Om vi håller os till tunga hojar ser det ut såhär:
RD350 YPVS -85.
Första tunga hojen som jag ärvde efter min bror. Satt RGV250 kåpor på så såg betydligt modernare ut är STD. Riktigt kul hoj som gick bäst när rödmakeringen började och planade ut 1500 varv efter (portad och med Malossi helsystem). Kunde se 220 på mätaren. Såldes för pengar behövdes till annat (student).
Första tunga hojen lämnar alltid ett starkt intryck.
Kawasaki KLR 650 Tengai -90?
Återfall efter några år och ville bara ha något billigt. Ful som stryk, fast med denna hade jag väldigt kul på diverse grusvägar då vi var ett gång som huligankörde.
Minns denna bara som positivt.
KTM640SM -02.
Ville prova motard och med denna lärde man sig köra bakhjul. Lite trimmad och med Doma helsystem. Kul men obekväm och ofta en massa småstrul med denna.
Ingen vidare hoj.
Yamaha R1 -99.
Första moderna sportisen som gick något som satan tyckte man då. Nervös och extremt lätt i framhjulet. Bara positiva erfarenheter av denna. men krasst var jag alldeles för oerfaren för att hantera den då.
Riktigt bra hoj.
Triumph Daytona 955 NS -02.
Gillade utseendet och ljudet. mycket trevlig hoj, men lite mer sport touring är R1an. Körde min första bandag med denna och kom på hur kul det var. Bra hoj, men inte lika vass som R1an.
Helt ok hoj.
Yamaha XTZ660 Tenere -91
Köptes billigt av en kompis och tänkte att det skulle bli lika kul som med tengaien 8som det aldrig blev). Hojen var nog helt ok, men användes nästan aldrig då jag hade en SuperDuke samtidigt.
Var aldrig lika kul som Tengaien.
KTM990 SuperDuke -07.
Min första nya hoj. Jag blev kär i superduken när den kom och när faceliften kom 2007 så kunde jag inte låta bli. Denna körade jag massa bandagar och gata med under 3-4 år. Körde drygt 1500mil. gillade verkligen den. Men efter en highside på sviesta i över 150 så kände jag att det var dags för något annat (samt att ett husköp kom emellan). Inga direkta strul (lite hade jag allt) trots KTM...
Mycket bra hoj som kördes mycket. Denna jag kommer minnas som gammal.
KTM690SM -07
Köptes lågmilad 200mil. Egentligen en trevlig hoj som var kul på banan trots halvtaskig fjädring och frambroms (men kändes tunn och toppig på väg). Hade dock massa strul, bytte bland annat topplockspackning 2 gånger (planade en gång). KTM var lika intresserade av garanti som alla påstår. Gissar i efterhand att det var en spricka i toppen som aldrig kunde konstateras. Läste att det var vanligt utomlands.
Skithoj...
Aprilia RSV Mille -02
Denna körde jag mycket bana med och den hoj jag faktiskt åkt fortast på även om det inte kändes så. Fjädringen var justerad av Watz så gick att åka undan på. Inga strul alls och fick gå mest bandagar.
Mycket bra banhoj med trevligt ljud.
SV650S -06.
Köptes på impuls då jag var hojlös (småbarnsåren). Svampig framfjädring och taskiga bromsar (åtgärdades lite med belägg, fjädrar och trögare olja). Faktiskt riktigt kul hoj på bana. Den kändes det som jag lyckades kräma ur typ allt som fanns i hojen (bara 3 sek långsammare runt sviesta än Millen) samt jaga betydligt starkare hojar. Är en av de hojar jag har haft roligast på och kostade typ inget i drift eller däck.
Klart över förväntning trots budgethoj.
Triumph Street Triple -10.
En guldfärgad som jag tyckte var jättesnygg och lät jättefint. Löjligt lätt att åka bakhjul med (bredare och högre styre). Motorn gick väldigt bra på mitt ex. Kom dock inte överens alls med den på bana. Fick inget förtroende för den på bana så den såldes (samt att att jag bodelade just då).
Bra hoj, men vi klickade inte på riktigt.
Aprilia Tuono 1000R -07
Ett extremt fint ev som bara rullat 500 mil och köptes billigt. Min condition och mappad till 130 hk på bakhjulet. Gick väldigt bra och jag tyckte faktiskt att den var onödigt snabb och brutal. Grym motor, men obekväm benvinkel. Såldes vid covid tider med en stor vinst. Ångrar lite att jag inte sparade den, men var inte läge just då.
Ångrar att jag sålde.
Kawasaki Versys 650 -07
Kände att jag behövde en hoj när jag var klar med garagerenovering så den inhandlades. Väldigt positiv överraskning och funkade till allt (Relativt lätt att åka bakhjul med och var kul på bana även om 64hk inte gjorde den direkt snabb). Denna är otippat rätt högt på listan.
Klart över förväntan. Körglad.
KTM690 Duke R -16
Denna köptes för att jag "råkade" boka in lite bandagar när jag bara hade Versysen. Fick lite mersmak året innan. Lätt och kraftfull enstånka. Kändes dock inte alls som gen gillade bakhjulsåkning (kort balanspunkt?). Såldes dock ganska fort, då allt strulade under tiden jag hade den. Skruvade betydligt mer än åkte och blev ingen banåkning alls med denna. Tyckte även att elektroniken var bökig i inställningarna. Behölls bara ett par månader och var en flopp.
Riktig skithoj... Säkert bra när den funkar.
Triumph Trident 660 -21
Efter den bråkande 690n ville jag ha något nytt. Gillade verkligen utseendet och smidigheten på denna. Körde en hel del gata och bana med denna och gjorde inte bort sig någon stans. Både fjädring och bromsar kändes inte alls budget (med reservation för att framskivorna inte är fullt flytande och kunde börja vibrera vid/efter bankörning). De 81 hästarna var tillräckliga och körde jämnt med nyare 690 på bana. Dock lite markfrigångsproblem på bana (fotpinnar) samt att elektroniken var tvungen att stängas av för att inte strypa på bana. Inget negativt alls om denna och räcker hyggligt till även för erfarna. Byttes dock bort mot en båt.
Bra hoj. Vad mer behöver man?
BMW F800S -07
Hade lite abstinens av att vara hojlös framåt semestern. Hade planer på en Tiger 800 eller 800GS. Men de flesta jag tittade på var rätt risiga (jag är rätt noga med att de ska vara fina hojar om de inte är väldigt billiga) i förhållande till pris. Snubblade då på en F800S som såg ut som ny och bara rullat drygt 1000 mil. Den fick följa med hem. Kanske lite gubbig, men en mycket bra ladsvägshoj (Jag som är 185cm sitter riktigt bra). Gillar remdriften skarpt som jag först trodde skulle vara negativt och den känns betydligt modernare ut en den är. Löjligt billig i försäkring och soppa (ca 0,4 vid vanlig körning). Bromsarna är riktigt bra och fjädring helt ok (tror att min är uppdaterad) även på bana. Dock lite sävlig i svängarna, men samtidigt stabil. Detta är min nuvarande och har just nu
konstigt nog inget sug att byta? (brukar ofta ha det). Denna är med rätt högt på listan.
Säkert glömt någon hoj med och får uppdatera när jag kommer på.
Rent allmänt så kan jag gärna köpa nyare och dyrare hojar. Men numera vill jag att de inte ska kosta mer än jag brukar de. Numera kanske det lite blir mer än 200 mil om året (förr 500-700). Köper jag något dyrt som inte används så tycker jag att det blänger på mig... Har många andra intressen som tar tid och pengar.