Bedöm dina hojar

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
XT600E '97: Första hojen och den jag övningskörde på. Köpte 2004 och sålde 2005. Hann köra 400 mil typ. Det enda den var bra på egentligen var väl att inte gå sönder och att den var lättkörd. Fick ett infall att prova lite traktorväg (gräs) och den var skodd med Michelin Sirac som ju är typ grovt skurna slicks. Det var lite som att köra buss på halkbana (har gjort det också). Tröttnade och kände att det inte riktigt var värt pengarna att behålla den.

FZS1000S (Fazer 1000) '05: Köpt 2022 och har hunnit med 1200 mil. Har ju inte så mycket att jämföra med men den Låter fint (Leo Vince) och den är betydligt snabbare än mig :cool: Ganska lättkörd tycker jag. Gillar känslan av att aldrig sakna effekt och den analoga instrumenteringen (sånär som på trippmätaren som är digital) och att det inte är en massa hjälpsystem som ska köra åt mig. ABS hade kanske inte skadat iofs.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kawasaki SR650Z - min första tunga hoj.
Körde galet mycket på den. I alla väder.
Motorn var sådär men jag tror det berodde på att jag var mekaniskt okunnig. Visste inte ens hur man bytte olja på den tiden. Kommer ihåg att sen började misstända och gå skit på slutet.
Chassiet slingrade sig när man närmade sig 160

Sålde den för dubbelt så mycket som jag köpt den för till nån entusiast norrifrån.

Ducati Monster 610i - Köptes ny på Halmstad Gustav 2000.
Otroligt chassie, otroliga bromsar, otroligt snygg och otroligt fint Ducatiljud
Gjorde så många wheelies att jag eldade upp kopplingen och sen sålde den efter några månader till en kille som inte gjorde wheelies. Tror inte han märkte att kopplingen var lite ledsen. Fick nästan igen pengarna.

Kawasaki KLX230 -
Gårdsmoped. Känsligt batteri. Gillar inte att stå.
Otroligt lättkörd. Toppar 110 och gillar inte ligga på varvstoppet.

KTM 625 -
Gött ljud. Riktig förgasarmotor. Kick.
Fantastisk och lååång fjädringsväg.
Femväxlad inte så kul.

Royal Enfield -
Royal Enfield kan dra åt helvete.

Harley Davidson FXDC 09 -
Roligare än man tror.
Vridmoment som lokomotiv.

Hade en tvåtaktare husqvarna med. Den skrek och vibrerade. Jag var bara 14 och kunde inte köra. Kolven exploderade men jag lyckades laga den.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Z1000 -82: Stor, tung och stark, två ägare sedan ny och 10000mil ish. En av dom mer spännande motorcyklarna man kan äga då det går väldigt fort upp i hastighet...Och vääääldigt långsamt att stanna, och en ram just lite styvare än spagetti.
- En odödlig klassiker som jag suktade efter, och fick tag i en GPz1100 av samma årsmodell istället. Vet inte hur mycket de skiljde sig åt egentligen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
QingQi 200GY
Första hojen när jag tog MC-kort vid 40 års ålder (fyller 58 i år). Tog kortet i augusti och hann få in 700 mil på den under hösten det året. Såldes direkt våren efter. Kinesisk blåkopia på Suzuki DR200. Tror Suzuki hade visst ägande i QingQi på den tiden, och att QingQi stod för tillverkningen av Suzukis lågkubikmotorer. Mer moped än MC.

Suzuki XF650 Freewind
Helt ok enstånka. Ekrade hjul. 19" fram. Dubbla förgasare. Gick mycket offroad (även om hoj med 21” fram är att föredra. Visste inte det då...).

Yamaha XT660R
Denna la jag ca 8000 mil på. Sen upptäcktes tre sprickor i ramen. Mycket moddning gjordes. Högre sadel, Wilbers fullt justerbar bakdämpare, progressiva fjädrar fram, sänkta fotpinnar mm. Gick som allt i allo, och framförallt som grusmaskin. Var hopväxt med denna maskin.

Yamaha XT660X
Köptes direkt när 660R:en gav upp. Hatade den. Såldes efter 3 dagar.

Yamaha FZ6N
Min enda radfyra. Helt ok. Roligt acceleration när den varvades högt. Gick ett par Norge-resor vid sidan av att vara vardagshoj. Böjde ut strypningsblecket som hindrade fullt gasutslag, och som tog ner effekten från +90 till 78 hk. Gjorde en jäkla skillnad.

Honda XR125
Ägdes av mig, men agerade övningskörningshoj åt sonen. Tröööööött som få. Bara 11hk (dvs ej 11 Kw…) Bytte framdrev så den åtminstone blev lite piggare i acc:et vid rödljus. Var orolig för att man vid grönt skulle bli påkörd bakifrån annars. Gick trots det att toura med. Kommer ihåg att vi gjorde en multidagars övningskörningstur på blandat underlag uppåt Gävle-hållet, sen vidare upp på toppen av Kungsberget, och sen upp runt Siljan och vidare till Mora. Och sen hemåt. Går att toura på allt!

Kawasaki KLR650
Gillade den skarpt. Användes mest av sonen. Jag blev orolig förälder gällande balanskaxelkedjespännarens status, då dom brukar gå sönder. Såldes. Stor misstag. Vattenkyld skogstraktor.

Yamaha TT600R
Bästa offroadhojen jag haft. Lågt effektuttag dock (ca 40 hk). Gick ofta helgturer runt 80 mil. Tröttnade på att kicka efter några år. Sålde. Ångrade mig och försökte köpa tillbaka. Då hade den redan gått vidare. Höjde sadeln några cm för sittkomfortens skull.

Yamaha XT600e
Betydligt bekvämare än TTR:en. Användes först som A2-hoj av sonen. Gick några Norge-resor också. Bytte till YSS-bakdämpare på den vilket gav en helt annan känsla offroad. Som en ny hoj. Användes sedan som min primära grushoj. Avyttrades efter ett antal år när den dog av att kamaxeln gick i två delar (!).

Honda CB500F
Var egentligen sonens, men kommer med i denna lista ändå, då även jag nyttjade den. 35 Kw, konstruerad för A2-behörighet. Skitkul hoj. Kändes som en motard. Pigg i styrningen. Mycket växlande, men på det stora en kalashoj. Även denna har varit i Geiranger, på Trollstigen osv.

BMW F800GS
Användes till transport, vardagskörning och mycket touring. Ganska trist hoj. Linjär effekt. "Förnuftig" - gjorde jobbet. Vissa kallar den ”offroadhoj”, men alldeles för tung för det i min bok. Även om den såklart ändå funkar utmärkt på grus. Inte speciellt impad av ”BMW-kvalitet”...

Suzuki DL650 V-Strom
Samma användning som BMW:n. Först körde sonen den ett par säsonger. Sen tog jag över den, efter att ha sålt BMW:n. Alldaglig, men superbekväm för touring. Kändes som 100% kvalité. Silkeslen motor. Satte på högsadel och sänkte fotpinnarna lite. Ett måste för bekvämligheten om man som jag är 188 cm lång.

Kawasaki KLX650
Enda hojen jag har kvar nu. Känns som en korsning mellan TTR:en och XT600:an. Bekvämare än TTR, och känns piggare offroad än XT600e. Vattenkyld och med upside-down-gaffel på en 93:a - det är grejer det! Har bytt till YSS-dämpare bak. Ett måste på en så gammal hoj, då originaldämpare på gamla enstånkor vanligtvis suger.

Det ska nog vara alla, får komplettera om jag glömt någon...
- Du är glad i 600:eek:r helt klart.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
- Du som haft båda...vad skiljer egentligen en Z1000 från GPz1100:an körmässigt?
Och - 50 år i branschen o ingen enda Trajja??
Well, de Z1000 jag haft (bl.a Eddie Lawson Replica) har ju varit nakenhojar och GPz:n är ju kåphoj så mestadels körställning antar jag.
Båda är dock tunga as med smala fälgar och ganska milda motorer.

Ingen Traja, Harley, Guzzi eller KTM heller....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Here we go...
CB125T -77, den med ekerhjul. 2-1 system om lät satan och ett upp- och nervänt TT-styre plus toppkåpa (med spegelvänd turbodekal, det skulle vara så då...)

Byttes mot en ny DT125LC -83 (andra året med vätskekylning) Riktig skoj att ha en fjädring som svalde allt (jag jämför med CB125:an nu så inga kommentarer tack!)

JAWA modell 256 -68 (inte 257, viktigt) FMCK Luleå hade inget garage på den tiden så vi fick ha hojarna hemma istället. Det kördes en hel del med dem. Fick upp den på bakhjulet en gång och krockade med ett träd så den blev kortare, och roligare att köra!

RD350 YPVS -83. Valde mellan den och en RD500... Jo 350 var skoj, med Allspeed pipor, men jag ångrar än i dag att jag inte tog RD500:an istället.

In I enduroträsket med en Husqvarna WR400 -85. Den enbenta som egentligen kom -86.

Det här var Thomas Gustavssons fabrikshoj som han körde i Six Days VM med 1985. Riktigt rolig hoj som hade en hel del hyss för sig.

CB650 -80 och CB900 -81 förbigås med tystnad...

GSX750ES -83:a helt okej hoj att köra med. Kändes modern på den tiden med 16” framhjul.

Min dåvarande fru hade en GSX250E -81 som trots sina vilda 27 hästar var väldigt rolig att köra. Det är brutalt roligt att köra fort med undermotoriserade hojar! Den vägde bara drygt 150 kg och skulle med en modern motor vara riktigt skoj även i dag.

Nästa hoj var en -88 ZX10 som var ett sportigt lok. Den gick riktigt bra och man satt skönt på den.

Den byttes sedermera mot en ZX9R från -94 som förutom problem med läckage i topplockspackningen när vi var på touring i Wales var en fantastisk hoj. Lättkörd och brutalt snabb.

Istället för en trilskande Kawa blev en Africa Twin 750 -96 istället och jag såg gruset i slutet av tunneln. Det såddes ett frö för Adventure körning men blommande inte ut riktigt än, jag var fortfarande inne i sporthojsträsket.

Det blev en CBR 900 RR -98 Utrustades med helsystem, dynojetkit och luftfilter. Blev aldrig riktigt rolig. De hade utvecklat den från -96 Fireblade (som var den bästa årsmodellen) men gått för långt. Kändes trög och trött jämfört med de tidigare modellerna som var betydligt busigare.

Den byttes mot en R1 -99 som är en av de bästa hojarna jag har haft. Den motorn och det chassit håller än idag. Skulle gärna ha en i garaget. Sensationen med en hoj som lekande lätt lyfte framhjulet på tvåans växel hade vi tidigare aldrig upplevt. Magiskt skoj!

Eftersom jag i princip uteslutande körde bana på den tiden så byttes R1:an mot en R6 -01 och det var ett bra byte. Att gå från en tusenklubba till en 600:a var enorm skillnad på banan. Alla mina varvrekord (personliga då) sattes med den R6:an. Så otroligt lättkörd och rolig.

Ja, parallellt med de här hojarna hann jag med en Kawa 250 -98 crosshoj och en WR400 -99 enduro för exkursioner i skogen också. Det stod alltid minst två eller tre hojar i garaget.

Bankörning var ju skoj men det är långt till banorna från Luleå så då införskaffades en Husaberg 650 -02 Motard så jag kunde börja busa på gocartbanor och parkeringsplatser. Den var brutalt rolig att köra men svårstartad och ganska “klumpig” på något sätt.

Byttes året efter mot en Honda HM450, dvs en gatreggad, fabriksbyggd CRF450 cross med motardkit och lyse. Den cykeln var helt fantastisk att köra. Gick jämt på bakhjulet och framhjulet och svängde på en femöring. Körde väldigt mycket gokartbana med den.

Jag var ju helt inne på banracing så R6:an byttes mot en riktig racer. En CBR600 -01 som gått i supersport 600. Maxtrimmad med viktade kolvar och stakar, portad topp, helsystem, racingtändning, riktig Öhlinsfjädring runt om… ja allt som gick med dåtidens reglemente. Utvecklade 130 hästar på bakhjulet (ja det var väldigt mycket då) och varvade till 16 500 varv men kunde inte börna ens på vått gräs. Det fanns ingen effekt under 11 000…

Oerhört svårkörd med det effektregistret men chassit och bromsarna var heeeelt fantastiska att köra med. Det var så långt från en gathoj man kunde komma.

Den motorn sprängdes på Mittsverigebanan men som tur var så hade jag 450 motarden med också så det fick bli den resten av helgen.

CBR motorn bygges ihop igen med delar från en TenKate motor som jag kunde köpa billigt från Holland. Tog bort det värsta trimmet och sålde den som gathoj till en kompis. Han körde den i många år med originalmotor men racingchassi. En mycket bra kombo.

Nu var det dags att återgå till literklubbor igen och en CBR1000RR -04 införskaffades. En trevlig hoj som gick bra med helsystem och powercommander. Den var dock ganska tråkig så den byttes mot en ZX10 -06 istället. Det var en riktigt rolig hoj där man hade behållt de roliga egenskaperna från -05:an men lugnat ner chassit så den blev stabilare och lättare att köra. Den hade jag i två år vilket var mycket för mig.

KTM släppte sin RC8 -08 och jag var helsåld. De mjuka radfyrorna ersattes av en muskulös (nåja…) och vibrerande v-twin i ett chassi med stenhård fjädring. Motorn gick inte gärna under 3000 varv. Det gick inte att köra sakta i stan med en hand på styret, då trillade man av pga ryckigheten. Så fort man kom över 3000 och uppåt, och på bana, var den underbar. Den enda sporthojen som passat min längd.

Jag tyckte ju det här med motard var kul, och bankörning var fortfarande också väldigt roligt, och en v-twin var också skoj, men jag hade börjat köra mer på gata då så RC8:an byttes mot en KTM 990 SMR -09. En anabol motad som gick på bakhjulet överallt, hade ett underbart chassi som passade på våra dåliga vägar men var också fantastisk på bana. Det var en fröjd att köra om sporthojarna på banorna, speciellt på utsidan i kurvorna. En av de roligaste hojarna jag ha haft.

2011 ville jag dock tillbaka till en äkta sporthoj så det införskaffades en GSXR 1000 -09 som utrustades med helsystem och Bazzaz motorstyrning. Med Öhlinare bak och lite chassi modifieringar var den ett vapen på banorna. Gick så bra att mina kompisar med likadana hojar beskyllde mig för fusktrimm. Det var sista gången jag hade en sporthoj och den såldes 2016. Jag har för dåliga knän för att sitta på en äkta sportis mer än 5-10 minuter i sträck.

Under hela den här banköningsperioden så körde jag också i skogen och trots dåliga knän så har det hittills alltid gått bra.

Jag körde fyrtakt i alla år men upptäckte 2-taktaren någon gång kring 2016 så då blev det en KTM 300 -17, sen kom insprutningen 2018 som blev nirvana för att köra tvåtakt. Efter det har det varit en 2019, en 2021:a och nuvarande KTM 300 EXC -24 i garaget. Att köra 2-takts enduro i skogen är så sjukt roligt så det kommer jag att göra så länge kroppen orkar.

När jag körde Africa Twin 96-97 så föddes ju ett frö för adventurekörning och det blommade ut 2020 så en KTM 790 Adventure Rally stod i garaget. På grund av tidsbrist, ett ökande intresse för enduro och ett nytt intresse i form av mountainbike så hade jag inte så mycket tid för 790:n så den såldes.

Men, för en vecka sedan så skrev jag på för en -24 Tenere 700 Extreme så nu ska det köras grus igen!

F-n vad hojar som passerat mitt garage genom åren, tur att jag inte har summerat kostnaderna…
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Svensk mellanmjölk 😁
Roligast körning har jag alltid haft offroad på dom gamla enstånkorna. Men vill då hålla packningen lätt, dvs inte tält och touringpackning. Det är dom för klena för, för att det ska vara kul.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Om vi håller os till tunga hojar ser det ut såhär:

RD350 YPVS -85.
Första tunga hojen som jag ärvde efter min bror. Satt RGV250 kåpor på så såg betydligt modernare ut är STD. Riktigt kul hoj som gick bäst när rödmakeringen började och planade ut 1500 varv efter (portad och med Malossi helsystem). Kunde se 220 på mätaren. Såldes för pengar behövdes till annat (student). Första tunga hojen lämnar alltid ett starkt intryck.

Kawasaki KLR 650 Tengai -90?

Återfall efter några år och ville bara ha något billigt. Ful som stryk, fast med denna hade jag väldigt kul på diverse grusvägar då vi var ett gång som huligankörde. Minns denna bara som positivt.

KTM640SM -02.

Ville prova motard och med denna lärde man sig köra bakhjul. Lite trimmad och med Doma helsystem. Kul men obekväm och ofta en massa småstrul med denna. Ingen vidare hoj.

Yamaha R1 -99.

Första moderna sportisen som gick något som satan tyckte man då. Nervös och extremt lätt i framhjulet. Bara positiva erfarenheter av denna. men krasst var jag alldeles för oerfaren för att hantera den då. Riktigt bra hoj.

Triumph Daytona 955 NS -02.

Gillade utseendet och ljudet. mycket trevlig hoj, men lite mer sport touring är R1an. Körde min första bandag med denna och kom på hur kul det var. Bra hoj, men inte lika vass som R1an. Helt ok hoj.

Yamaha XTZ660 Tenere -91

Köptes billigt av en kompis och tänkte att det skulle bli lika kul som med tengaien 8som det aldrig blev). Hojen var nog helt ok, men användes nästan aldrig då jag hade en SuperDuke samtidigt. Var aldrig lika kul som Tengaien.

KTM990 SuperDuke -07.
Min första nya hoj. Jag blev kär i superduken när den kom och när faceliften kom 2007 så kunde jag inte låta bli. Denna körade jag massa bandagar och gata med under 3-4 år. Körde drygt 1500mil. gillade verkligen den. Men efter en highside på sviesta i över 150 så kände jag att det var dags för något annat (samt att ett husköp kom emellan). Inga direkta strul (lite hade jag allt) trots KTM... Mycket bra hoj som kördes mycket. Denna jag kommer minnas som gammal.

KTM690SM -07
Köptes lågmilad 200mil. Egentligen en trevlig hoj som var kul på banan trots halvtaskig fjädring och frambroms (men kändes tunn och toppig på väg). Hade dock massa strul, bytte bland annat topplockspackning 2 gånger (planade en gång). KTM var lika intresserade av garanti som alla påstår. Gissar i efterhand att det var en spricka i toppen som aldrig kunde konstateras. Läste att det var vanligt utomlands. Skithoj...

Aprilia RSV Mille -02

Denna körde jag mycket bana med och den hoj jag faktiskt åkt fortast på även om det inte kändes så. Fjädringen var justerad av Watz så gick att åka undan på. Inga strul alls och fick gå mest bandagar. Mycket bra banhoj med trevligt ljud.

SV650S -06.

Köptes på impuls då jag var hojlös (småbarnsåren). Svampig framfjädring och taskiga bromsar (åtgärdades lite med belägg, fjädrar och trögare olja). Faktiskt riktigt kul hoj på bana. Den kändes det som jag lyckades kräma ur typ allt som fanns i hojen (bara 3 sek långsammare runt sviesta än Millen) samt jaga betydligt starkare hojar. Är en av de hojar jag har haft roligast på och kostade typ inget i drift eller däck. Klart över förväntning trots budgethoj.

Triumph Street Triple -10.

En guldfärgad som jag tyckte var jättesnygg och lät jättefint. Löjligt lätt att åka bakhjul med (bredare och högre styre). Motorn gick väldigt bra på mitt ex. Kom dock inte överens alls med den på bana. Fick inget förtroende för den på bana så den såldes (samt att att jag bodelade just då). Bra hoj, men vi klickade inte på riktigt.

Aprilia Tuono 1000R -07
Ett extremt fint ev som bara rullat 500 mil och köptes billigt. Min condition och mappad till 130 hk på bakhjulet. Gick väldigt bra och jag tyckte faktiskt att den var onödigt snabb och brutal. Grym motor, men obekväm benvinkel. Såldes vid covid tider med en stor vinst. Ångrar lite att jag inte sparade den, men var inte läge just då. Ångrar att jag sålde.

Kawasaki Versys 650 -07

Kände att jag behövde en hoj när jag var klar med garagerenovering så den inhandlades. Väldigt positiv överraskning och funkade till allt (Relativt lätt att åka bakhjul med och var kul på bana även om 64hk inte gjorde den direkt snabb). Denna är otippat rätt högt på listan. Klart över förväntan. Körglad.

KTM690 Duke R -16

Denna köptes för att jag "råkade" boka in lite bandagar när jag bara hade Versysen. Fick lite mersmak året innan. Lätt och kraftfull enstånka. Kändes dock inte alls som gen gillade bakhjulsåkning (kort balanspunkt?). Såldes dock ganska fort, då allt strulade under tiden jag hade den. Skruvade betydligt mer än åkte och blev ingen banåkning alls med denna. Tyckte även att elektroniken var bökig i inställningarna. Behölls bara ett par månader och var en flopp. Riktig skithoj... Säkert bra när den funkar.

Triumph Trident 660 -21

Efter den bråkande 690n ville jag ha något nytt. Gillade verkligen utseendet och smidigheten på denna. Körde en hel del gata och bana med denna och gjorde inte bort sig någon stans. Både fjädring och bromsar kändes inte alls budget (med reservation för att framskivorna inte är fullt flytande och kunde börja vibrera vid/efter bankörning). De 81 hästarna var tillräckliga och körde jämnt med nyare 690 på bana. Dock lite markfrigångsproblem på bana (fotpinnar) samt att elektroniken var tvungen att stängas av för att inte strypa på bana. Inget negativt alls om denna och räcker hyggligt till även för erfarna. Byttes dock bort mot en båt. Bra hoj. Vad mer behöver man?

BMW F800S -07

Hade lite abstinens av att vara hojlös framåt semestern. Hade planer på en Tiger 800 eller 800GS. Men de flesta jag tittade på var rätt risiga (jag är rätt noga med att de ska vara fina hojar om de inte är väldigt billiga) i förhållande till pris. Snubblade då på en F800S som såg ut som ny och bara rullat drygt 1000 mil. Den fick följa med hem. Kanske lite gubbig, men en mycket bra ladsvägshoj (Jag som är 185cm sitter riktigt bra). Gillar remdriften skarpt som jag först trodde skulle vara negativt och den känns betydligt modernare ut en den är. Löjligt billig i försäkring och soppa (ca 0,4 vid vanlig körning). Bromsarna är riktigt bra och fjädring helt ok (tror att min är uppdaterad) även på bana. Dock lite sävlig i svängarna, men samtidigt stabil. Detta är min nuvarande och har just nu konstigt nog inget sug att byta? (brukar ofta ha det). Denna är med rätt högt på listan.

Säkert glömt någon hoj med och får uppdatera när jag kommer på.

Rent allmänt så kan jag gärna köpa nyare och dyrare hojar. Men numera vill jag att de inte ska kosta mer än jag brukar de. Numera kanske det lite blir mer än 200 mil om året (förr 500-700). Köper jag något dyrt som inte används så tycker jag att det blänger på mig... Har många andra intressen som tar tid och pengar. :)
 
Last edited:
Gick med
16 Mar 2012
Ort
STHLM
Hoj
KTM 450SX
Kul ämne!

Har haft många hojar genom de senaste fyrtio åren men jag nämner väl ett par milstolpar som till exempel första 125:an som jag köpte i nian:

Zündapp KS125 1976

Pluspoäng: Snabb, häftig..
Minuspoäng: Dåligt lyse. Pajade ibland. Växellådshaveri.

Första tunga hojen:

Kawasaki Z1000J 1982

Pluspoäng: Snabb, häftig..
Minuspoäng: Drog olja, vobblade.

Och så vidare!
Jag ventilerar vidare med fokus på 125:eek:r!

Yamaha RD125LC 1983

Bättre än Zündappen på alla objektiva sätt men mindre unik. I alla fall då på 80-talet.

SWM RS125GS 1982

Framför allt hade jag råd att köpa den då fyra år gamla endurohojen. Rena stenåldern med luftkylt och dubbla stötdämpare. Utvecklingen gick fort på den tiden. Hade kul med den men fick laga en del. Fila till kopplingskorgen ibland. Vevstakslagret havererade en gång. Lösgomsorange.

SWM RS125GS 1978

Dök upp nästan gratis då den inte gick. WeCan hette en verkstad på undervåningen hos Carla Yellows. De klarade inte att fixa den. Jag klarade det - de hade inte monterat slidskivan rätt i Rotaxmotorn. Sålde den på Wärstamarknaden.

På lite äldre dar har det också passerat ett par 125:eek:r:

Yamaha RD125 1977

Snygg som få. Härligt ljud i twinnen! Svag så man blev andfådd på landsvägen. Kanske var sliten, eller var de så slöa?

MZ TS125 1981

Bra maskin! Toppar runt hundra men ligger också där obekymrat "hela dagen". Hade aldrig sett någon i verkligheten innan, bara i Bike-katalogen.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top