Behöver akut hjälp, död hoj

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Kom förbi o låna min multimeter o kolla så du har kräm i batteriet innan du ger dig på allt för mycket annat skit.

// JN
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Kom förbi o låna min multimeter o kolla så du har kräm i batteriet innan du ger dig på allt för mycket annat skit.

// JN

Schysst :) fast gick och köpte en egen, tänkte att om det nu är batteriet så behöver jag ändå en laddare.

Mätte batteriet och fick svaret 00.1mA, är det ett bra värde? :tungan :rolleyes:

Tur jag köpte en batteriladdare också och skönt att det bara var batteriet.

Det gick att ta ut nyckeln i sista läget, parkeringsläge/serviceläge (eller vad det nu är) i tändningen så har säkert vridit för långt sist jag ställde hojen och så har den laddat ur.

Nu ska vi bara se om batteriet laddas och om det verkligen va det här som var fel. Tack för alla svar och erbjudandet om lånet av multimetern SilverJonten :tummenupp
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Snacka om att ropa hej för tidigt :(

Skruvade fast laddningssladdarna i batteriet och kopplade in laddaren - NADA.

Verkar som hela jävla batteriet har dött. Suck och hurra.
Blir att sätta sig i bilen och köra 8mil till Bike imorgon då, @!"#¤%

Är det vanligt att batterier bara dör så här?
 

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
i väst
Hoj
Kawaskaki
Ett tips är att inföskaffa sig ett nytt batteri, efter en urladdning kan dom ha en tendens att lätt ladda ur sig igen om bågen skulle stå en liten längre tid (utan något lyse på dvs :tungan )

edit: vanligt och vanligt, är ingen batteri/elektriker expert men ja batterier kan vara så pass urladdat att det inte tar emot någon ström, ibland kan det funka om man kopplar in stadigare laddare och låta den ladda i 5-10 min på ex hjälpstarts läge, dock ingen metod jag har beprövat på små hojjbatterier :)
 
Last edited:

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Ett tips är att inföskaffa sig ett nytt batteri, efter en urladdning kan dom ha en tendens att lätt ladda ur sig igen om bågen skulle stå en liten längre tid (utan något lyse på dvs :tungan )

edit: vanligt och vanligt, är ingen batteri/elektriker expert men ja batterier kan vara så pass urladdat att det inte tar emot någon ström, ibland kan det funka om man kopplar in stadigare laddare och låta den ladda i 5-10 min på ex hjälpstarts läge, dock ingen metod jag har beprövat på små hojjbatterier :)

Köpte en helautomatisk pulsladdare, men inte ett liv, så antar att det är VIF för mitt batteri och jag får ta mig en garantitur till Bike imorgon.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Varför mätte du ampere?
obelastat?

Det var enheten som mätaren hade när den var inställd på "batteritest". Testande att mäta V= också, men fick 0.08

Och nej, jag är inte elektriker så har egentligen ingen aning varken vad värdena säger eller vad jag ska ställa in mätaren på :)

Därför jag valde en mätare med "batteritest"

Batterier går inte på garanti bara så du vet.

Nu vet jag, det var då självaste fan vilken bra vecka jag har :huvet
Datorn pajade, mobilen pajade, bilen pajade, kreditkortet gick av och nu batteriet på hojen som måste köpas nytt :huvet

Bäst att stanna inne, låsa dörrarna och gå och lägga mig innan något annat händer
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Klart som fan att du ska ha ett batteri på garantin. Det handlar om 400mil och en TOTAL urladdning, dvs att batteriet var kasst från början i stort sett. Ett nytt batteri skall klara av en urladdning för att sedan kunna laddas upp på nytt. Hade det handlat om ett batteri som varit med i något år så hade jag förstått problemet...men någon månad...aldrig!

Är inget man kan rå för själv och står du på dig lite så kommer dom att ge med sig...näringsidkare har en förmåga att trampa på konsumenter nu för tiden och dom som lägger sig på rygg får inget. Senaste åren har jag blivit "hårdare" mot säljarna jag köpt bil/mc och andra "dyra" saker. Det ger resultat, jag lovar!

STÅ PÅ DIG!
 

Dark_Messenger

Guest
Det var enheten som mätaren hade när den var inställd på "batteritest". Testande att mäta V= också, men fick 0.08

Och nej, jag är inte elektriker så har egentligen ingen aning varken vad värdena säger eller vad jag ska ställa in mätaren på :)

Därför jag valde en mätare med "batteritest"



Nu vet jag, det var då självaste fan vilken bra vecka jag har :huvet
Datorn pajade, mobilen pajade, bilen pajade, kreditkortet gick av och nu batteriet på hojen som måste köpas nytt :huvet

Bäst att stanna inne, låsa dörrarna och gå och lägga mig innan något annat händer
Å andra sidan så går inte packboxar på garanti heller. Å sådana har jag fått utbytta på garantin efter lite "påstötning". Jag hade givetvis uiilat sönder mina duktigt.

Så det lönar sig att gå till handlaren och vara "ArG". :D
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Förstår att du är sugen på att komma ut och åka men en mc med garanti ska man egentligen inte meka med alls - bara lämna in när något mankerar. Ställ den utanför butiken, lämna in nyckeln och grymta "Den går inte". Felsökning och åtgärd är deras sak!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du vill ut så testa att startkabla igång den eller med hjälp av startkablar och ett annat batteri starta laddningen med batteriladdaren,troligtvis slår laddaren inte till för att batteriet är tvärtomt och de flesta laddare kräver lite ström för att starta.

Om du väljer att starta den så kör en sväng på en timme eller så och åk hem sen,testa då att stänga av och starta igen så du inte blir stående någonstans om batteriet är helkass(vilket jag finner osannolikt)

Henrik
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu vet jag, det var då självaste fan vilken bra vecka jag har :huvet
Datorn pajade, mobilen pajade, bilen pajade, kreditkortet gick av och nu batteriet på hojen som måste köpas nytt :huvet

Bäst att stanna inne, låsa dörrarna och gå och lägga mig innan något annat händer

Underbart! När det är så där vet man att man lever! Tänk på att samtidigt, någon annan stans i världen sitter en fet knöl i sin 56 fots-yacht och läppar brandy medans haremet av senpubirtetsteens åmar sig som katthonor i bubbelpolen framför honom.
Livet är bra härligt:D
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Förstår att du är sugen på att komma ut och åka men en mc med garanti ska man egentligen inte meka med alls - bara lämna in när något mankerar. Ställ den utanför butiken, lämna in nyckeln och grymta "Den går inte". Felsökning och åtgärd är deras sak!

Så du tycker jag ska hyra en bil med dragkrog, sedan en släpkärra, sedan åka 8mil dit jag köpte hojen så fort något inte fungerar?
Låter som en ypperlig idé

I princip så har du självklart en poäng, men i verkliga livet, praktiskt, så fungerar det inte att göra så, i fall man inte bor brevid affären.

Om du vill ut så testa att startkabla igång den eller med hjälp av startkablar och ett annat batteri starta laddningen med batteriladdaren,troligtvis slår laddaren inte till för att batteriet är tvärtomt och de flesta laddare kräver lite ström för att starta.

Om du väljer att starta den så kör en sväng på en timme eller så och åk hem sen,testa då att stänga av och starta igen så du inte blir stående någonstans om batteriet är helkass(vilket jag finner osannolikt)

Henrik

Det där var inte en så dum idé. Fast då måste jag ut och skaffa startkablar, suck, 700 spänn på mulitmeter och laddare idag, sedan pengar på kablar imorgon och så ska det betalas med mitt kreditkort som har gått av :huvet
Nä, jag går och häller ner mig istället...
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det var enheten som mätaren hade när den var inställd på "batteritest". Testande att mäta V= också, men fick 0.08...
...Därför jag valde en mätare med "batteritest"...

En kontrollfråga bara - Ibland är "batteritest" ett läge där man testar att multimetern i sig har ett tillräckligt laddat batteri för att fungera korrekt. Har Du kollat instruktionen till instrumentet? Bild?

Generellt sett brukar man ställa in instrumentet på att mäta likström (eller DC) och den beteckningen kan nog se ut som Du skriver, alltså V=. Växelström kan Då vara ett V (= volt) med ett liggande "s" efteråt.

Har Du flera kontakter att välja på?

Vill Du vara säker, ställ in instrumentet på spänning, likström och mät på ett batteri som Du vet funkar. På så sätt kan det ju inte bli fel.

Ursäkta om detta är helt onödigt, jag ville bara vara säker på att Du inte bommar någon "självklarhet".

Ha de!
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
En kontrollfråga bara - Ibland är "batteritest" ett läge där man testar att multimetern i sig har ett tillräckligt laddat batteri för att fungera korrekt. Har Du kollat instruktionen till instrumentet? Bild?

Generellt sett brukar man ställa in instrumentet på att mäta likström (eller DC) och den beteckningen kan nog se ut som Du skriver, alltså V=. Växelström kan Då vara ett V (= volt) med ett liggande "s" efteråt.

Har Du flera kontakter att välja på?

Vill Du vara säker, ställ in instrumentet på spänning, likström och mät på ett batteri som Du vet funkar. På så sätt kan det ju inte bli fel.

Ursäkta om detta är helt onödigt, jag ville bara vara säker på att Du inte bommar någon "självklarhet".

Ha de!

Alla tips är uppskattade och man har ju gjort bort sig så förr. Skruvat isär en hel dator innan man kollade om sladden var i etc, så är tacksam :)

Dock så är det ett riktigt batteritest (största anledningen att jag valde den här, lite dyrare multimetern). Instruktionen har till och med en tabell med mA värden som ett fulladdat, friskt, batteri ska ha.

Har 24 lägen på mätaren så fanns lite att pilla med, men likströmsmätningen som du beskriver har jag också gjort och fick i princip 0 på den .0008 tror jag den skrev ut...
 
Last edited:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Med tanke på mätningen med multimetern tror jag det är precis som du skriver i rubriken. Du behöver hjälp! Hjälp av en verklig person.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Så du tycker jag ska hyra en bil med dragkrog, sedan en släpkärra, sedan åka 8mil dit jag köpte hojen så fort något inte fungerar?
Låter som en ypperlig idé

I princip så har du självklart en poäng, men i verkliga livet, praktiskt, så fungerar det inte att göra så, i fall man inte bor brevid affären.

Jag visste inte hur långt från affären du bor.

Vad jag däremot vet är att vi motorcyklister är ganska dåliga på att hävda vår rätt som konsumenter. Dessutom riskerar vi ofta att förverka garantin genom att fippla själva.
Sammantaget spelar det handlare, generalagenter och tillverkare i händerna...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så du tycker jag ska hyra en bil med dragkrog, sedan en släpkärra, sedan åka 8mil dit jag köpte hojen så fort något inte fungerar?
Låter som en ypperlig idé

I princip så har du självklart en poäng, men i verkliga livet, praktiskt, så fungerar det inte att göra så, i fall man inte bor brevid affären.



Det där var inte en så dum idé. Fast då måste jag ut och skaffa startkablar, suck, 700 spänn på mulitmeter och laddare idag, sedan pengar på kablar imorgon och så ska det betalas med mitt kreditkort som har gått av :huvet
Nä, jag går och häller ner mig istället...


Laddare är inte fel att ha och mätare kan vara bra det med.

Startkablar behövs ju tydligen så det är väl oxå en framtida bra investering när du nästa gång ställt hojen i p-läge. ;)

Henrik
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
... likströmsmätningen som du beskriver har jag också gjort och fick i princip 0 på den .0008 tror jag den skrev ut...

Då har Du definitivt en bättre mätare än jag:) . Dock menade jag och antar att Du mätt spänningen mellan batteripolerna för en likströmkrets. OK - jag sällar mig till skaran som hävdar stendött batteri. Kör försiktigt på vägen till Bike och...

Ha de!
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top