Bedöm dina hojar

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Norrfjärden
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Rg125 -87: "sportig" liten sak som införskaffades då jag tog lätt kort.

Z1000 -82: Stor, tung och stark, två ägare sedan ny och 10000mil ish. En av dom mer spännande motorcyklarna man kan äga då det går väldigt fort upp i hastighet...Och vääääldigt långsamt att stanna, och en ram just lite styvare än spagetti.

Thunderace -00: Snabb och tung, skötte sig alldeles perfekt på väg och helt ok på bana. Den här och svn är dom enda motorcyklarna som jag faktist ångrar att jag sålde.

Versys 650 -07: Fick för mig att jag skulle ha något advigt och köpte en versys... Jag var extremt oimponerad av den tillslut.

Gsxr 600 srad -99: Hård, trång, tjock tank, kort register. Kunde man leva med körställningen så var det en perfekt pendlarhoj, håller man sig under effektpuckeln så gick den EXTREMT snålt. Tyvärr gjorde en nackskada att jag tillslut inte klarade av att köra utan att få migrän.

SV650s -00: Lätt, kvick, dugliga bromsar och med emulatorer i gaffeln och en zx9r bakdämpare så hade den ok fjädring också. Gott muller hade den med.
Tyvärr så fick den åka den med pga samma anledning som gsxren :/

Funduro -97: Fick åter igen för mig att jag skulle ha något advigt. Ramlade över en f650 för överkomliga pengar och tänkte, ja va fan. Så nu har jag en sån, han med 18 mil ifjol varav jag fick den att gå som den skulle ca 2 av dom så jag kan väl inte säga så mycket om den. Men det verkar som en trevlig knarr, gillar storstånka tydligen.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Eftersom jag jobbat med motorcyklar i typ 50 år så har jag nog kört allt som finns, med några undantag.
Vissa roliga och andra tråkiga.
Har själv haft 49 hojar, varav 41 sprillans nya, inte svårt när man jobbar med detta, bara att peka på en kartong och säga "en sån, tack"

Har lite svårt att bedöma dem så här i efterhand men många har lämnat ett gott interyck efter sig, tar dem jag minns:

Kawasaki 500 H1
Vild tyckte man, gick som ett skott tills den nöp på mittre cylindern, blev en helrenovering av motorn.
Trumbroms fram var skitäcklig, trumman rostade över natten när den stod ute vilket innebar att den tvärnöp första gången man bromsade.
Bytte framgaffel till en från en Honda CB500 med skiva, tog inte alls istället.

Honda CB650 -81, elstart wow, annars rätt trist.

Suzuki GSX 1100 -81, jättemotor var första intrycket, hade en 82:a efter det som sedemera byttes mot en....

Yamaha RD 350 YPVS, satfläsk vilken kul hoj, på med Jollymoto-pipor sen var man kung på Boge, vurpade ett par gånger med den och den byttes mot en 84:a

Suzuki RG500, första och enda motorcykeln som slagit mig i ansiktet med övre gaffelkronan.
Skitball !!

Honda VFR750 -86, fantastiskt trevlig motor, tung men snygg, brudarna älskade den.

Suzuki GSX-R -87, snygg, ball, rapp.

Kawasaki 1000 och 1100 ett par av varje.

Ducati 916 -98:a
En icon.

Yamaha R1 -99.
Jättefin hoj skulle ha sparat den.

Ett par Ducati 1100 Monster.

Suzuki Hayabusa -99.

Ducati Hypermotard 1100S -08, den absolut roligaste hoj jag har haft, nej den gjorde inte 300 men fi fan va lättåkt, byt spår när du vill, bromsa för sent osv, synd att jag dödade den i skogen och nästan mig själv, Bobbo minns säkert. (lång rehab)

Ducati Hypermotard SP.

Sen har jag haft några Gixxers osv som jag knappt minns.

Fyller på när jag får flashbacks.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
-79 XS750 Special. Fick för mig att jag ville köra hoj. Gick helt på känslan vid köpet. Ingen bra hoj egentligen men trecylindrigt var mysigt. Kardan är bekvämt
Blev rammad av en käring som backade ur sitt garage.
-79 900F Bol d or. Med clip on, Rickmankåpa, Raask fotpinnar o lite annat kul. Trevlig men törstig och långt ifrån de 95hk Honda lovade. Vobblade utan yttre påverkan.
Åkte en del touring med den. Inte toppen direkt på Trollstigen.
-77 GL1000. Nu blev det mer Touring.
Div bling och en vindruta och Europa runt, delar av i alla fall. Förvånandsvärt trevlig särskilt då den inte släpade på tung kåpa. Sålde för att köpa barnvagn. Blev en CB750C i byte som snabbt såldes.
Jobb och barn och hus.
-78 CB 750 F1 renoveringsobjekt.
Fick hänga med några år som rullande objekt. Såldes när nästa hoj kom in i garaget. Fick bara ha en enl någon.
-99 Ducati 900SSie. Några år på gata sedan bara bana. Kvar i källaren fortfarande.
-06 Ducati Multistrada 1000S DS gick till IoM och har sedan varit runt lite. Är nu rensad på touring prylar och är ute då och då på en nöjesrunda.
-84 GSX1100EF impulsköpt i originalskick lite mer sliten än väntat då en del plast var spröd och förgasarna inte tålde etanol. Kommer ut i år igen. Ska få prova på lite touring med den.
-08 Ducati 1098S köpt av en medlem här.
Är banhoj från dag 1 och en absolut glädjespridare. Inget elektronik tjafs. Helt och hållet upp till mig att hålla mig på hjulen. Tillsammans med 1198 sista riktiga Ducatin.
-92 SR500 ännu ett impulsköp. Seg men blev bättre efter lite modifieringar. Ångrar jag sålde den. En terapi hoj. Att puttra i 80 och njuta av omgivningarna hjälper när man är trött på idioter.
-82 CB 900F hmmm impulsköp igen, nyfiken på om de är så dåliga som jag minns dem. Denna har i o f s lite bättre gaffel, dämpare och bromsar.
Har inte mer än provkört den. Är lite i delar p ga läckande gaffel, dåliga däck och annat pyssel.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
QingQi 200GY
Första hojen när jag tog MC-kort vid 40 års ålder (fyller 58 i år). Tog kortet i augusti och hann få in 700 mil på den under hösten det året. Såldes direkt våren efter. Kinesisk blåkopia på Suzuki DR200. Tror Suzuki hade visst ägande i QingQi på den tiden, och att QingQi stod för tillverkningen av Suzukis lågkubikmotorer. Mer moped än MC.

Suzuki XF650 Freewind
Helt ok enstånka. Ekrade hjul. 19" fram. Dubbla förgasare. Gick mycket offroad (även om hoj med 21” fram är att föredra. Visste inte det då...).

Yamaha XT660R
Denna la jag ca 8000 mil på. Sen upptäcktes tre sprickor i ramen. Mycket moddning gjordes. Högre sadel, Wilbers fullt justerbar bakdämpare, progressiva fjädrar fram, sänkta fotpinnar mm. Gick som allt i allo, och framförallt som grusmaskin. Var hopväxt med denna maskin.

Yamaha XT660X
Köptes direkt när 660R:en gav upp. Hatade den. Såldes efter 3 dagar.

Yamaha FZ6N
Min enda radfyra. Helt ok. Roligt acceleration när den varvades högt. Gick ett par Norge-resor vid sidan av att vara vardagshoj. Böjde ut strypningsblecket som hindrade fullt gasutslag, och som tog ner effekten från +90 till 78 hk. Gjorde en jäkla skillnad.

Honda XR125
Ägdes av mig, men agerade övningskörningshoj åt sonen. Tröööööött som få. Bara 11hk (dvs ej 11 Kw…) Bytte framdrev så den åtminstone blev lite piggare i acc:et vid rödljus. Var orolig för att man vid grönt skulle bli påkörd bakifrån annars. Gick trots det att toura med. Kommer ihåg att vi gjorde en multidagars övningskörningstur på blandat underlag uppåt Gävle-hållet, sen vidare upp på toppen av Kungsberget, och sen upp runt Siljan och vidare till Mora. Och sen hemåt. Går att toura på allt!

Kawasaki KLR650
Gillade den skarpt. Användes mest av sonen. Jag blev orolig förälder gällande balanskaxelkedjespännarens status, då dom brukar gå sönder. Såldes. Stor misstag. Vattenkyld skogstraktor.

Yamaha TT600R
Bästa offroadhojen jag haft. Lågt effektuttag dock (ca 40 hk). Gick ofta helgturer runt 80 mil. Tröttnade på att kicka efter några år. Sålde. Ångrade mig och försökte köpa tillbaka. Då hade den redan gått vidare. Höjde sadeln några cm för sittkomfortens skull.

Yamaha XT600e
Betydligt bekvämare än TTR:en. Användes först som A2-hoj av sonen. Gick några Norge-resor också. Bytte till YSS-bakdämpare på den vilket gav en helt annan känsla offroad. Som en ny hoj. Användes sedan som min primära grushoj. Avyttrades efter ett antal år när den dog av att kamaxeln gick i två delar (!).

Honda CB500F
Var egentligen sonens, men kommer med i denna lista ändå, då även jag nyttjade den. 35 Kw, konstruerad för A2-behörighet. Skitkul hoj. Kändes som en motard. Pigg i styrningen. Mycket växlande, men på det stora en kalashoj. Även denna har varit i Geiranger, på Trollstigen osv.

BMW F800GS
Användes till transport, vardagskörning och mycket touring. Ganska trist hoj. Linjär effekt. "Förnuftig" - gjorde jobbet. Vissa kallar den ”offroadhoj”, men alldeles för tung för det i min bok. Även om den såklart ändå funkar utmärkt på grus. Inte speciellt impad av ”BMW-kvalitet”...

Suzuki DL650 V-Strom
Samma användning som BMW:n. Först körde sonen den ett par säsonger. Sen tog jag över den, efter att ha sålt BMW:n. Alldaglig, men superbekväm för touring. Kändes som 100% kvalité. Silkeslen motor. Satte på högsadel och sänkte fotpinnarna lite. Ett måste för bekvämligheten om man som jag är 188 cm lång.

Kawasaki KLX650
Enda hojen jag har kvar nu. Känns som en korsning mellan TTR:en och XT600:an. Bekvämare än TTR, och känns piggare offroad än XT600e. Vattenkyld och med upside-down-gaffel på en 93:a - det är grejer det! Har bytt till YSS-dämpare bak. Ett måste på en så gammal hoj, då originaldämpare på gamla enstånkor vanligtvis suger.

Det ska nog vara alla, får komplettera om jag glömt någon...
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
CB125 -73 (1976-1977)
2-1 system, clip on styre, raka insugnings trattar
Nyskick vid köp, långt därifrån vid sälj…

CB500 -75
4-1 system, clip on styre
Tyckte den var snabb. Då.

CB750 F1 -77
Original 4-1, med utbytt ljuddämpare
Min första hoj med skivbroms bak.

Z650 -81
4-1 som mynnar ut på vänster sida (!) Jardine tror jag det hette.
Första hojen att köra på Anderstorp med.
Hojen som lärde mig att köra på baken på de första 4 växlarna.
Funkade också att köra till Rivieran med 2 personer och packning.

CB900 Boldor -82
Givetvis 4-1, Devil, troligen traktens mest högljudda hoj.
Både lite bana och långresor, bl.a till Grekland

CBR1000F -87
Denna användes i helt originalskick, lite på bana, men hellre på långresor i Europa.
Första gången jag såg den var den gräslig, men några månader senare köpte jag den, helt ny. För sin tid en av de snabbaste OCH underbar på långresor.

———-
Från och med nu - låg vikt blev prioriterat.
———-

900 Fireblade -92
Mindre hästar än den förra, men den vägde ju ingenting!
Vilken wheeliemaskin! Och grym på bana, så klart.
Men hade den haft styrdämpare hade den levt längre… jag överlevde.

GSXR750 -96
Klenare än den förra utom i toppen, då var den kul!
Byte av vevlager på garanti. Över huvud taget inte nöjd med kvaliteten.
Första och sista Suzukin.

R1 -99
Det var grejer det. Gillade ALLT med den.
Bytte endast till en oval kolfiber slipon, annars original.
150 hk för 26 år sedan var grymt.

Fireblade -10
Ytterligare lite mer effekt, kanske än mer lättsvängd än Yaman, annars inte mycket att tillägga, bara gasa.

S1000R -22
Första naken hojen på 30 år. Saknar kåpa ibland, men bättre på mindre krokiga vägar. Däremot känns styret ”löst” över 200.
Tycker också att den har en hårdare motorgång, särskilt när den är kall.
Honda och Yammas var behagligare, men mellanregistret är grym!

Sannolikt min sista hoj. Men man ska aldrig säga aldrig.
 

Ekendahl

Medlem
Gick med
19 Apr 2019
Ort
ULRICEHAMN
Hoj
Suzuki SV650S
Yamaha SZR660 96- Första hojen lättkörd

Kawasaki er6 08- hängde med ett par år, billigt ägande men räckte till för mig

Suzuki gsx400f slö hoj som jag tröttna fort på

Suzuki sv650s ombyggd till N.
Den roligaste hojen jag ägt. Kommer stanna i garaget
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1976 läste jag som vanligt farsans MOTORRAD och i ett nummer fanns en R100RS i utvikningsbar genomskärningsbild. Den gjorde intryck så när jag många år försent beslöt att ta körkort köpte jag en R100RS-78 som stått i ett uthus i 13 år. Rev ned och renoverade under vintern och övningskörde när våren kom, kortet i handen veckan före midsommar. En fantastisk hoj faktiskt. 20cm fjädringsväg och 19” framhjul gjorde den relativt okänslig för underlag. Råstark motor och låg tyngdpunkt. Smalt mellan handtagen så hela kroppen kom bakom kåpan, men det krävs körvana särskilt på lösa underlag och såväl koppling som broms kräver ett fast handslag. Medföljande verktygssats river hela hojen och klarar i stort sett alla reparationer längs vägen. Otroligt komfortabel på långresa, 50 mil mellan tankningarna och robust som få.

Troligen än idag den bästa hoj som gjorts.

R1100RS -00. Den hade effektiva bromsar, vilket var en ny upplevelse med hoj. Mjuk och avslappnad motor på 90 hk som med ventiljustering, Briskstift och synkning av spjällhus var nästan helt vibrationsfri och drog ryckfritt från tomgång tills tändningen bröt det roliga vid 8000 rpm. Inte alls samma skyddande kåpa som föregångaren, men justerbart styre i alla ledder. Onödigt brant knävinkel och den första Telelevern, där kan man prata om bristande vägkänsla…

R1200ST -05. En av de mer underskattade hojarna som sålde dåligt pga designen och priset (högre än touringloket RT). Tästegad sexväxlad låda, grova gaffelben, mycket rigid ram och en björnstark 110hk boxer. Servobromsar, dvs ett finger räcker i stort sett jämt. Väger om jag minns rätt 217 kg fulltankad. Extremt bra helljus (tror fan det). Sämre fjädring för grusvägar, tappade instrumenteringen en gång på Aursjövägen i regn…

R1200GSA -15. Multiverktyget. Tog mig 400 mil innan jag kände mig bekväm på denna typ av hoj. 8000 mil senare på alla underlag börjar man bli van.

R1250GSA -23. Se ovan.

F800S -07. Köpte en egentligen pga att jag fick den billigt. Den var så trevlig att jag köpte en till likadan men som bara gått 600 mil. Döttrarna övningskörde med dem. Ena är såld men den andra har jag kvar för kvällsturer, bankörning eller för omväxlings skull. Motorn påminner om en boxer till karaktären; det finns effekt vid alla varvtal men den gillar ändå lite varv. Snabbare än vad man tror. Bra bromsar, lätt och med låg tyngdpunkt. En riktigt bra hoj faktiskt.

Yamaha XJ600S -95. En rätt dålig hoj med mjuk ram, svag motor och dålig fjädring som ändå är riktigt mysig på något vis. Mjuk motor, enkel och robust. Perfekt att köra vinter med som den är. Lättkörd något så enormt vilket gör den till perfekt pendlingshoj eller att ta A2-kort med. Drar knappt någon bensin heller.

Yamaha YBR125 -05. Köpte för att dottern skulle ta A1 vilket gick som en dans men sedan körde jag den så fort jag kom åt. Till affären. Ned på stan. På genvägar-stigar vartåt jag hade ärenden. Ångrade att jag sålde den faktiskt. Drog 0,19 liter/mil när jag körde hem den 26 mil från Umeå, höll nog stumt i 24,5 av dessa mil, gjorde 105 på mätaren om jag låg ned.

Yamaha Cygnus 125. Köpte som tröst för YBR-en plus pga att den var nästan gratis och gick uselt. Fixat på fem röda och har sedan fått agera pendlingsmoppe. Ser ut som en moped vilket gör att man parkerar gratis i cykelställ, anständiga prestanda dvs funkar i trafiken (glöm motorvägen) och drar banne mig ännu mindre än YBR-en. Praktisk liten tvåhjuling.

Mvh
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Bra tråd att summera sina hojar man ägt under åren.

BMW 650 Funduro- Min första tunga hoj, mysig motor, bedrövlig kåpa och ful.
BMW R1150 Rockster-Tyckte den var skitläcker och än idag tycker jag att den är ganska ball. Även här var motorn mysig men i övrigt lämnade den inga större intryck
BMW X moto- Så ful, så ful men galet rolig att köra, lite undermotoriserad. Blev dock stulen ganska tidigt i mitt ägande
Yamaha 660 xtx- Ers
atte ovan, mysigt ljud men alldeles för trött och tung för att vara rolig, även denna blev stulen ganska fort
Suzuki GSR 600- Denna minns jag med glädje, underbart ylande i maskinen och effektkicken vid 10 000 varv var galen. Men såldes då den var lite karaktärslös, skulle dock gärna ha en idag.
BMW F800 ST - Mellanmjölk rakt igenom, tyckte den gick tråkigt på vägen och motorn gick hårt. Saknas inte. Dock praktisk.
Suzuki Bandit 1250- Påkostad med helsystem och pc, bänkad till 113 på bakhjulet. Gick fint och lät underbart. Tung var den dock så ingen bushoj, men gillade den skarpt.
Yamaha FZ1- Underbar hoj på vägen och underbar motor, gillade skarpt. Vetefan varför jag sålde den då jag älskade denna hoj.
Ducati Hyperstrada 821- Ja, galet rolig och samtidigt jävligt praktisk. Saknade dock bottendraget som jag tycker att denna hoj ska ha, så den byttes mot
Ducati Hypermotard 939- På denna kom bottendraget som jag saknade, men mappningen var så fruktansvärt dålig på den så kom aldrig riktigt överens med den, men underbar när man var på bushumör.
Kawasaki ER6- Har roligt på alla hojat men denna minns jag knappt.
Kawasaki ER5- Gillade denna mer än ovan ER6, mysigare motor och ett klockrent exempel på att mc hobbyn kan vara riktigt billig. Skitkul att köra en långsam hoj fort.
Aprilia Shiver 750 - Lite kluven om denna, bra botten och fint chassi men över 5000 varv dog den totalt, passade egentligen mer som glidare.
Ducati Multistrada 1260- Mästerverk! Fjädringen fantastisk, motor likaså, såldes för att jag hade ovanan att tappa den då den var topptung....För min del visar den att även en stor och tung hoj är rolig.

KTM 1290 GT- Nuvarande - även detta är ett mästerverk. MOTORN! Inte lika fin fjädring som Multin men det kompenserar den med att den är lätthanterlig och som sagt MOTORN! Och för de som undrar, har gått utan missöden i 2000 mil hittills.

Yamaha 660 XTR - Köpte denna för att prova lite grus, grus var kul och hojen var mysig så den ersattes med nuvarande

Husqvarna 701 - Lätt och mycket med mos men inte hunnit kört den tillräckligt. Men den lovar gott!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Minsta å största å flera andra därimellan samt senare..
Minsta även den första Zundapp KS 125 -71 inköpt 1972.. De man minns av den så va den skit kul å näst intill total frihet..
Den största inte den senaste men fortfarande i min ägo KTM 1290 Adventure R -18, inköpt 2018.. Helt underbar hoj, ser ut som en gubbhoj men går som ett spjut...
Fösta enduron va en Husqvarna WR 400 -74... De va en best som lämnade grävmaskins spår i terrängen..
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Yamaha 125 AS3 - Gick bara ibland.
Triumph 650 långgaffel - Stelben, Morgo 750 kit, gick för det mesta
HD 1200 långgaffel - Stelben, jockeyshift och självmordskoppling, såldes för studier, kan fortfarande sakna den ibland.
Honda XBR 500 - Köptes efter examen, högljudda Supertrapp, snygg hoj
Yamaha FZ750 - Femventilaren, jävlar vad den gick. Körde bana för första gången, Vesa Kultalahti var föråkare på Gelleråsen.
Kawasaki ZX6R - Första nya hojen, grön givetvis. Gick ännu värre.
Yamaha R1 -98 - En av dom första i Sverige. Hade bestämt mig för att köpa en TL1000R men fick se R1an på nätet och ångrade mig.
TL1000S -99 - Mysig motor men kom aldrig riktigt överens med hojen.
Yamaha R1 -00 - 3*Öhlins, high-side på Falkenberg, var nybliven pappa och fick världens föreläsning om föräldraansvar. Ångrar varje dag att jag sålde den.
Ducat 900 Monster - Nope, fungerar inte efter en R1a
Honda CB600RR -05 - Yes, jävlar vilken hoj! Kanske ingen höjdare på gatan...
Hayabusa -11 - Stor och tung men man tröttnar aldrig på motorn, kan tänka mig att köpa en igen i framtiden. Hondan fick bli banhoj.
Ducati Multistrada Pikes peak - Tänkte att det skulle ersätta Hayabusan och jag skulle ha lättare att behålla kortet men kom aldrig överens med den.
Ducati V4S Speciale - Yes!!! Kommer aldrig att säljas.
Ducati 959 Corse - Tänkte jag skulle köra något annat än Honda på bana. Underbar hoj, snyggaste Ducatin någonsin?
Ducati Monster 1200R - Har inte kört den ännu, men den är snygg. Får se om jag är gammal nog för en kåplös hoj ännu.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top