Dr.Bike
Guest
Hej
Nån här som har erfarenheter av materialet Titan?
Främst fräsning då.
Vad krävs? Och hur är metodiken? Frånfräs el. dragande fräs?
Hastighet? Hög/låg?
Kylning osv osv.
jag har hört att det slukar verktyg...
Finns det några firmor som pysslar med sånt här i Sverige?
Jag tänkte göra vevstakar...
Försökte få loss stakar tidigare från MX-Composites, men de var inte intresserade i nuläget p.g.a svår process, dyra ställkostnader samt dyrt material. Sen har de aldrig gjort delade stakar.
Det de pysslar med är annars en slags komposit-metall (nåt sintrat jox) som är lättare ändå än Ti men starkare, om jag förstått saken rätt.
Häftiga grejer är det iaf, och de sponsrar Husabergs fabriksteam.
Kolla deras sida.
http://www.mxcomposites.com/
och även: http://www.nyteknik.se/art/40036
Detta var ju ett SAAB-bolag men knoppades av då inte hade tillräcklig avsättning samt att det tog tid att vidareutveckla det snabbt nog. Ett arbete som nu killarna med Stefan Asplund i spetsen fått kläm på! Hoppas det lyfter för dem så vi kan ha en prestanda-orienterad hi-techstake tillgänglig här hemma inom några år.
Kul med Svenska spetskompetensföretag!
Nån här som har erfarenheter av materialet Titan?
Främst fräsning då.
Vad krävs? Och hur är metodiken? Frånfräs el. dragande fräs?
Hastighet? Hög/låg?
Kylning osv osv.
jag har hört att det slukar verktyg...
Finns det några firmor som pysslar med sånt här i Sverige?
Jag tänkte göra vevstakar...
Försökte få loss stakar tidigare från MX-Composites, men de var inte intresserade i nuläget p.g.a svår process, dyra ställkostnader samt dyrt material. Sen har de aldrig gjort delade stakar.
Det de pysslar med är annars en slags komposit-metall (nåt sintrat jox) som är lättare ändå än Ti men starkare, om jag förstått saken rätt.
Häftiga grejer är det iaf, och de sponsrar Husabergs fabriksteam.
Kolla deras sida.
http://www.mxcomposites.com/
och även: http://www.nyteknik.se/art/40036
Detta var ju ett SAAB-bolag men knoppades av då inte hade tillräcklig avsättning samt att det tog tid att vidareutveckla det snabbt nog. Ett arbete som nu killarna med Stefan Asplund i spetsen fått kläm på! Hoppas det lyfter för dem så vi kan ha en prestanda-orienterad hi-techstake tillgänglig här hemma inom några år.
Kul med Svenska spetskompetensföretag!
Last edited: