Begränsa spänning till varvräknare

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Falun
Hoj
FS1
Tänkte testa att montera en analog varvräknare på en FS1a.
Fick dock reda på att det är ganska stor chans att mätaren brinner upp eller förstörs pga av överspänning ganska lätt, den är inte original så den varvar på mer än vanlig och skickar därmed ut desto starkare ström...

http://www.thansen.dk/product.asp?c=684300427&n=1706571650&pn=1706572144

Det är danska men hoppas ni förstår ändå!

Här är texten från sidan;

Der må ikke komme mere end max. 6 volt ind på den brune ledning. Detter er meget meget vigtigt.

VIGTIGT: Batteri og ensretter skal være tilsluttet på knallerten. Ellers vil spændingen på den brune ledning blive for kraftig og spændingen vil samtidig løbe den "forkerte" vej ind i omdrejningstælleren, hvilket gør at omdrejningstælleren brænder sammen.

Hvis finsikringen på max. 100 MA springer, skal du kontrollere batteri, ensretter samt sikring ved batteri.

Der må ALDRIG sættes større strøm på end max. 100 MA


Det verkar alltså som om jag måste begränsa strömmen till mätaren till 6V/100mA på något sätt. Hur gör jag det smidigast?

Jag vet dock inte om det är på den bruna ledningen jag måste begränsa till 100mA eller om det är på den vita ledningen. (Signalledningen alltså).

VÄLDIGT tacksam för hjälp :)
 

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Falun
Hoj
FS1
SuperMicke skrev:
2063299 FS1, är inte det en moped?
Jo men slängde in en fråga här endå, folk är såpass mycket kunnigare här. Får ju bätte svar här än om jag ska fråga på något moppeforum tillexempel.
Hoppas det inte gör något? :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Som jag tolkar det får du aldrig lägga på mer än 6V över mätaren och/eller skicka in mer än 100 mA. Är du helt säker på att moppen genererar högre ström bara för att den varvar mer?

Jag skulle föreslå att du mäter vad du får för spänning på kabeln som du ska koppla in dig på när den är som störst (vid maxvarv?). Sen antar jag att man menar att det går 100 mA genom mätaren när det ligger 6V över den. Då tar du spänningen du mätte upp, säg t.ex. 8 V. Ta sedan 8-6V = 2V, vilket innebär att du ska ha 2V över ett motstånd i serie med räknaren. Det ska dessutom gå 100 mA genom detta motstånd, så då ger Ohms lag dig värdet på motståndet. Ta för säkerhets skull ett värde "i överkant". Använd dessutom en 100 mA säkring som det står, ifall jag skulle ha helt fel. :rolleyes:

En annan viktig grej är om det duger med ett vanligt motstånd med tanke på effekten. Effekten i motsåndet ges av P = U*I, och ett vanligt motstånd tål 1/4 Watt, så för 2V, 100mA får du 0.2 Watt dvs. det funkar i mitt exempel, men knappt.

Såhär tror jag att dom menar. Hoppas att det hjälpte lite.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En 18 ohms resistor 1/2 watt i serie med spänningsmatningen till instrumentet och en 5.6 volts zernerdiod på 1 watt till backen mellan resistor och mätaren fixar det åt dig. Säkringen sätter du mellan matningsspänningen och resistorn.

badboll skrev:
2063292 Tänkte testa att montera en analog varvräknare på en FS1a.
Fick dock reda på att det är ganska stor chans att mätaren brinner upp eller förstörs pga av överspänning ganska lätt, den är inte original så den varvar på mer än vanlig och skickar därmed ut desto starkare ström...

http://www.thansen.dk/product.asp?c=684300427&n=1706571650&pn=1706572144

Det är danska men hoppas ni förstår ändå!

Här är texten från sidan;

Der må ikke komme mere end max. 6 volt ind på den brune ledning. Detter er meget meget vigtigt.

VIGTIGT: Batteri og ensretter skal være tilsluttet på knallerten. Ellers vil spændingen på den brune ledning blive for kraftig og spændingen vil samtidig løbe den "forkerte" vej ind i omdrejningstælleren, hvilket gør at omdrejningstælleren brænder sammen.

Hvis finsikringen på max. 100 MA springer, skal du kontrollere batteri, ensretter samt sikring ved batteri.

Der må ALDRIG sættes større strøm på end max. 100 MA


Det verkar alltså som om jag måste begränsa strömmen till mätaren till 6V/100mA på något sätt. Hur gör jag det smidigast?

Jag vet dock inte om det är på den bruna ledningen jag måste begränsa till 100mA eller om det är på den vita ledningen. (Signalledningen alltså).

VÄLDIGT tacksam för hjälp :)
 

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Falun
Hoj
FS1
andersbrink skrev:
2063444 En 18 ohms resistor 1/2 watt i serie med spänningsmatningen till instrumentet och en 5.6 volts zernerdiod på 1 watt till backen mellan resistor och mätaren fixar det åt dig. Säkringen sätter du mellan matningsspänningen och resistorn.
Det där lät ju ganska vettigt, då borde den väl hålla för eventuella strömspikar och inte brinna upp om den laddar för kraftigt?

Tusen tack för hjälpen förresten! :)
Det är därför jag gjorde en tråd här, trots att det kanske inte är rätt forum..
Man får riktig hjälp med det mesta iallafall :fyllisar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Anslut säkringens ena sida till fordonets +6 volts matning, anslut den andra änden av säkringen till resistorn. Anslut andra änden av resistorn till varvräknarens +6V ingång. Anslut zenerdiodens ände märkt med ett streck till varvräknarens +6V ingång (dvs samma ställe som resistorn). Anslut andra änden av zenerdioden till chassi/jord. Klart.

http://www.elfa.se/
Artikelnummer 60-031-98 Resistor 18 ohm
Artikelnummer 70-061-82 Zenerdiod 5V6
 

Bifogat

  • rpm.jpg
    rpm.jpg
    10.2 KB · Visningar: 99

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Falun
Hoj
FS1
andersbrink skrev:
2065487 Anslut säkringens ena sida till fordonets +6 volts matning, anslut den andra änden av säkringen till resistorn. Anslut andra änden av resistorn till varvräknarens +6V ingång. Anslut zenerdiodens ände märkt med ett streck till varvräknarens +6V ingång (dvs samma ställe som resistorn). Anslut andra änden av zenerdioden till chassi/jord. Klart.

http://www.elfa.se/
Artikelnummer 60-031-98 Resistor 18 ohm
Artikelnummer 70-061-82 Zenerdiod 5V6
Jag får tacka så mycket för hjälpen!
Beställde två av varje, hoppas nu elfa är snabba att leverera prylarna.

Då ska väl förhoppningsvis räknaren fungera hur mycket jag än varvar och hur mycket än moppen överladdar, eller hur? :7peta

Jag är dock inte helt säker på hur du menar jag ska koppla, för enligt "instruktionerna" så ska ju säkringen sitta på den vita ledningen (inpulskabeln) mellan räknaren och där den kommer ifrån.
På den bruna kabeln ska det inte sitta någonting alls vad jag kan se, men det är alltså på den bruna kabeln (strömförsörjningen till räknaren) som jag ska montera alltsammans på?
Det är ju alltså 4 st kablar som går utifrån mätaren, 1 jord, 1 till signalkabeln, 1 till strömförsörjning och en till lampan i mätaren. Tror jag :rolleyes: :tungan

Fasen att allt ska vara så svårt!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Elektroniken i teckningen ska sitta på den vita, iaf som du beskrivit det, dvs tråden som ska kopplas till varvräknarens vita tråd kommer in längst till vänster där det nu står +6V, dvs byt ut texten "+6V" mot "signaler från motorns tändsystem som ska in på varvräknarens vita kabel - fast den vita kabelns ingång i varvräknaren ska skyddas mot spänningar högre än 6 volt" (lång etikett på ett signalnamn!).
 

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Falun
Hoj
FS1
andersbrink skrev:
2065816 Elektroniken i teckningen ska sitta på den vita, iaf som du beskrivit det, dvs tråden som ska kopplas till varvräknarens vita tråd kommer in längst till vänster där det nu står +6V, dvs byt ut texten "+6V" mot "signaler från motorns tändsystem som ska in på varvräknarens vita kabel - fast den vita kabelns ingång i varvräknaren ska skyddas mot spänningar högre än 6 volt" (lång etikett på ett signalnamn!).
Såsom jag har förstått det så är det följande:
Brun: Ström till mätaren
Blå: Ström till lampan i mätaren
Orange: Jord
Vit: Mäter impulserna från vit impulskabel.

Luddig text dom har, men samtidigt så står det ju såhär;

Der må ikke komme mere end max. 6 volt ind på den brune ledning. Detter er meget meget vigtigt.


VIGTIGT: Batteri og ensretter skal være tilsluttet på knallerten. Ellers vil spændingen på den brune ledning blive for kraftig og spændingen vil samtidig løbe den "forkerte" vej ind i omdrejningstælleren, hvilket gør at omdrejningstælleren brænder sammen.


Står även såhär om man läser vidare på Thansen;

Montering af omdrejningstæller

Montér orange ledning fra omdrejningstæller til stel i lygtehus.
Montér impulsledning (hvid ledning) fra omdrejningstællertil hvid ledning i lygtehus. (Den hvide ledning, som her skal bruges, sidder i et multi 4-stik, der indeholder følgende farver: sort/hvid, grøn, gul, hvid). Husk at montere FINSIKRING på max. 100 MA. (milli-ampere) på den hvide ledning.
Montér brun ledning fra omdrejningstæller til brun ledning i lygtehus. (Den brune ledning, som her skal bruges, sidder i et multi 3-stik, der indeholder følgende farver: brun, rød, blå).
Montér blå ledning (lysledning) til blå 2-stikdåse i lygtehus.

För mig är det inte helt klart vad dom menar, var är det man inte får sätta mer än 100mA? Borde ju lämpligtvis vara på "signalsladden" eftersom det står att man ska montera säkringen där.
Samtidigt så står det ju att på den bruna ledningen så får man inte ha mer än 6V, men står inget om maximalt antal ampere..

Är långt ifrån något elektronikgeni, så det kanske därför det är lite svårt att förstå för mig. :huvet

Vad tror du om mina problem?.. Bra att du försöker hjälpa mig iaf!
 
Last edited:

badboll

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Falun
Hoj
FS1
Tack för hjälpen!

Jag beställde som sagt två av varje, så det borde lösa sig.

Får hoppas båda är DC då, den vita kan ju vara AC och då blir det genast mycket svårare.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
badboll skrev:
2066839 Tack för hjälpen!

Jag beställde som sagt två av varje, så det borde lösa sig.

Får hoppas båda är DC då, den vita kan ju vara AC och då blir det genast mycket svårare.

Om det är AC in på den vita så kommer AC-nivåerna in på varvräknaren att max vara mellan -0.7 volt och +5.6 volt pga zenerdioden.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ingen aning, det kan bara den som vet hur den är designad i minsta detalj berätta. Klarar inte varvräknaren av det skydd som resistor/zernerdioden ger är det en sopig design.

/tråd unsubscribed
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top