Behöver akut hjälp, död hoj

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Kom hem precis och skulle ut och köra och snöra på mig alla grejer och baxa ut hojen. Stoppa i nyckeln och vred runt och - NADA.

Inte ett liv, inget rör sig, inga lampor inget.

Någon som har en idé vad det kan vara eller vad jag kan göra för att få igång den?

Kan det vara batteriet som är dött?

Hojen är ju dock bara 400mil gammal (GSXR 1000 K7), så vad är oddsen att det är batteriet?

Hittar ingen åverkan på hojen och tändningslåset såg ok ut, men man vet ju aldrig.


All hjälp är uppskattat

Ska man testa och "springa" igång den?
 
Last edited:

Nyman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
SV1000S -03
En klassiker är ju att man glömt dödaren på styret. Fast det har du säkert kollat.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
En klassiker är ju att man glömt dödaren på styret. Fast det har du säkert kollat.

Det har jag kollat ja, men är ju inte att den inte startar, får inte ett enda elektriskt liv i hojen, helt död helt enkelt.

Om det är batteriet som har laddat ur, kan man springa igång den då? Fast hur troligt är det efter bara 400 mil?
 
Last edited:

Sjöbusen

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Kongsberg
Hoj
n/a
Råkade ut för samma sak förra veckan, ena batteripolen som hade skrammlat loss. Bytte batteriet i våras, så det tog ~500mil för den att lossna. Har du väl fått igång den så går den även fast sladden lossnat.
 

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Skåne
Hoj
(E)R-6
Jag gör kanske mer skada än nytta i denna tråden för någon elektriker är jag långt ifrån, men fick själv problem med bilens startspärr för ngt år sedan när styrboxen la av helt plötsligt. Kan det vara att nyckeln och hojen inte är kompisar längre?

Skadar kanske inte att se i instruktionsboken hur du "kalibrerar ihop" de 2 igen.

Hoppas det löser sig och lycka till
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Testa, upp med stödet från backen , lägg i en växel och putta lite, neutralen och testa igen, ifall det varit något glappt däremellan i någon brytare, min hittade en gång ett "mellanting" men när jag rullade till med växel i löste det sig sedan.
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Testa bara att spreja tändlåset med 5-56, men bäst är att först mäta upp batteriet med en multimeter. Första du felsöker är att du har ström. Kan vara så enkelt att du ställde bort hojen med nyckellåset i det klassiska läget där parkeringslamporna lyser.
(om det finns på suzukin)
 

Nyman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
SV1000S -03
Det har jag kollat ja, men är ju inte att den inte startar, får inte ett enda elektriskt liv i hojen, helt död helt enkelt.

Om det är batteriet som har laddat ur, kan man springa igång den då? Fast hur troligt är det efter bara 400 mil?

Sant, även om dödaren är till borde lamporna lysa.

Jag har sprungit igång min de gånger batteriet sagt upp sig. Fast då var det inte hel dött, bara startmotorn som inte orkade runt. Men det borde väl gå ändå? Nu är det ju förgasare på min, spridare behöver kanske ström för att funka?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tycker det låter som om din huvudsäkring har gått...
Om det är så så har du ju någon kortslutning någonstans...
Men börja med det enklaste, dvs kolla så att batteriet är inkopplat och kolla spänningen med multimeter.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Tycker det låter som om din huvudsäkring har gått...
Om det är så så har du ju någon kortslutning någonstans...
Men börja med det enklaste, dvs kolla så att batteriet är inkopplat och kolla spänningen med multimeter.

Polerna sitter på, satt som berget.
Säkring har jag inte kollat, vet inte ens vad den sitter :huvet (ja, jag kan läsa mig till det när den tiden kommer).
Kan hålla med om att det bäst är att kolla batteriet först, är det dött så är det ju orsaken, dock så har jag ingen multimeter så det skiter sig där också :(

Blir att snöra av sig det jävligt svettiga och varma skinnstället efter 1h svärande och dragandes i batteriet och ringa och ställa in festen jag skulle ha varit på för 1h sedan.

@"#¤%¤#"! orkar inte problem, jävla skithoj.

Jag gör kanske mer skada än nytta i denna tråden för någon elektriker är jag långt ifrån, men fick själv problem med bilens startspärr för ngt år sedan när styrboxen la av helt plötsligt. Kan det vara att nyckeln och hojen inte är kompisar längre?

Skadar kanske inte att se i instruktionsboken hur du "kalibrerar ihop" de 2 igen.

Hoppas det löser sig och lycka till

har redan testat med nyckeln nummer 2, så tror inte det är nyckeln
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Av med kutsen och sadeln, leta efter nåt lock som det står FUSE på.

Byt säkring, testa om den bränner av direkt, börja leta kortis.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Börja med att kolla huvudsäkringen.
´
Efter det tar du ur framlampan och hämta en kabelstump,sätt ena stiftet på lampan på + och jorda lampan med kabelstumpen på en ren metallyta eller minuspolen.
Lyser den starkt har du friskt batteri om det är svart eller bara glöder så har du ett tomt batteri.

Kan ha tappat en cell men då brukar iaf instument tändas upp ända tills du belastar med startmotorn då det slocknar helt,kan ju även vara så att du fått i p-läge som riverrafter sagt och tömt det.

Tveksamt om du kan springa igån den utan ström då varken insprut eller pump går,tändningen suger väl oxå rätt mycket så det är inte så säkert att det lilla den laddar när du drar den räcker för att få igång den.


Henrik
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Det är ju en sprojtans hoj ju, mecka inte "för mycket" utan ring o ställ lite krav hos försäljningsstället. Fast självklara saker som säkringar eller att man inte dragit batteripolerna vid monteringen(fast det ska givetvis samma firma få veta i efterhand om så var fallet)görs givetvis.
ALLT ANNAT ÄR GARANTI
Även en säkring om det är återkommande. Alltså ingen tillfällighet att den gått utan helt enkelt något inbyggt fel(garanti) som är utlösaren.

/U
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
ingen multimeter?

Fråga grannen eller köp en billig. Alltid bra att ha, sedan finns det ju andra sätt att prova utan mätare, men det ska vi inte lära ut över ett forum.

(Inbegriper dock en stump ledning med blottade trådar och en tiondels kortslutning för att studera gnistor så att säga.)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fråga grannen eller köp en billig. Alltid bra att ha, sedan finns det ju andra sätt att prova utan mätare, men det ska vi inte lära ut över ett forum.

(Inbegriper dock en stump ledning med blottade trådar och en tiondels kortslutning för att studera gnistor så att säga.)

Alternativet till lampan dock ser man bara gnistbildning,inte om det glöder lite eller lyser starkt.

För en ovan kan den lilla gnistbildningen som blir vid ett mycket svagt batteri vara värsta fyrverkeriet medans en annan tycker det ser klent ut med ett fullladdat batteri,svårt att beskriva upplevelser.

Är man hård kan man hålla i lampglaset oxå,går det är det dags att ladda men om huden stannar kvar på glaset när du skrikande släpper lampan så är det rätt bra drag.

Henrik
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Du har inte av misstag lyckats få låset i parkeringsläge istället för bara styrlås? I varje fall min Kawor har ett sådant läge och det är svårt att så att parkeringslyset är på om det är mitt på dagen och sen laddas batteriet ur och då funkar ingenting. Vet inte om det är lika på din hoj.

Själv ska jag fan klippa sladden till parkeringsläget....:gnissla
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top