Begagnatpriser på Mc

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
För mig att banken räknar me typ 7-7,5% ränta för dom som ska låna pengar till bostad.. Att dom ska klara av de för att få låna...
De är va jag hört då för jag själv har inga lån...
Visst har folk för hög belåning å därför försöker riksbankschefen hålla räntan nere... Vill väl inte att de ska bli som på början av 90-talet när bankerna krävde av folk att dom skulle betala tillbaks sina lån för att värdet sjunkit under belåningen.. Fanns dom som fick sälja sina bostäder för under pris å ha kvar skuld på någe dom inte ägde längre..

Om man går över på trådens rätta jag så har ju nypriset på hojar stigigt mycke senaste året å då har även begagnade stigit..
Enligt deras kalkyl på levnadskostnader, ja. Sen hur många som faktiskt fixar 100k extra per år är det som räknas. Folk anpassar sina utgifter till den låga räntan som vi haft i 10 år. Det blir en rejäl kalldusch om räntan går upp mycket. Vissa fixar det men långt ifrån alla. Det krävs inte att många procent behöver tvångsförsälja med förlust för att korthuset ska rasa.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
1992 så hade inte folk flera miljoner i lån. När jag flyttade till Stockholm 1994 kunde man köpa en etta i innerstan för ca 300kkr.
Visst har lönerna gått upp sedan dess men lönerna är inte 10 gånger så höga som då.

Så man kan inte hänvisa till den tiden för att trivialisera höjda räntor.
Det var mer sunt med de högre räntor man hade då. Det hade en prisdämpande effekt på framförallt bostäder, med en ränta på 5-10% kan man inte betala 5 miljoner för en bostadsrätt. Det är de låga räntorna som gör att de blir för billigt att låna, i vissa fall kan man faktiskt säga att man får betalt för att ta lån. Om räntan är 2% och inflationen är 5% kan vem som helst förstås vad det innebär för den som har ett lån. Kort sagt: gratis pengar håller inte i längden.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Visst, dom klarar det så länge dom får behålla jobbet.

Men vad händer med övrig konsumtion i samhället när större delen av befolkningen får lägga majoriteten av sin lön på räntor?

De är ju då man är sårbar.. Att belåna så pass mycke är alltid en risk..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Enligt deras kalkyl på levnadskostnader, ja. Sen hur många som faktiskt fixar 100k extra per år är det som räknas. Folk anpassar sina utgifter till den låga räntan som vi haft i 10 år. Det blir en rejäl kalldusch om räntan går upp mycket. Vissa fixar det men långt ifrån alla. Det krävs inte att många procent behöver tvångsförsälja med förlust för att korthuset ska rasa.

De är de jag är rädd för att ska ske.. Själv lär jag inte bli drabbad då, men många andra då..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det var mer sunt med de högre räntor man hade då. Det hade en prisdämpande effekt på framförallt bostäder, med en ränta på 5-10% kan man inte betala 5 miljoner för en bostadsrätt. Det är de låga räntorna som gör att de blir för billigt att låna, i vissa fall kan man faktiskt säga att man får betalt för att ta lån. Om räntan är 2% och inflationen är 5% kan vem som helst förstås vad det innebär för den som har ett lån. Kort sagt: gratis pengar håller inte i längden.
Exakt så. Ett stort problem är att räntekostnader räknas in i konsumentprisindex, men inte bopriser. För några år sedan var ”problemet” att inflationen var för låg. Man sänkte räntorna och fick därmed en räntekostnad som var lägre. Det kan på kort sikt få KPI att visa ännu lägre inflation. Man sänker räntan ännu mer osv… Allt detta samtidigt som bopriserna inte räknas med. Hade bopriser och OMX30 varit inkluderade i KPI så hade vi haft ett mycket bättre styrmedel. Dagens KPI som mätvärde för inflation är ett skämt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Exakt så. Ett stort problem är att räntekostnader räknas in i konsumentprisindex, men inte bopriser. För några år sedan var ”problemet” att inflationen var för låg. Man sänkte räntorna och fick därmed en räntekostnad som var lägre. Det kan på kort sikt få KPI att visa ännu lägre inflation. Man sänker räntan ännu mer osv… Allt detta samtidigt som bopriserna inte räknas med. Hade bopriser och OMX30 varit inkluderade i KPI så hade vi haft ett mycket bättre styrmedel. Dagens KPI som mätvärde för inflation är ett skämt.

Ett skämt, eller ett bedrägeri.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Åter till ämnet.......

Köpte en lätt begagnad enduro som sjunker snabbt i pris 2020... Årsmodeller va 2020 å ett år senare sålde jag den för samma pris som jag köpte den... Så me andra ord så är begagnade priser på hojar väldigt högt..

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vettigt pris är vad folk betalar.
Nog för att jag själv klagar på priser, men skall jag sälja så vill man ju ändå ha ut det mesta man kan få. Skänka bort saker kan man göra till släktingar eller polare.
Sen är det alltid en balans mellan få det gjort snabbt eller få ut mera. Vill man ha pengar idag utan strul, så sätter man sig lågt. Har man tid på sig eller inte är säker om man vill sälja så sätter man sig högt.
Sen är väl vårpriserna alltid ett finger-upp-i-luften-och-testa-vad-man-kan-lägga-sig-på-i-år
Det blir intressant att se i vår när marknaden drar igång på allvar. Om säljare och köpare är på samma nivå, så att säga. Antingen:
1. Säljarna hoppas på "pandemi-priser" och går ut hårt, får successivt sänka priset innan nån nappar.
2. Begagnatmarknaden är fortfarande överhettad och allt säljer oavsett pris.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vet inte hur det är på hojmarknaden, men det har varit ett väldigt högt andrahandsvärde på snöskotrar, speciellt i år.
Snöskoter brukar annars betraktas som en av dom sakerna som tappar värde oerhört snabbt, ungefär som en crosshoj.
Men i år har det varit skillnad, och det verkar bero på de tidigare nämnda faktorerna, som många köpare, färre säljare, stigande nypriser, men även att handlarna har problem att leverera nya maskiner.
Det kommer säkerligen att återgå till det normala, men just nu är det en marknad som man inte är van vid. :va
Samma med ATVer....sålde min Yamaha Grizzly 550 - 15 i höstas för 15 000 mer än jag köpte den för 2018. Gissar att det har att göra med suget efter fritidshus och jordbruksfastigheter påeldat av Covid. Ut i naturen och hur gör man det bäst om inte med skoter eller ATV?

Och såklart, finns det inga nya maskiner pga av komponentbrist så blir beggat hetare

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Nu kommer begpriserna att stiga ännu mer, och det är Putins fel. Alla som tänkt börja åka utomlands med charter i år stannar hemma eftersom det är för oroligt ute i världen. Då kommer de köpa motorcykel, hundvalp, husvagn eller båtar i år igen, precis som under pandemin. Högre efterfrågan = högre priser.

Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Nu kommer begpriserna att stiga ännu mer, och det är Putins fel. Alla som tänkt börja åka utomlands med charter i år stannar hemma eftersom det är för oroligt ute i världen. Då kommer de köpa motorcykel, hundvalp, husvagn eller båtar i åt igen, precis som under pandemin. Högre efterfrågan = högre priser.

Kanske det.
Å andra sidan lär ju vara gaaanska ont om gapryssar på deras vanliga resmål kring Röda Havet och södra Turkiet ett par år framåt.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Kanske det.
Å andra sidan lär ju vara gaaanska ont om gapryssar på deras vanliga resmål kring Röda Havet och södra Turkiet ett par år framåt.
Nej, nej. Röda havet kommer vara ett ryskt innanhav om Putins planer går i lås. Liksom Medelhavet och resten av västra hemisfären. Och vi är alla "ryssar" då.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka