Bedöm dina hojar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
För dig som har/haft mer än en motorcykel - hur har de olika hojarna diffat i egenskaper?
(något ska man ju göra mellan fikapauserna)

Såhär ser min blygsamma flocks attribut ut:

Virago 535 -96: som en pigg moped, fast myyyyycket tyngre. Utseendemässigt okey som bebisglidare. "Mesen"

ZX7R-98: läcker design och färgsättning om de är gröna, brutalt skönt ljud, tunga, lättrimmade, högvarviga. "Pitbullen"

700 CL-X Sport -22: okey design, förvånande skön att köra, hyfsat vrid, farthållare! "Kinesen"

CBR1000RR -06: snabb, snygg, lätt, sportkänsla rakt igenom. "Racern"

GPz 750-82: klassisk, enkel, halvsportig, tonårsbåge, upprätt, tjejtjusare. "Gemyten"

GPZ 1100 -82: Tuung, mäktig, hyfsat vrid, stabil, snygg på den tiden. "Biffen"

GSX750R-98: lätt, snygg, kräver varv för att leverera, klassisk. "Busen"

Bolt 950 - : rejäl, gott vrid, härligt ljud, tung, skön. "Oxen"

CBR929R -: pigg, lätt, lättrimmad!, snygg. "Sportis"

Speed Triple 1050 RS -18: nyskickskänsla, massvis med funktioner (bl.a. ställbar kurv-ABS och 4 olika körprofiler), drar som ett lok från botten och lyfter enormt lätt på växlarna, trepips-ljud, snygg för att vara nudisthoj, hyfsat snabb. "Rockern"

Husqvarna 250 -74: totalt oförutsägbar, rå, bottendrag, skrek av glädje upp i varvregistret. "urdjuret"
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Så du har ägt en GPZ750 -82? Håller med dig, tycker de verkligen är motorcykeln Motorcykel!
Allt är så rätt; 4-cyl luftkyld motor, dubbla bakdämpare och det tidiga 80-talsutseendet med fyrkantig design på allt - lysen, tank, sadel älskar det! Tror att det inte finns så många -82or kvar i landet eftersom GPZan bara såldes just -82. Visserligen fanns Z750L under ett par år, men utan toppkåpa och fräsig lack. Trots det skitsnygg den med..


Hur var den att köra, mtp bromsar, motor och vobblingstendenser?
Som första landsvägshoj hade jag själv en -83, men den var om än jäkligt snygg, mer åt sporttouring-hållet.

Nu har jag en -82 som bara gått 1500 mil:
GPZan i garaget (1).jpg

Blev en lång utläggning, sorry...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Så du har ägt en GPZ750 -82? Håller med dig, tycker de verkligen är motorcykeln Motorcykel!
Allt är så rätt; 4-cyl luftkyld motor, dubbla bakdämpare och det tidiga 80-talsutseendet med fyrkantig design på allt - lysen, tank, sadel älskar det! Tror att det inte finns så många -82or kvar i landet eftersom GPZan bara såldes just -82. Visserligen fanns Z750L under ett par år, men utan toppkåpa och fräsig lack. Trots det skitsnygg den med..


Hur var den att köra, mtp bromsar, motor och vobblingstendenser?
Som första landsvägshoj hade jag själv en -83, men den var om än jäkligt snygg, mer åt sporttouring-hållet.

Nu har jag en -82 som bara gått 1500 mil:
View attachment 509543

Blev en lång utläggning, sorry...
- Den första (och sista?) hojen som wobblat för mig. Motorn skön och lät rätt gott vid varvstress. Bromsarna minns jag inte, undvek nog dem så ofta jag kunde i den åldern :rolleyes:
Men motor- och utseendemässigt är det helt klart en klassisk lätt sportig tuffing.
Hade jag haft en nu, skulle den trimmas rejält. Vore roligt med ordentligt med effekt i den där kostymen. Och en styrdämpare då förstås.
En tjej sade, när jag parkerade den röda pärlan:
"så ska en snygg motocykel se ut. inte så där krångliga och plastiga som de nya"
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Så du har ägt en GPZ750 -82? Håller med dig, tycker de verkligen är motorcykeln Motorcykel!
Allt är så rätt; 4-cyl luftkyld motor, dubbla bakdämpare och det tidiga 80-talsutseendet med fyrkantig design på allt - lysen, tank, sadel älskar det! Tror att det inte finns så många -82or kvar i landet eftersom GPZan bara såldes just -82. Visserligen fanns Z750L under ett par år, men utan toppkåpa och fräsig lack. Trots det skitsnygg den med..


Hur var den att köra, mtp bromsar, motor och vobblingstendenser?
Som första landsvägshoj hade jag själv en -83, men den var om än jäkligt snygg, mer åt sporttouring-hållet.

Nu har jag en -82 som bara gått 1500 mil:
View attachment 509543

Blev en lång utläggning, sorry...
Jag provkörde en sådan åt en jobbarkompis.
Jag hade en 80:a med 4-1, koniska K&N mm. 1980 hade de kortare hjulbas, längre sving från -81.
GPZan var helt original. 80 hästar mot mina 74+.
Körde inte så långt ev var det lite fuktigt på vägen. Kom till saken…
GPZan gick tyst och fint och bättre än min. Även om den ändå har ett skönt motorljud.
Idag föredrar jag en lägre ljudnivå. Det ska gå mer än det låter, inte låta mer än det går. Längre hjulbas är sämre sas det då. Stadigare i fart och sävligare styrning.
Lika snygg idag och mätarna är svårslagna.
En favvohoj än idag.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
CB650 -80. Trist motor och riktigt kass väghållning men en fungerande budgethoj för sin tid. Priset var dess bästa egenskap även när jag köpte den begagnad.
GSX 1100 E -84. Tung och sävlig men oljekylda 1100:an var verkligen en underbar motor.
GSX 1100 EF -85. Se ovan. Denna hade kammar, portning, luft och buller så den var lite roligare.
RD 350 YPVS -84. Hade gått RD-cup ett antal år och var trimmad därefter. Helt underbart galen på gata om än en aning opraktisk och tillförlitlighet/servicebehov gjorde det helt ohållbart i längden. Saknar fortfarande hur man plötsligt kunde få styrkronan i hjälmen om man inte vad beredd på när ketchupen släppte.
Husaberg 650es -02. Grym motard som mest gick bana. Enda problemet var att den var så stryktålig och billig att krascha att jag helt tappade respekten och vurpade nästan varje träning. Kroppen uppskattade inte det i längden.
CBR 600RR -02. Grymt bra sporthoj. Snabbaste hojen jag ägt för bana men lite slätstruken och nästan för lättkörd. Saknade lite personlighet helt enkelt.
BMW R1200GS -04. Extremt bra gathoj som verkligen kan göra allt. 19" framhjul gjorde däckutbudet lite begränsat för bankörning men jag smiskade denna hårt och mycket på bana ändå. Den gummiupphängda övre gaffelkronan gör (telelever)gaffeln lite sladdrig och kopplar bort all känsla av vad framhjulet har för sig.
BMW R1200S -06. Den sportigare varianten av ovan. Roligare motor, bättre väghållning, bättre bromsar, lägre vikt men sämre om man ska transportköra långa sträckor och sämre på grus. Om man som jag gillar boxermotorns mycket speciella gång så är det en underbar hoj som är okaraktäristiskt sportig för att vara en BMW och otroligt kul på bana och slingriga vägar.
ZX-6R -99. Som CBRen men något sämre på det mesta. Skulle ha den som banhoj men valde nästan alltid hellre BMW trots att den var långsammare.
YiYing 150cc. Scooter utan plast och med 13" vinterdäck var den rätt ok för pendling året runt. Fruktansvärt dåligt ihopskruvad och rostade duktigt men motorn bara gick och gick.
BMW HP2 Sport -08. Den ultimata boxern. Extremt välbyggd, vacker och underbar att köra. Den är som en R1200S men 25% bättre på alla sätt. Det enda som var jobbigt var att jag var lite för rädd om den för att kunna njuta till 100% på bana.
Saknar den fortfarande men den var tvungen att säljas för att kunna köpa mitt första hus.
BMW F650 Scarver -02. Fruktansvärt ful men bra pendlarhoj. Jag byggde om den till racehoj och körde ett par tävlingar bara för att visa att det går att tävla på vilken hoj som helst.
Sachs Madass 125 -12. Kul som moped att åka till jobbet på men tydligen mycket stäldbegärlig.
BMW F800S. -06 Mycket kompetent hoj med lätt sportiga ambitioner men inte så mycket effekt. Lättkörd och smidig. Funkar till nästan vad som helst men kanske är en aning slätstruken.
KMZ 750 -58-60. Sidvagnshojen som kräver 2 timmars skruvande för varje timme i sadeln. Hur charmig som helst oavsett om den står och rostar på gräsmattan eller om man puttrar ner och köper en glass. Ingen för den som har bråttom.
Royal Enfield Diesel -02. Får man chansen att äga en dieselhoj är det bara att slå till. Den har allt: Vibrationer, skruvar som ramlar av, svarta sotmoln, en rostskyddande kladdig hinna överallt och den är vaccinerad mot fortkörning. Det enda problemet är att den drar så lite diesel att man aldrig behöver tanka vilket gärna leder till alger i tanken.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
- Den första (och sista?) hojen som wobblat för mig. Motorn skön och lät rätt gott vid varvstress. Bromsarna minns jag inte, undvek nog dem så ofta jag kunde i den åldern :rolleyes:
Men motor- och utseendemässigt är det helt klart en klassisk lätt sportig tuffing.
Hade jag haft en nu, skulle den trimmas rejält. Vore roligt med ordentligt med effekt i den där kostymen. Och en styrdämpare då förstås.
En tjej sade, när jag parkerade den röda pärlan:
"så ska en snygg motocykel se ut. inte så där krångliga och plastiga som de nya"
Jag provkörde en sådan åt en jobbarkompis.
Jag hade en 80:a med 4-1, koniska K&N mm. 1980 hade de kortare hjulbas, längre sving från -81.
GPZan var helt original. 80 hästar mot mina 74+.
Körde inte så långt ev var det lite fuktigt på vägen. Kom till saken…
GPZan gick tyst och fint och bättre än min. Även om den ändå har ett skönt motorljud.
Idag föredrar jag en lägre ljudnivå. Det ska gå mer än det låter, inte låta mer än det går. Längre hjulbas är sämre sas det då. Stadigare i fart och sävligare styrning.
Lika snygg idag och mätarna är svårslagna.
En favvohoj än idag.
Kul med lite körintryck ur verkligheten, inte bara vad tidningar tycker. :tummenupp
Jag trodde att jag hade skannat in artikeln när Bike 1982 körde GPZ750, VF750S och XJ750, men tyvärr inte. Där stod just att Kawan var lätt och enkel på krokvägar. Var det också där det stod att Kawas lacker hade skitkvalitet? Jag tycker instrumenteringen var läcker:

IMG_08051.jpg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
- Den där instrumenteringen är inte från en -82:a
Jo GPZan har en sådan. Z750L 81-82 har två traditionella runda och varningslampa för bränsle medan Z750E -80 hade en analog voltmätare.
Tänkte du på -83an med enkeldämpare och stor hastighetsmätare och liten varvräknare?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Är imponerad över mängden hojar somliga lyckats skaffa sig. Med tanke på hur många år jag i genomsnitt behöver på mig att fundera inför varje hojinköp skulle jag behöva bli 160 år gammal för att komma ikapp.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
GSX400E-83 - ja alla gör väl misstaget att köpa en alldeles för svag förstahoj för att man trodde den åtminstone var billig. Tills du tröttnar och ska sälja varpå det verkliga värdet visar sig vara mycket lägre än du själv betalade. 43 hästar och en toppfart på hissnande 160. Om man hade medvind, hemlängtan, låg över tanken och vakuumslangen till bensinkranen inte hade råkat hoppa av då den i sådana fall bara gick på ena cyllen, gissa hur jag vet det. Ja ENA cyllen skriver jag för GSX400E är en twin, det är GSX400F som var 4cyl och därför jobigare att underhålla, dubbelt så många tändstift och förknasare måste ha varit jobbigare, sånna här hojar ska ju vara enkla. Båda var dock luftkylda, det får ju inte vara för komplicerat.

ZZR600-91 - jämfört med hoj1 så var det ett lyft på nästan allt. Krävde dock sina varv men kul på det mesta utom bana där både centralstöd och avgassystem skrapade i.

GSX-R-750-96 (SRAD) - En hoj som hade kunnat vara den perfekta hojen, om inte tidigare ägare visat sig ha fulfixat både bromsar och framgaffel. Stort plus att den var i den extremt manliga färgkombinationen lila-svart-rosa-gul. Provade att göra en baklänges looping på Knutstorp och det gick även om jag själv inte stannade kvar ombord hela varvet, men efter det såldes den till någon som var mer intresserad av att laga än vad jag var. Efter att (innan kraschen) ha gett mig på att försöka justera de elektroniskt styrda förgasarna så lovade jag mig själv att efter detta hålla mig till insprutade hojar.

ZX6(36)R -04- kul och nästan lika många hästar som gixxern innan men 20 kg lättare. Fast precis som zzr600 innan kräver den sina varv men då vrålar den å andra sidan som någon F1 från deras storhetstid (ja jag vet, en 4cyl kan inte låta som en V8/V10/V12 men det gör den visst, åtminstone i mitt huvud, ok?). Stort plus för att den är i för märket rätt färg. Även om tidigare ägare satte på kinakåpor och då hade den dåliga smaken att välja kåpor för ZX6RR istf ZX6R så har resten av hojen varit bra så jag antar att allt är förlåtet och då jag ägt den i 17 år får den väl anses ekonomiskt avskriven.

Nästa hoj ska därför varken vara en Sucka eller Kawa, man måste ju variera sig. Och då jag inte kört bana på snart tio år och nu är över 50 så ska det nog inte vara en R-hoj. Men den får gärna ha lite pulver ändå, men ABS står på önskelistan.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
- Den där instrumenteringen är inte från en -82:a
Jo GPZan har en sådan. Z750L 81-82 har två traditionella runda och varningslampa för bränsle medan Z750E -80 hade en analog voltmätare.
Tänkte du på -83an med enkeldämpare och stor hastighetsmätare och liten varvräknare?
Bilden var på min -82, som inte helt kom undan från digitalhetsen.

När jag hade -83an så kunde jag sticka ut på kolmörka småvägar, bara för att jag tyckte instrumenten var så fräna. Särskilt digitalmojen på tanken var superfrän att titta på i mörkret!

Bild från Bike:
GPz 750.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jo GPZan har en sådan. Z750L 81-82 har två traditionella runda och varningslampa för bränsle medan Z750E -80 hade en analog voltmätare.
Tänkte du på -83an med enkeldämpare och stor hastighetsmätare och liten varvräknare?
- Nä men min -82:a hade ingen digital bränslemätaren i panelen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Yamaha 650 Dragstar, nånstans ska man börja och jag trodde att den var bekväm. Det var fel.
Suzuki 600 Bandit, tyckte den var snygg, men skiten funkade inte trots att jag lämnade in den för att få den att gå.
Triumph Street Triple, underbar hoj som gick och gick efter det japanska skräpet innan. Såldes för att jag ogillade ljudet när stenar följde med under framskärmen.
Yamaha Super Tenere, bra med frigång mellan skärm och hjul, men på grus tycker jag att det är skönt med knuff på låga varv och det fanns inte här. Bytte bort den mot...
... Honda CBR1000F inte alls en hoj som jag trivs med, men jag verkar ha den kvar resten av livet.
Honda Transalp, problemfri och gul.
Husaberg TE250, bra mc, men astma och enduro är sådär ihop.
Ducati Scrambler 1100, trivdes bra med allt utom svindyr service.
Yamaha MT-09, mår bra av varje kilometer som inte är på grus.
Suzuki DR650, vinterhoj, 😎
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Suzuki Bandit 600 -00 Första hojen, så det snabbaste jag någonsin kört tills jag körde någon annan hoj. Tung och rätt otymplig för en nybörjare. Svampig fjädring, skön sadel.

Triumph Street Triple 765 RS -17 Telepatisk kurvtagning, lättkörd, fantastiska bromsar, underbar motor. Pärlor för svin för en relativ nybörjare som jag.

Honda Varadero 1000 -99 Stor, otymplig, superbekväm. Så silkeslen som en V-twin kan bli. Lagom högljudd med ett par Remusdämpare.

Honda CBF1000A -06 Vridstark radfyra, gott om packmöjligheter. Lättmanövrerad trots vikten. Min rumpa kommer inte riktigt överens med sadeln och lite dåligt vindskydd jämfört med Varaderon, annars en potent milslukare.
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Honda VT600 - förstahojen. Trevlig motorgång. Tror det är 90 graders vev eller nåt liknande som gör att den dunkar mysigt, trots hemvist i öst.

Honda Firestorm - bra.

Kawasaki zx9r-00 - roligare.

Kawasaki zx10r-05 - värst. Bättre med styrdämpare.

Husqvarna SM400 (?) - minns varken år eller model, men kul runt stan.

Ducati SF1000 - wheeliemaskin. Bra på bana och gata.

Suzuki GSXR750 (minns inte årgång) - bra banpiska.

MV F4 - klart vackrast. Härligt chassi på bana, mysig på gatan.

Husqvarna F501s - bra i öknen. Krävde öppnare puffra och ommappning för att undvika flame-out.

BMW s1000rr -19. Bra långfärdslok med både handtagsvärme och farthållare.

Kawasaki kx450sr -22. Helt vild. Stegrade över i sandaler.
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Suzuki 125 GT 77 tvåtakt
Drack en massa soppa å toppade 115 med medvind. Gav 2000kr för den.

Suzuki Gs1000G 81
Kändes läskig att köra efter 125cc
Mycket puts jobb på framgaffeln
Växelindikator. Gav 10000kr för den

Harley Davidsson sporre 900cc
Slö men slängde på 1250cc cylindrar andra kammar. Supertrapp dämpare.
Köpte nytt bakhjul i 🇺🇸 där köpte jag även ljuddämparen. Massa puts jobb även på den
Gick väldigt bra. Gav 54000kr för den

Kawasaki Ninja 900 95
Första sporthojen. Trevlig maskin. Otroligt stabil i hög fart.
Jag gav 36000kr

Honda Cb 500f 2014
Kändes slö efter HDn
Men rullade på ändå

KTM 790 2018
Väldigt stor skillnad mot Hondan
Qvickshift och vädigt snabb
Tyvärr försökte nån sno den och tiden att reparera tog för lång tid ( Din Mc ) så sålde tillbaka den till dom
Den gav jag 80000kr för.

Kawasaki Ninja 1200cc 2001
Eftersom jag var rädd att ha nåt nyare köpte jag den.
Var väl för snabb men klarade krypkörnig väldigt bra. Lätt å lägga ner i kurvor
Den gav jag 42000kr för.

Buell 1200cc Lightning 2006
Lite som min KTM men mycket råare.
Lät väldigt trevligt och kändes smidigare än Ninjan. Men usel i trafik
Jag gav ca 40000kr för den.

Honda CB 125 2023 och 17 mil hade den gått
Känns mer som en moped
Men väldigt lätthanterlig med bra växellåda.
Jag gav 31000kr för den
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Transalp 50th edition 2000 - bra första hoj. Mer som en stor moped. Blev en resa till Åland innan byte.

Tiger 800 2011 - Ville ha lite mer motor och fick ett bra erbjudande så slog till. Blev några Norge-resor och massor av nöjesturer. Var väl egentligen bättre på allt och passade mig väldigt bra. Hade den haft traction control å ABS hade jag nog haft den några år till.

CB 650 1980 - Köpte för att dem var lik den första hoj jag kommer ihåg att farsan skjutsade mig på. En svart Honda med guldstripes. Jag var väl 4-5 år så minnet är lite dimmigt...

1290 Super adventure T 2015 - Beställde hos Lingwalls när jag var där med en kompis som hämtade ut en Tenere 1200. Det fanns en lista på alla finesser som ingick men inget pris. Lugnt! Jag tar en! 😊
Hade testat Tenere, GS1200, Ducati, Suzuki men inget "passade".
Har njutit av varenda sekund och kilometer på SA'n. ❤️
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top