Begagnad Yamaha YZF R125

waga95

Guest
Den fina med det är att 25kW vilket är det som är den lagliga gränsen för begränsad tung hoj inte är mer än 0-10 Hk än en trimmad/ostrypt 2takts 125.
Enda som är skillnaden är ju kubiken.
Nån som har någon aning om det är någon lag på hur mycket kubik man får ha på tung begränsad?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Den fina med det är att 25kW vilket är det som är den lagliga gränsen för begränsad tung hoj inte är mer än 0-10 Hk än en trimmad/ostrypt 2takts 125.
Enda som är skillnaden är ju kubiken.
Nån som har någon aning om det är någon lag på hur mycket kubik man får ha på tung begränsad?

Du får ha hur mycket kubik som helst.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
En tung begränsad hoj får dock inte ha ett vikt/effekt-förhållande som överstiger 0.16kw/kg.
Hojen måste alltså väga minst 157 kilo ifall du vill ha den reggad på 25kw, där rök alla möjligheter till en strypt motard typ :död

Kalliniho

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
Aprilia RS 125 Black -07 Puch Dakota -73
En tung begränsad hoj får dock inte ha ett vikt/effekt-förhållande som överstiger 0.16kw/kg.
Hojen måste alltså väga minst 157 kilo ifall du vill ha den reggad på 25kw, där rök alla möjligheter till en strypt motard typ :död

Blir ju inte lika roligt, men man kan ju ha några Kw mindre. :tungan
Jag ska t.ex vara laglig och köra strypt RS och sedan regga den som begränsad ostrypt. (140 x 0.16 = 22.4)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Blir ju inte lika roligt, men man kan ju ha några Kw mindre. :tungan
Jag ska t.ex vara laglig och köra strypt RS och sedan regga den som begränsad ostrypt. (140 x 0.16 = 22.4)

Tror faktiskt det är lugnt för dig att köra den helt fullpower, tvivlar på att någon kommer gnälla över att du har typ 2 hästar för mycket.

Kalliniho

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
Tror faktiskt det är lugnt för dig att köra den helt fullpower, tvivlar på att någon kommer gnälla över att du har typ 2 hästar för mycket.

Hur många kw har de under tanken då? Jag har tänkt mig en 06/07, och vad jag vet så är väl dem bara på 21 kw? Visserligen har jag tänkt att införskaffa ett gianellirör men så mycket skillnad är det väl inte?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det är nog det mest korkade man kan göra.
Man måste först strypa av och skaffa bänkpapper. Sen ska man reg.besikta den. Andrahandsmarknaden är nog obefintlig och lika så botteneffekten jämfört med en strypt 600...

True story! :tungan

Kalliniho

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
Det är nog det mest korkade man kan göra.
Man måste först strypa av och skaffa bänkpapper. Sen ska man reg.besikta den. Andrahandsmarknaden är nog obefintlig och lika så botteneffekten jämfört med en strypt 600...

Blir ju nästan lika mycket jobb att regga en 600 ner till mellan som en 125:a upp till mellan?

waga95

Guest
Förutom att 600cc är bättre utrustad än 125:an med BROMSAR, ram mm.m.
Tänk på barnen!!! :rolleyes:

Med en redan stor hoj är det ju bara att sätta dit en strypning.

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
Blir ju nästan lika mycket jobb att regga en 600 ner till mellan som en 125:a upp till mellan?

beror ju på hur en ser det.. en 600 brukar det redan finnas färdiga strypningar att köpa. en 125a kommer du förmodligen behöva bänka och få papper på det ( inte säker men har hört det bara är vissa företag som har godkända bänkar som gäller för omregistrering, är dock bara något ja har hört så ta det med en nypa salt)

ja köpte precis stryp till min 600. kosta 1750kr om ja inte har helt fel och sedan ca 700kr för omregistreringen.

Kalliniho

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Hoj
Jag förstår helt era tankebanor, t.ex en 4-t skulle ju vara svårt då de oftast är gjorda för 15 hk. :tummenupp

Men just i mitt fall så gäller det som tidigare sagt var en RS 125:a, och dem (äldre) är ju faktiskt gjorda för att vara 33 hk och 170 km/h eller var det nu är. En sådan borde det väl inte vara någon skillnad mot en strypt 600?

P.S Morsan kör med skräckpropaganda kan man säga, så strypt RS som lätt och ostrypt som mellan, för att ligga på den säkra sidan. Visst kanske den blir någon häst över vikt/kraftförhållandet som mellan, men det lilla borde inte göra nått.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag förstår helt era tankebanor, t.ex en 4-t skulle ju vara svårt då de oftast är gjorda för 15 hk. :tummenupp

Men just i mitt fall så gäller det som tidigare sagt var en RS 125:a, och dem (äldre) är ju faktiskt gjorda för att vara 33 hk och 170 km/h eller var det nu är. En sådan borde det väl inte vara någon skillnad mot en strypt 600?

P.S Morsan kör med skräckpropaganda kan man säga, så strypt RS som lätt och ostrypt som mellan, för att ligga på den säkra sidan. Visst kanske den blir någon häst över vikt/kraftförhållandet som mellan, men det lilla borde inte göra nått.

Ifall du verkligen vill köra en avstrypt 125a (karaktären på 2-taktare är helt underbar) så för all del, go for it!
Ja, det kommer kosta lite men vafan, haters gonna hate.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800

Jag fortsätter här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5210853&posted=1#post5210853

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...