Begagnade hjälmar.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Det snackas lite om begagnade hjälmar här på forumet.
Min fråga till er är om det faktiskt är så farligt att använda en begagnad hjälm?

Jag menar, om passformen är helt okej och skicket är bra, och åldern kan på någotsånär bestämmas.
Är det då helt fel att köpa en sådan hjälm?
Det säljs ju mycket annat begagnat som också har med säkerhet att göra.
Motorcyklar, skyddskläder stövlar, mm.
Är verkligen hjälmen så helig att köpa ny?
Det finns ju "lånehjälmar" till vissa tillfällen, är det inte så noga då?
När ser man att ens egen hjälm är slut och behöver bytas?
 
Last edited:

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Ort
göteborg
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4
sunt förnufft e hjälm repig osv byt luktar den illa byt passar den inte byt
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Åh fy f-n vad äckligt, dra på sig nån annans svett?! :eek:

Jag håller med, det skulle nog vara av denna anledning som jag inte skulle köpa en begagnad hjälm.
Men det finns ju tvättbara inredningar i vissa hjälmar.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Vill du tjöpa min hjäm, då rå.
Lite svett i den och lite snor åxå. En hel del flugrester i springor och så.
Jag kan tvätta upp den inne och utanpå och vaxa den snigg och fin.
Och den har aldrig varit i backen. Du får den för 1.200:-
Tack men nej tack.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Hjälm är färskvara och materialet försvagas allt efter åren går.
Väder och vind sliter mer än man tror. Repor och jack försvagar prestandan avsevärt. Innermaterialet slits och säkerheten sänks.
Och sen det med att dra på sig en hjälm som någon annan svettats i :tummenner

Själv byter jag hjälm var 3:e till 5:e år eller om det är skador, kostar lite men vad är ditt huvud värt? :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Behöver ju inte köpa en dyr beggad hjälm när det finns billiga nya med samma klassning som dom dyra,många gånger billigare än den dyra hjämens begpris.

Henrik
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Hjälm är färskvara och materialet försvagas allt efter åren går.
Väder och vind sliter mer än man tror. Repor och jack försvagar prestandan avsevärt. Innermaterialet slits och säkerheten sänks.
Och sen det med att dra på sig en hjälm som någon annan svettats i :tummenner

Själv byter jag hjälm var 3:e till 5:e år eller om det är skador, kostar lite men vad är ditt huvud värt? :)

Det här med hjälmar, huruvida man vågar använda hjälmen efter att ha tappat den i backen lr p g a ålder, ältas en del om.

Kan någon visa konkret att hjälm som är gammal (mer än 5 år), tappats i backen, bevisligen är orsaken till skador,invaliditet lr dödsfall vid en olycka?

PS Jag bryr mig inte om vad tillverkare rekommenderar, lr vad labtest påvisar DS
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vill du verkligen veta så prova själv. Annars tjöp en ny hjälm vid behov.

Var någonstans har jag skrivit att jag vill prova?

Nej, jag köper ingen ny hjälm, min SHOEI-hjälm är fem år gammal. Har en Nolan N1 från 1980 som jag använt när jag kört CBX:N

mvh
Siewert
 

BlueBull

Guest
Risken är ju givetvis minst om du vet att krukan e någotsånär färsk å passformen e god.. Å det e väl de enda man har att ta på. Äckelfakorn e nog ganska minimal om vet nåt om det förra.

Sen e det ju det här med faktor X..... Vad ska du stanna emot? Att rutscha ut i sädåkern på röva lär knappast kräva mer än en bakåtvänd keps å solbrillor... Det e ju först när du skalla ihjäl en betongsugga som du tvingas välja....
Beggat kan va väl så gott om man vet historiken. Inte för många år dock....:tummenupp
 

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
Det här med hjälmar, huruvida man vågar använda hjälmen efter att ha tappat den i backen lr p g a ålder, ältas en del om.

Kan någon visa konkret att hjälm som är gammal (mer än 5 år), tappats i backen, bevisligen är orsaken till skador,invaliditet lr dödsfall vid en olycka?

PS Jag bryr mig inte om vad tillverkare rekommenderar, lr vad labtest påvisar DS

Vill också veta:)
Man kan väl alltid resonera att ens huvud ska man inte snåla på (vilket är självklart), men man ska väl inte behöva byta hjälm varje gång man krockat med en fluga. Tillverkarnas egna rekommendationer får man självfallet se som partiska.
 

jennyn

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
östersund
Hoj
honda cbr600f -97
det viktigaste med en hjälm (förutsatt att det är bra kvalitet på den) är att den passar perfekt, det är därför seriösa handlare ser till att man testar den ordentligt och köper en som är lite trång, så att den ska anpassa sig efter just ditt huvud och passa perfekt.
en begagnad hjälms inredning är redan formad efter någon annans huvud och därför kommer den inte att passa tillräckligt bra på ditt.

när man studsar omkring där på asfalten och hjälmen börjar rotera på huvudet har man liksom problem.

det är det främsta skälet till att inte köpa en beggad, sen tillkommer ju det där med att den kan ha varit i backen och äckelfaktorn...
det har i alla fall vad man fick lära sig i min skola :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top