Beg priser på gammalt skrot?

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
lägsta kommentaren i tråden hittills.. som nämnt tidigare, släpp kuken!:banana:banana

Men varför dras det upp nya trådar om att det är så himla dyrt att köpa sporthoj från sena 90-talet?

Sjunker priserna för att det startas trådar på SH om detta?

Är verkligen kvaliten på motorcyklar så dålig att det som är 10 år gammalt är skrot?

Tycker jag inte, men TS har nog den uppfattningen.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Jag tycker också priserna på begagnat är sjukt höga. Fördelen är att den håller sig bra i pris när du väl köpt den. Det bästa är att lära sig spelets regler och alltid köpa nytt och sälja sjukt dyrt, då är du en vinnare.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Enligt mina väldigt små erfarenheter så är det så att man förlorar bara massor av pengar genom att köpa nytt, men visst är det en speciell känsla att hoppa på en ny hoj :)

Gammalt skrot är väll fel ord att använda i sammanhanget kanske?

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
För att de är populära kanske?

Då ställer jag mig frågan varför folk är rent ut sagt dumma i huvudet.

Varför betala 20.000:- mer för i stort sett samma hoj bara för att det råkar stå Yamaha på tanken? :va

http://www.blocket.se/orebro/Honda_cbr_600_F_22021561.htm?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_GSXR_600_Corona__billig_21510217.htm?ca=4&w=3

http://www.blocket.se/helsingborg/Kawasaki_zx_6___2700_mil__toppskick__sv_sald_21940365.htm?ca=4&w=3

Varför är just R6 så populära? Är dom bättre i jämförelse med andra 600 cc sporthojar? Frågan är seriöst ställd.

Jag är i och för sig jätteglad att det är så, eftersom jag nu kunde köpa en motsvarande cykel för avsevärt mycket mindre pengar. :tummenupp

Jag tror att många gånger så köper folk en Kawa eller Gixxer eftersom den är mycket billigare i inköp, men när dom sedan ska sälja så blir dom förbannade och avundsjuka på R6-annonserna eftersom dom då har förträngt det faktum att deras cykel var billigare än motsvarande R6 även när dom köpte den, och nu tycker dom att deras borde vara lika dyr...

Själv skulle jag aldrig betala tiotusentals kronor extra för märket Yamaha jämfört med Kawa Suzuki eller Honda, men så räknar jag inte med att min ska vara lika mycket värd när jag säljer den heller.

Enkel matematik.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker också att vissa modeller aldrig sjunker till sitt rätta värde, Harley Davidsson är ett typexempel, du hittar inte en sån under hundra loppor tamejfan, då kan det vara allt mellan sidorna från före kriget till knölar, shovlar och pannor. (sportsters undantaget, i synnerhet järnsportstern)

Då är dessutom shovel motorerna bespottade även i harleykretsar.

Det blir lätt så när något hypas.

Samma sak gäller pastaräcers till stor del, möjligen med undantag av småduccarna som faller nästan normalt i pris, men Guzzi's och Storduccarna står sig bra.
MV Agusta har en speciell ställning, och till viss del förståeligt, men till stor del av hype.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
För att de flesta vet att pappa betalar grabbens första hoj..?

Tror jag iaf.

Nu hänger jag inte med.

Varför skulle pappa tvinga grabben att köpa just en R6? Jag kan inte förstå vad just R6 skulle ha att göra med om pappa betalar eller inte? Kan inte pappa lika gärna betala en Gixxer eller CBR?

Dessutom, om jag som pappa skulle betala min sons första hoj skulle det bli en CB 750, Fazer 600 eller 750, Bandit eller liknande. Inte fan skulle jag vilja att han började med en sporthoj av "värsta" sort.

Sedan så har jag aldrig hört talas om att någon pappa har betalat sitt barns första mc. Jag själv och alla jag känner har fått jobba och spara ihop grejorna själva.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Det jag menar med gammalt skrot är att allt är omodernt och i synnerhet slitet.
Utvecklingen går framåt, gamla grejer blir slitna. Men om jag visste
att en R6 från 99 har nya bromsslangar, ny koppling, renovarad låda, nya gaffelfjädrar,
nya däck, styrlager, andra slitdelar i motorn bytta.
Då är den värd dom priserna, men en sån renovering kostar $

Om man använder en hoj, så behövs sånna grejer bytas...

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Nu hänger jag inte med.

Varför skulle pappa tvinga grabben att köpa just en R6? Jag kan inte förstå vad just R6 skulle ha att göra med om pappa betalar eller inte? Kan inte pappa lika gärna betala en Gixxer eller CBR?

Dessutom, om jag som pappa skulle betala min sons första hoj skulle det bli en CB 750, Fazer 600 eller 750, Bandit eller liknande. Inte fan skulle jag vilja att han började med en sporthoj av "värsta" sort.

Sedan så har jag aldrig hört talas om att någon pappa har betalat sitt barns första mc. Jag själv och alla jag känner har fått jobba och spara ihop grejorna själva.

Jag syftade på att R6 är en jävligt populär hoj..

Det där med att pappa betalar var kanske ett dåligt påpekande, men det funkar faktiskt så i vissa fall. Därmed inte sagt att man inte ska jobba ihop till sin första hoj, men om man då vill ha R6 så får man nog tamejfan jobba som kronofogde..

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Än värre är det ju med gamla KTM LC4. De kostar lika mycket nu med 1500 mil på mätaren som de gjorde 04 när de var nya. :näsblod

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Jag tycker också priserna på begagnat är sjukt höga. Fördelen är att den håller sig bra i pris när du väl köpt den. Det bästa är att lära sig spelets regler och alltid köpa nytt och sälja sjukt dyrt, då är du en vinnare.

eller köpa nästan nytt sjukt billigt och sälja lite billigare så blir du av med skiten

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Jag syftade på att R6 är en jävligt populär hoj..

Det där med att pappa betalar var kanske ett dåligt påpekande, men det funkar faktiskt så i vissa fall. Därmed inte sagt att man inte ska jobba ihop till sin första hoj, men om man då vill ha R6 så får man nog tamejfan jobba som kronofogde..

Ok, då är jag med i resonemanget.

Men, återigen då, varför åker folk hellre runt på en gammal R6 när man kan få en mycket nyare och modernare Gixxer 600 eller ZX6:a med usd-gaffel, insprutning och ett modernare utseende överlag för samma pengar?

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
R6 -06
Har kört dom flesta 600cc tycker R6 är en klass för sig, därför betalar jag några kronor extra för att få det bästa enligt mig.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Har kört dom flesta 600cc tycker R6 är en klass för sig, därför betalar jag några kronor extra för att få det bästa enligt mig.

Tack, det var ungefär sådana svar jag ville ha.
Jag har aldrig kört någon R6 så jag har ingenting att jämföra med, men blir lite fundersam när jag ser priserna på just R6.

Så den är alltså såpass mycket bättre att det är värt att köpa en 5-6 år äldre R6 än en nyare annan valfri motsvarande sporthoj?

Även om det som i det här fallet innebär att R6 har förgasare och den andra insprutning, R6 ser äldre och omodernare ut, etc?

Det skulle ju i så fall motivera det högre priset för en R6.

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
R6 -06
Jag köper givetvis en exempelvis en honda cbr 600 rr -07 än en R6 -03
Men som den jag har nu är ju en -06 och kunde lika gärna köpt en -07 el -08 honda för dom pengarna.
Men jag ha den senaste av R6 som finns att köpa så jag är kanon nöjd.

Jag funderade aldrig ens på att köpa något annat märke, när jag köper yamaha så vet jag vad ja får

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Jag köper givetvis en exempelvis en honda cbr 600 rr -07 än en R6 -03
Men som den jag har nu är ju en -06 och kunde lika gärna köpt en -07 el -08 honda för dom pengarna.
Men jag ha den senaste av R6 som finns att köpa så jag är kanon nöjd.

Jag funderade aldrig ens på att köpa något annat märke, när jag köper yamaha så vet jag vad ja får

Ok, men om du fick välja mellan en -99 R6 och en -04-05 Gixxer 600 då? Skillnad som natt och dag mellan hojarna, men ungefär samma pris. :va

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...