Bearbetning av Titan

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Som kuriosa kan jag nämna att Cala sedan flera år tillverkar och säljer titanstakar till HD i sin verkstad. Så det torde vara både möjligt att tillverka titanstakar samt ha fördelar att använda dem, iaf i trimmade HD-motorer. http://www.calas-hp.com/

Mvh
Jörgen
 
MC Nytt nr 2 2006

I denna tidning på sidan 61 finns en intressant artikel om olika material för vevstakar, bl.a. MMC.

Så här stod det om materialegenskaper:

MMC, densitet = 2,8, sträckgräns = 460, E-modul = 120
Stål, densitet = 7,8, sträckgräns = 900, E-modul = 210
Aluminium, densitet = 2,8, sträckgräns = 500, E-modul = 70
Magnesium, densitet = 1,8, sträckgräns = 145, E-modul = 45
Titan, densitet = 4,5 sträckgräns = 900, E-modul = 107

Intressant att se att MMC och aluminium har så pass lika egenskaper. Bara E-modulen som är till MMC's fördel !!

E-modul är ett mått materials styvhet (mäts i kN/mm2)

Sträckgräns mäts i n/mm2 anger den högsta spänning ett material tål innan det får en kvarstående deformation.

Densitet är i det här faller g/cm3
 
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Back
Top