Bearbeta syrefast stål?

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Fick tag i en 5mm platta, syrefast stål.
Vet någon om det går att slipa ytan, för att få bort skråmor, utan att typ skada materialet?
Hur är det att kapa syrefast stål, går det med vanlig vinkelslipmaskin?
Och hur är det att borra, går det med vanliga borrar?

Nån som är stålexpert?:)

//Johan
 

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Falun
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Ja, det går att bearbeta syrAfast stål. Vinkelslip funkar och vanliga borrar (avsedda för metall:) ) funkar också men de slits snabbt. Använd kylvatten och/eller gängpasta samt en pelarborr eller motsv när du borrar, handhållet är bara å glömma.
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Ja, det går att bearbeta syrAfast stål. Vinkelslip funkar och vanliga borrar (avsedda för metall:) ) funkar också men de slits snabbt. Använd kylvatten och/eller gängpasta samt en pelarborr eller motsv när du borrar, handhållet är bara å glömma.

syrAfast :)
Okei, men bra. Hur är det att slipa ytan då? Inte försvinner väll någon yta så att den börjar rosta?
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
syrAfast :)
Okei, men bra. Hur är det att slipa ytan då? Inte försvinner väll någon yta så att den börjar rosta?

Även syrafaststål kan rosta om ytan inte är välpolerad. ska man få ytan riktigt spegelblank så är det bara o slipa med fina papper o avsluta med med maskinpolerning.:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Rostfritt stål är rostfritt hela vägen igenom så du kan lugnt slipa och berarbeta det. Vanliga maskiner biter men det är hårt och trist att jobba i.
 

etelhag

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Buttle
Hoj
RVF 400, RD 350 nerplockad-projektet-kanske-nån-gång-blir-klart-nångång edition
Lätt nördvarning(?)
Rostfritt stål är rostfritt så länge man har en hinna av kromoxid på ytan, dvs om man polerar det någorlunda blankt eller bättre, annars har det samma motståndskraft mot rost som vanligt stål. Går dock att polera upp vilken yta/del som helst, om man borrar, klipper, fräser, svarvar eller vad man nu gör av sin rostfria bit.
Har iaf jag blivit itutad när jag gick svetsutbildning.
 

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Oukei, tack för alla snabba svar, då blev man lite klokare igen :tummenupp

//Johan
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Lätt nördvarning(?)
Rostfritt stål är rostfritt så länge man har en hinna av kromoxid på ytan, dvs om man polerar det någorlunda blankt eller bättre, annars har det samma motståndskraft mot rost som vanligt stål. Går dock att polera upp vilken yta/del som helst, om man borrar, klipper, fräser, svarvar eller vad man nu gör av sin rostfria bit.
Har iaf jag blivit itutad när jag gick svetsutbildning.

Något som är sjukt viktigt att komma ihåg dock, är att du absolut inte på något sätt "måste" polera rostfritt stål. Visst det oxiderar, men precis som aluminium så blir det en mycket tunn ytbeläggning av oxid som sedan fungerar som ett lock över materialet så att inte korrosionen fortsätter. Det är precis av den anledningen som man t.ex. eloxerar aluminium, dvs. man skapar det skyddande skiktet på konstgjord väg under kontrollerade former istället.

Kort sagt, att bearbeta rostfria material och särskilt syrafasta rostfria material är inga som helst problem. Håller man sig till någorlunda "snälla" legeringar som t.ex. SS2343 så är det lugnt, den som säger något annat har aldrig gjort det. Det gäller dock att ha skarpa verktyg vid skärande bearbetning t.ex vid svarvning, fräsning, borrning, gängning osv. Dessutom (precis som vid nästan all bearbetning i metaller) så MÅSTE man kyla/smörja med något om du vill att verktygen ska hålla. Det är inte jättenoga vad du använder, 5-56, skärolja, gängolja, valfri-jäkla-multiolja-på-spraybruk, matolja eller precis vad som helst är bättre än att köra torrt. Observera att ovanstående endast gäller vid borrning, svarvning osv. Ska du bara kapa eller slipa med vinkelslip så är det bara att köra.
 
Last edited:

etelhag

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Buttle
Hoj
RVF 400, RD 350 nerplockad-projektet-kanske-nån-gång-blir-klart-nångång edition
@ Limstift:
Nä det är sant, man måste inte polera det. Men det är ju oxidskiktet som är det viktiga, om man av nån anledning repar eller på annat sätt skadar det, så är just det skadade området inte garanterat rostfritt bara för att materialet heter så. Typ.
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
@ Limstift:
Nä det är sant, man måste inte polera det. Men det är ju oxidskiktet som är det viktiga, om man av nån anledning repar eller på annat sätt skadar det, så är just det skadade området inte garanterat rostfritt bara för att materialet heter så. Typ.

I repan eller skadan så byggs det ganska snabbt upp ett nytt oxidskikt och så är problemet ur världen.

Tänk däremot på att t.ex. inte använda vanliga skruvar till att skruva fast rostfritt material, då rosten från skruvarna kan "smitta" över till det rostfria.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top