid en återvinningsstation på en lördag eller något liknande.

Hur är reglerna vid övningskörning för B, får man köra med släp?

Jag lät dottern göre det när hon övningskörde, men någon sa att man inte fick göra det.

Nu är det ett par veckor sedan hon tog körkortet och hon funderar redan på att dra iväg med husvagnen, jag är övertygad om att hon fixar det just för att vi övningskörde och hon fick backa lite.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hur är reglerna vid övningskörning för B, får man köra med släp?

Jag lät dottern göre det när hon övningskörde, men någon sa att man inte fick göra det.

Nu är det ett par veckor sedan hon tog körkortet och hon funderar redan på att dra iväg med husvagnen, jag är övertygad om att hon fixar det just för att vi övningskörde och hon fick backa lite.

Ja man får övningsköra med släp som bilen får dra med vanligt B körkort. Dock måste man vara 17 år och 6 månader och över. Samma sak gällande Lätt lastbil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja man får övningsköra med släp som bilen får dra med vanligt B körkort. Dock måste man vara 17 år och 6 månader och över. Samma sak gällande Lätt lastbil.

Å fan, då föll det på åldern alltså, nåja, vi slutade övningsköra med släp efter det och nu får hon ju öva själv.

Men att inte STR som älskar att införa obligatorier i körkortsundervisningen har insett att här finns ju en möjlighet att mjölka ännu mera pengar.

Man får ju möjlighet att köra en fordonskombination som man inte har tvingats öva med.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r

Eller ännu värre, hästtävling... :död

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...