Bedrägeri på Blocket.se!

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
3st Yamaha xs650 1971-1978
Någon som har erferenhet av att blivit blåst och polisanmält det hela?
Har nämligen precis blivit blåst av en person som hade en annons på Blocket.

Jag var godtrogen "dum" och satte in pengar enligt överenskommet på hans bankkonto. Priset var 700kr för en oanvänd Malpassi 1,2:1 Bränsletrycksregulator + 60kr i frakt . Han skulle ha skickat den den 15:e Dec.

Fortfarande har inget paket kommit! Jag har ringt och mejlat sedan den 20 Dec. 5-10 ggr per dag! Inget svar!!! Igår skickade jag ett sms å talade om att jag har polisanmält honom, då försvann annonsen. Lyckligtvis så hade jag redan anmält det hela till blocket, samt polisen!

Annonsen löd: turbogrenrör+turbo+bränsletrycksregulator

Om nån har tips om hur man trycka åt en sådan här person så är jag tacksam!

Mvh Fredric

Last edited:

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Det är inte bara så att posten är seg och att grabben är på semester över julen?

Ps. Ta bort hans namn och nummer. ds

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har ringt ca 35 ggr och nästan ca 30ggr har det varit vanlig signal som sedan efter några signaler blir till upptaget! Obs! Ej lika många signaler går fram varje gång! Igår så lyfte han på luren och sedan la på igen! Verkar detta vara rimligt!? Och att annonsen dessutom försvinner? Den informationen jag lämnar är den som stod i annonsen. Tex namn, telnr samt stad. Om det skulle visa sig att jag har fel "i hope" så får jag stå för det! Nu e det ju inte nån jätte summa det handlar om, men tråkigt iallafall!

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
fredric skrev:
Jag har ringt ca 35 ggr och nästan ca 30ggr har det varit vanlig signal som sedan efter några signaler blir till upptaget! Obs! Ej lika många signaler går fram varje gång! Igår så lyfte han på luren och sedan la på igen! Verkar detta vara rimligt!? Och att annonsen dessutom försvinner? Den informationen jag lämnar är den som stod i annonsen. Tex namn, telnr samt stad. Om det skulle visa sig att jag har fel "i hope" så får jag stå för det! Nu e det ju inte nån jätte summa det handlar om, men tråkigt iallafall!

Man får väl hoppas att det bara är ett missförstånd eller att paketet är på villovägar, annars så förstår jag din ilska. Alla annonser på blocket är väl bara uppe en viss tid? Jag försvarar inte denna person utan försöker bara säga att människor överlag är hedliga och gör rätt för sig.

Om man blir lurad på 1kr eller 149miljoner spelar ingen roll, det är principen!

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Annonstid!

Annonsen kom upp den 9:e Dec, och ligger uppe 2 el 3 månader om jag inte minns helt fel! Håller med om att det e principen det handlar om!

Dessutom varna andra att vara uppmärksam och försiktigare än va jag var!

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
fredric skrev:
Annonsen kom upp den 9:e Dec, och ligger uppe 2 el 3 månader om jag inte minns helt fel! Håller med om att det e principen det handlar om!

Okej, då förstår jag. Tänkte om det var så att det var en gammal annons du hittade. :)

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
att man ens orkar blåsa folk för en liten skitsumma som 700 också. Men har du hans telnr så borde du väl kunna få tag på hans adress också. Eller?

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Annonsören sålde en turbo + ett grenrör samt regulatorn. tot.summa 2700kr
låt säga att han har blåst 5-10 pers. då blir det lite pengar!

Jag har verkligen försökt att få tag på denna person, även med annat telnr. skickt flera mejl, sms samt ringt massor å då menar jag MASSOR av gånger utan resultat! Frustrerande när det går 3-4 signaler å sedan blir upptaget!

Var helt inne på linjen att killen va bortrest och att postgången e seg, men jag har fått andra paket som var skickade senare än vad han lovade!
Tycker att det borde vara i hans intresse oxå, inge skoj att bli polisanmäld!

Jodå, hans adress har jag!
Största problemet är att jag bor i Gävle å han 75mil nedåt!

Fast min fråga var mest ifall nån har varit med om något liknande!

Mvh Fredric

Last edited:

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
FUBAR skrev:
att man ens orkar blåsa folk för en liten skitsumma som 700 också. Men har du hans telnr så borde du väl kunna få tag på hans adress också. Eller?

700 är en summa som är rimlig att blåsa folk för. över 1000 lappen börjar folk nog bli lite mer försiktiga, kan tänkas.

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Om du anmält killen så kommer polisen ta hand om ärendet och kontakta blocket för att få IP nummer m.m sedan när det är behandlat så kommer dom släppa hans fullständiga namn + efternamn och givetvis adress m.m..

Sedan är det ju upp till dig vad du gör med denna info..

Lycka till med allt.....

Ps: Det är vinter nu och man kan lätt halka på isfläckar :rolleyes: :rolleyes:

fredric skrev:
Annonsören sålde en turbo + ett grenrör samt regulatorn. tot.summa 2700kr
låt säga att han har blåst 5-10 pers. då blir det lite pengar!

Jag har verkligen försökt att få tag på denna person, även med annat telnr. skickt flera mejl, sms samt ringt massor å då menar jag MASSOR av gånger utan resultat! Frustrerande när det går 3-4 signaler å sedan blir upptaget!

Var helt inne på linjen att killen va bortrest och att postgången e seg, men jag har fått andra paket som var skickade senare än vad han lovade!
Tycker att det borde vara i hans intresse oxå, inge skoj att bli polisanmäld!

Mvh Fredric

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mackz skrev:
Vad gör polisen egentligen åt en sån sak?

En utredning hoppas jag!
Jag har bevis på inbetalat belopp samt bevis på överenskommet pris och vad det gällde för typ av del! Annosen finns oxå som bevis.
Ev. kan ju fler anmälningar ha kommit in?

Crille skrev:
Om du anmält killen så kommer polisen ta hand om ärendet och kontakta blocket för att få IP nummer m.m sedan när det är behandlat så kommer dom släppa hans fullständiga namn + efternamn och givetvis adress m.m..

Sedan är det ju upp till dig vad du gör med denna info..

Lycka till med allt.....

Det låter ju bra! Då kanske han kan få ett förtjänat straff av polisen!?

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
BlueNote skrev:
700 är en summa som är rimlig att blåsa folk för. över 1000 lappen börjar folk nog bli lite mer försiktiga, kan tänkas.
Ok om man lyckas blåsa flera stycken, då kanske det skulle kunna vara värt det.
En kille här på forumet satte in 7 lax på mitt konto utan vidare. Det hade ju iof aldrig jag gjort, men lite kul att folk har så mycket förtroende för främmande människor.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
FUBAR skrev:
Ok om man lyckas blåsa flera stycken, då kanske det skulle kunna vara värt det.
En kille här på forumet satte in 7 lax på mitt konto utan vidare. Det hade ju iof aldrig jag gjort, men lite kul att folk har så mycket förtroende för främmande människor.
Jag satte in 15 lökar i förskott när jag köpte min dator. Kanske man är lite för blåögd :)

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
kaZmur skrev:
Jag satte in 15 lökar i förskott när jag köpte min dator. Kanske man är lite för blåögd :)
Living on the edge kanske :hihi

Jag har just satt in 22.200:- till ett tyskt företag som jag aldrig har hört talas om, hoppas jag får min TV nudå :gnissla

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
fredric skrev:
Någon som har erferenhet av att blivit blåst och polisanmält det hela?
Har nämligen precis blivit blåst av en person som hade en annons på Blocket.

Jag var godtrogen "dum" och satte in pengar enligt överenskommet på hans bankkonto. Priset var 700kr för en oanvänd Malpassi 1,2:1 Bränsletrycksregulator + 60kr i frakt . Han skulle ha skickat den den 15:e Dec.

Fortfarande har inget paket kommit! Jag har ringt och mejlat sedan den 20 Dec. 5-10 ggr per dag! Inget svar!!! Igår skickade jag ett sms å talade om att jag har polisanmält honom, då försvann annonsen. Lyckligtvis så hade jag redan anmält det hela till blocket, samt polisen!

Annonsen löd: turbogrenrör+turbo+bränsletrycksregulator

Om nån har tips om hur man trycka åt en sådan här person så är jag tacksam!

Mvh Fredric
Varför använde du/ni inte INTERNETGIROT?? Då är det ju hyffsat säkert att allt går bra...Reklam om internetgirot finns ju på blocket på nästan alla annonser och kostar inte mycket....
OM anmälan görs på en sån "skitsumma" så tvivlar jag starkt på att myndigheterna bryrsig så mycket om din anmälan. Det är nog därför bedragaren lagt sitt pris på en så låg summa...
Skulle jag vara dig så skulle jag skicka honom ett paket (du hade ju adressen) med en BÖÖÖMB i :rolleyes:

fredric

As bad as i wanna be!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hygglo skrev:
Varför använde du/ni inte INTERNETGIROT?? Då är det ju hyffsat säkert att allt går bra...Reklam om internetgirot finns ju på blocket på nästan alla annonser och kostar inte mycket....
OM anmälan görs på en sån "skitsumma" så tvivlar jag starkt på att myndigheterna bryrsig så mycket om din anmälan. Det är nog därför bedragaren lagt sitt pris på en så låg summa...
Skulle jag vara dig så skulle jag skicka honom ett paket (du hade ju adressen) med en BÖÖÖMB i :rolleyes:

Jo, jag vet! Hade lite bråttom och har inte använt Blocket på länge!
Såg inte att dom hade en sådan tjänst att erbjuda! :(

Får se vad polisen säger innan nå drastiga paket sänds! :)

Hoppas mest på att ett st regulator dyker upp istället! Är ju i behov av en!

"FUBAR"

Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
fredric skrev:
Jo, jag vet! Hade lite bråttom och har inte använt Blocket på länge!
Såg inte att dom hade en sådan tjänst att erbjuda! :(

Får se vad polisen säger innan nå drastiga paket sänds! :)

Hoppas mest på att ett st regulator dyker upp istället! Är ju i behov av en!
Surt som fan e det iaf. Ge inte upp, men var samtidigt glad att det "endast" var 700:-.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
fredric skrev:

Mvh Fredric

Det blir ju nästan i mina trakter då!?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag