Behörighetsnojja, har A-kort

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Hallå

Har funderingar kring att skaffa mig en 125a att pendla till jobbet med.
självklart får jag köra den! Tänkte jag..innehar A behörighet.

Men när jag tittar bakpå körkortet är ju tung hoj markerat med datum när jag tog det.

borde inte resten av alla tvåhjuliga fordon bli markerade med?
eller får jag inte köra mindre cyklar?

När jag tog B-kort så markerades AM behörighet samtidigt då den får köras på B! Här föds mina tankar och funderingar kring A-kortet.

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Det är inte det att man inte får, utan mer så att man inte vill...

Gå från en R6 till en 125a kommer inte kännas :banana
Titta på äldre 400 pendelhojar så har du iaf lite vrid. Jag har en cb400n nu och det är betydligt skönare än min gamla ktm 250 på vägen så vill inte ens tänka på hur en 125a skulle vara. GSX400 är också en bra pendelmoppe

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
är inte 125or i princip dyrare i försäkring också än ovan nämnda gsx400 ? med tanke på att det mest är 16-18 åringar som kör dom.. ?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Ditt körkort anger bara när du körde upp för vad. Om du kollar på mitt körkort exempelvis så har jag bara kört upp för A1 och A begränsat. Mitt A begränsat gick över till A obegränsat efter två år. Oavsett så står det inget datum för A obegränsat, eftersom jag aldrig kört upp för specifikt det.
t9c7WL5.jpg

Med A får du köra vilken hoj som helst som är reggad och besiktigad.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
är inte 125or i princip dyrare i försäkring också än ovan nämnda gsx400 ? med tanke på att det mest är 16-18 åringar som kör dom.. ?

Nej, de är garanterat billigare.
De flesta piloterna är väl 16-18 men det är forfarande så sjukt lite folk som brukar 125or att det aldrig blir tal om några stora kostnader för FB.
Jag betalade 1700kr hel/hel på alla mina hundratjufemmor, då 17-19 år gammal.
Hade folksam, även där jag fick berättat för mig varför just 125or är så billiga att försäkra.

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Nej, de är garanterat billigare.
De flesta piloterna är väl 16-18 men det är forfarande så sjukt lite folk som brukar 125or att det aldrig blir tal om några stora kostnader för FB.
Jag betalade 1700kr hel/hel på alla mina hundratjufemmor, då 17-19 år gammal.
Hade folksam, även där jag fick berättat för mig varför just 125or är så billiga att försäkra.

Pretty good, pretty good, but...
Honda CB400N & Suzuki GSX400E = 700 hel/hel :fakta

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Tja ! Tack för svar, då är jag med. Men fattar inte varför AM kom upp på mitt kort när jag tog B-behörighet då jag aldrig kört upp för AM.

Skitsamma, jag får köra alla cyklar :)

avslutar med att säga att jag har aldrig tänkt tanken att ersätta r6an för en 125a! Tänkte mer ha nå smidigare att åka grusväg med nån offroad variant, då jag bor längs en grusväg på några km till stora vägen. Känner inte för att åka speedway med rad4an.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Tja ! Tack för svar, då är jag med. Men fattar inte varför AM kom upp på mitt kort när jag tog B-behörighet då jag aldrig kört upp för AM.

avslutar med att säga att jag har aldrig tänkt tanken att ersätta r6an för en 125a! Tänkte mer ha nå smidigare att åka grusväg med nån offroad variant, då jag bor längs en grusväg på några km till stora vägen. Känner inte för att åka speedway med rad4an.

Säkert för att AM först stod avsides på en egen plats, numer står det i följd med de andra behörigheterna.
Mitt eget körkort:

image.jpg

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
På nya körkort står alla behörigheter med. Jag har bara kört upp för A obegränsad men på körkortet står samma datum på A1 och A2 som på A. AM har samma datum som B.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Därför att B ger dig automatiskt även behörighet att köra AM.

Men A funkar inte på samma sätt att det "ger" en annan behörighet utan A täcker ju in samtliga hojar i sig självt.

På mitt eget körkort vill jag minnas att AM dök upp när jag tog A kortet men det berodde nog mer på att AM inte fanns när mitt B-kort tillverkades.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!