Nu har de gjort körbanan ännu lättare
Som Arawak skrev, säkerhetskontrollen och funktionsbeskrivningen. Träna som fan på det så löser det sig lätt!
Precis. Manövreringen är lättare nu. Och man kan ju träna manövreringen helt lagligt vart man vill med ett lätt släp om man vill.
Och precis: träna på säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning. Det är många som faller på det. Skulle man stypa bara på just den delen så kan man dock göra om bara den. Jag har för mig att TYA har haft någon pdf med en lathund för lastsäkring på sin hemsida. Den kan vara bra att kolla igenom. Dessutom så kan det vara bra att kunna läsa hela registreringsbeviset och kunna förklara vad alla uppgifter på det betyder. Och hur backautomatik på påskjutsbromsar fungerar. Och...
Ok låter ju bra, tack. Vart hittar man böcker o det man behöver till bra pris? Sen får man boka allt annat, uppkörning mm själv?
Böcker kan du hitta blandannat här:
http://www.str.se/Korkort/E-butik/BE-behorighet/
Ska man ha bara BE-boken så är det billigare än på t.ex. Bokus. Och du behöver inte mer än den (och kanske häftet med kontrollfrågorna) om du har kvar körkortsboken sedan du tog A eller B-kort och den inte är allt för gammal.
Jag skulle inte rekommendera ett paket med Du & Jag i trafiken, jag kommer inte alls överens med uppbyggnaden på den boken utan föredrar körkortsboken. Men vill du ha paketet med Du & Jag i trafiken så finns det billigare på Bokus än direkt hos STR.
Japp, sedan bokar du prov och allt med hjälp av uppgifter som du fick samtidigt som ditt körkortstillstånd. Vagnen som du har vid provtillfället ska vara tung för bilen du kör, och vara lastad med minst halv maxlast (inte en hög med grus, måste vara last som går att surra) och vagnen måste vara täkt och lika bred som dragbilen har jag för mig (så att man inte kan se något genom dragbilens bakruta). Att ha en bil på ett öppet bilsläp bakom bakom dragbilen löper stor risk att inte bli godkänt, även om man inte ser ett skit genom dragbilens bakruta. Men allt det här står på Körkortsportalen också.
Edit: och tänk på att det kan vara bra att ha en kompis med BE-kort som hjälper dig med att köra bil och släp till provet.