Beach 2010, snygga till kroppen. Träningstips tack!

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Det handlar inte om att lyfta tungt utan hur mycket du belastar muskeln. Klart du orkar lyfta tyngre med utvilade armar men då avlastar dessa ryggen. Kör slut på biceps ordentligt en gång och kör sen så hård rodd du orkar ska du se på fan. Filéterna blivo som ålar I tells ya!

Det är svårt att isolera en muskelgrupp med bara medvetandet när samtliga är utvilade och man ska ta i. Då kliver synergimucklerna lätt in i bilden. När jag kör rygg kör jag slut biceps helt. Eller rättare sagt, den muskelgrubb jag vill/behöver lägga fokus på sparar jag tills synergimysklerna är slut.

Men det är bara min metod så klart.

Du får nog välja om du vill bygga muskler eller bränna fett. Du kan nämligen inte glra båda sakerna samtidigt.

Bli av med fett = Göra av med mer energi än vad du stoppat i dig.
Bygga muskler = Äta mer än vad du gör av med. äta, äta, äta ännu mer och träna.
Det lättaste oavsett om du ska bygga muskler eller bli av med fett är att väga maten och räkna ut hur många kcal du verkligen får i dig om dagen. Sen hur mycket fett/protein/kolhydrater osv maten innehåller.

Gå ner i vikt läs.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Bygga muskler läs.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Men man tyvärr inte göra båda dessa saker samtidigt.

jetson

Guest
Om du kör med 6-8 reps är risken nog ganska stor att du ser "gymtränad" ut, för mig blir det kylskåpsvarning iaf.. TESTA hur din kropp reagerar är bästa sättet känns det som.

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Honda cbr600F
tänk om man hann göra sånt här oxå..:gnissla

jag vet att det handlar om prioriteringar, men jag har inte en timme över..knappt minuter till övers..:gnissla:huvet

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

jag vet att det handlar om prioriteringar, men jag har inte en timme över..knappt minuter till övers..:gnissla:huvet

Jag ser ganska ofta inlägg från dig här på SH.
Prioritera bort SH så har du vips lite tid över för några enkla hemmaövningar :tummenupp

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Det går - men det är betydligt svårare...

Det lilla det går måste du lägga ner 100% på. Träna och äta exakt rätt det kanske finns 1% i Sverige som klarar av det.

Och det blir inga stora resultat ändå. För att bygga muskler måste kroppen få mer energi än den gör av med.

För att gå ner i fett % måste du göra av med mer energi än vad du äter. Alltså är det istort sett omöjligt att kombinera dessa två. Det kan funka om man gör precis allt rätt, men det har en kortsiktigt verkan, inget du kan göra under en längre period.

Dom som tränar bulkar ju under säg 8 månader, alltså äter dom mer än vad kroppen gör av med och tränar stenhårt under den tiden. Då lägger dom på sig muskelmassa och fett.

Sen deffar dom under 4 månader "beach 2010" och äter mindre än vad kroppen gör av med och blir av med fettet, och i dom flesta fall tappar dom även muskelmassa under tiden. Det går att förhindra men då är det setnhård träning med tunga vikter och det är extremt jobbigt när du äter så lite som man gör under denna period.

Alla kan göra det här, men det är jobbigt och man måste offra mycket tid.

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
hög intag av protein, dra ner kolhydrater till ca 1.5g per kropps kg, och fett till ca 1g per kropps kg.

Min deff ser ut såhär.
Frukost: Osötat musli, ca 1dl, 1grov fralla med 1 skiva kalkonbröst skinka, 1ägg, 2 omega3 tabletter, 2matsked mivi total,protein shake.

mellis: äpple eller annan frukt, lite frukt socker så man håller igång.

Lunch: Valfri husmanskost i normal mängd,oftast fisk,kyckling,kött, försöker få med ca 200g grönsaker,speciellt broccoli. Försöker inte få i mig onödiga kolhydrater, blir lite potatis,pasta eller ris.

mellis: protein shake med banan.
Preworkout: med n.o Xplode, minimalt klhydrater i den.

Träning..

Protein shake direkt efter träning.

Middag består av oftast en burk tonfisk och 250-300g grönsaker, middagen består oftast av valfri kött med mycket grönsaker.

Gått ner från 80 till 74,bra pump o ådrorna är framme o hälsar på =), har ett snitt på 0.5kg/v

GROVT räknat ligger jag på ca 200g protein om dan, 1350kcal,80g kolhydrater och ca 89g fett om dagen. Värdena är låga men det är passar min diet... alla har ju sitt sätt

o under diet är tung träning att föredra, med en cardio titt som tätt

Last edited:

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11

Själv har man tur som kan träna under lunchtid. Blir bara 25-35 min pass, men passar mig utmärkt.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jensobert: Skilj på stel och "gymtränad". Du kan inte ändra en muskels utseende mer än att göra den större eller mindre. Sålänge du kör full rörelselängd i samtliga övningar på gymet blir du inte stel. Jag själv väger över 110kg, tävlar i kroppsbyggning och har absolut inga problem med smidighet eller liknande. Inte heller går jag som du säger med ett kylskåp.

Carro86: Löpband/Cykel/Crosstrainer+bok = multitasking, är det inte det ni kvinnor ska vara så bra på? ;)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Lånar tråden lite. (Jag har i grunden samma mål som TS så det är väl lugnt)

Jag har en jävligt ohälsosam livsstil innehållande fet mat, mycket alkohol och energidrycker. Snusar också, men det tänker jag nog inte sluta med i första hand.

För att komma till saken. Jag vill komma igång och börja träna. Jag är ung och bor fortfarande hemma hos mina föräldrar, som själva tränar på gym ett antal gånger i veckan och gladeligen sponsrar mig med ett gym-kort. Så det är alltså ingen ekonomisk fråga. Fram tills augusti går jag inte i skolan, och jag jobbar inte särskilt mycket just nu, så tid är det inte heller brist på.

Det jag behöver hjälp med är som sagt att komma igång, hitta motivation. Jag har en hyfsad grund att bygga på då jag tränade iaf. 2 gånger/vecka i ett år för ett par år sedan (när jag var 15-16), och mycket av detta ligger fortfarande kvar, men magen har börjat växa oroväckande fort det senaste. Jag vill helt enkelt ha bort det överflödiga fettet och få fram musklerna. Sen vill jag ju hemskt gärna bli lite "större" på köpet. :gnissla

Det största hotet utifrån är väl min smala vackra vegetarian till flickvän som älskar ostbågar och dylikt snask men ändå inte blir fet (just nu). Det hade varit lättare att sluta med onyttigheterna om man hade en dam som levde lite sundare :gnissla:näsblod:rolleyes:

Snälla Bullen! Hjälp mig! :)

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
Lånar tråden lite. (Jag har i grunden samma mål som TS så det är väl lugnt)

Jag har en jävligt ohälsosam livsstil innehållande fet mat, mycket alkohol och energidrycker. Snusar också, men det tänker jag nog inte sluta med i första hand.

För att komma till saken. Jag vill komma igång och börja träna. Jag är ung och bor fortfarande hemma hos mina föräldrar, som själva tränar på gym ett antal gånger i veckan och gladeligen sponsrar mig med ett gym-kort. Så det är alltså ingen ekonomisk fråga. Fram tills augusti går jag inte i skolan, och jag jobbar inte särskilt mycket just nu, så tid är det inte heller brist på.

Det jag behöver hjälp med är som sagt att komma igång, hitta motivation. Jag har en hyfsad grund att bygga på då jag tränade iaf. 2 gånger/vecka i ett år för ett par år sedan (när jag var 15-16), och mycket av detta ligger fortfarande kvar, men magen har börjat växa oroväckande fort det senaste. Jag vill helt enkelt ha bort det överflödiga fettet och få fram musklerna. Sen vill jag ju hemskt gärna bli lite "större" på köpet. :gnissla

Det största hotet utifrån är väl min smala vackra vegetarian till flickvän som älskar ostbågar och dylikt snask men ändå inte blir fet (just nu). Det hade varit lättare att sluta med onyttigheterna om man hade en dam som levde lite sundare :gnissla:näsblod:rolleyes:

Snälla Bullen! Hjälp mig! :)

självdisciplin kallas det, klarar man av första tiden med att säga ifrån från godheter så är rätt mycket jobbigt gjort =)
Ha 1 dag där du får ha äta skräpmat eller gotte saker på och försök håll resterande dagar nyttigt o sedan träna då, är inte så komplicerat =)

carro86

längtar till våren...
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Honda cbr600F
Carro86: Löpband/Cykel/Crosstrainer+bok = multitasking, är det inte det ni kvinnor ska vara så bra på? ;)

fast om jag ska gå på löpband går jag hellre med hunden 5 km....och funderar över vad jag har läst istället.:yoparty

jag försöker gå 5 km om dagen men ibland hinner jag knappt det..nu när hunden inte är hos mig vågar ja inte gå ut själv..blir ju överfallen!:gnissla:näsblod

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Många svar i den här tråden är ju helt meningslösa för normalsvensson. Vem orkar bulka och deffa med detaljerade matsedlar som fan är mer avancerade än själva träningsprogrammen?

Nej, ät mindre (men normalt) och träna mer. När fettet försvinner kommer ni ändå att framstå som rena muskelbergen trots att kurvan för muskelmassa endast har ökat marginellt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
fast om jag ska gå på löpband går jag hellre med hunden 5 km....och funderar över vad jag har läst istället.:yoparty

jag försöker gå 5 km om dagen men ibland hinner jag knappt det..nu när hunden inte är hos mig vågar ja inte gå ut själv..blir ju överfallen!:gnissla:näsblod

Pip-fia, kroppen skall ha stryk bara, gört! :yoparty

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gå ner i vikt läs.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Bygga muskler läs.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Men man tyvärr inte göra båda dessa saker samtidigt.

Kan inte se att jag påstått det heller.:va

Det lilla det går måste du lägga ner 100% på. Träna och äta exakt rätt det kanske finns 1% i Sverige som klarar av det.

Om det nu inte är så att man tänker lägga all sin vakna tid på träning, uppmätning/vägning av mat, etc utan bara vill ge kroppen en genomkörare några gånger i veckan så är det ju faktiskt så att ju mer muskler man bygger på sig desto högre förbränning får man. Efter mitt långa träningsuppehåll har kroppen svarat förvånansvärt bra på träningen de senaste månaderna och jag kan se att jag är klart starkare, har lagt på mig om än lite så muskler i alla fall samt blivit av med relativt mycket av de underhudsfett jag samlat på mig de senaste åren. Har inte ändrat på kosten alls annat än att jag äter mer.

Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Kan inte se att jag påstått det heller.:va
Om det nu inte är så att man tänker lägga all sin vakna tid på träning, uppmätning/vägning av mat, etc utan bara vill ge kroppen en genomkörare några gånger i veckan så är det ju faktiskt så att ju mer muskler man bygger på sig desto högre förbränning får man. Efter mitt långa träningsuppehåll har kroppen svarat förvånansvärt bra på träningen de senaste månaderna och jag kan se att jag är klart starkare, har lagt på mig om än lite så muskler i alla fall samt blivit av med relativt mycket av de underhudsfett jag samlat på mig de senaste åren. Har inte ändrat på kosten alls annat än att jag äter mer.

Jag har inte sagt att du har fel. Jag förklarade bara hur det ligger till.

Därför du ökat bra dom senaste månaderna är för kroppen har ett otroligt bra muskelminne. kolla på gamla gubbar "dock lite för gamla nu"
Arnold som ett ex. Han ser fetblek ut med hängpattar och hela faderullan. Skulle han träna 6 månader skulle han skaffa sig en jävligt fast och fin kropp för hans ålder.

Som jag sa innan, det finns bara ett sätt att gå ner i vikt på. Gör av med mer energi än vad du stoppa i dig.
1kg fett motsvarar ca 7500 kcal.

Säg att du ska äta 2500kcal om dagen. Du väljer nu att minska detta till 2000 kcal om dagen. Ett underskott på 500kcal/dag.
Då kommer du gå ner 0.5kg i veckan. Vilket är lagom för att inte tappa muskelmassa.
Du går alltså ner 2kg i månaden = 24kg på ett år.

Det ända man måste göra är att ta reda på hur mycket kcal/dag man bör äta och sedan dra av.
Är man lat kan man dra av 500kcal/dag och sitta i soffan och fortfarande gå ner i vikt.
Eller så äter man som man har gjort innan, men börjar röra på sig och förbränner dessa 500kcal istället.

Hur mycket energi olika aktiviteter förbrukar på ett ungefär kan du se här:
http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

Att väga maten tar 2 minuter extra, men då vet man exakt hur mycket kcal man får i sig och kan öka/minska detta vid behov. Det går inte bara äta och gissa hur mycket man får i sig.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning