SilverJonten
Ny medlem
Kom förbi o låna min multimeter o kolla så du har kräm i batteriet innan du ger dig på allt för mycket annat skit.
// JN
// JN
Kom förbi o låna min multimeter o kolla så du har kräm i batteriet innan du ger dig på allt för mycket annat skit.
// JN
Ett tips är att inföskaffa sig ett nytt batteri, efter en urladdning kan dom ha en tendens att lätt ladda ur sig igen om bågen skulle stå en liten längre tid (utan något lyse på dvs )
edit: vanligt och vanligt, är ingen batteri/elektriker expert men ja batterier kan vara så pass urladdat att det inte tar emot någon ström, ibland kan det funka om man kopplar in stadigare laddare och låta den ladda i 5-10 min på ex hjälpstarts läge, dock ingen metod jag har beprövat på små hojjbatterier
Köpte en helautomatisk pulsladdare, men inte ett liv, så antar att det är VIF för mitt batteri och jag får ta mig en garantitur till Bike imorgon.
Mätte batteriet och fick svaret 00.1mA, är det ett bra värde?
Varför mätte du ampere?
obelastat?
Batterier går inte på garanti bara så du vet.
Å andra sidan så går inte packboxar på garanti heller. Å sådana har jag fått utbytta på garantin efter lite "påstötning". Jag hade givetvis uiilat sönder mina duktigt.Det var enheten som mätaren hade när den var inställd på "batteritest". Testande att mäta V= också, men fick 0.08
Och nej, jag är inte elektriker så har egentligen ingen aning varken vad värdena säger eller vad jag ska ställa in mätaren på
Därför jag valde en mätare med "batteritest"
Nu vet jag, det var då självaste fan vilken bra vecka jag har
Datorn pajade, mobilen pajade, bilen pajade, kreditkortet gick av och nu batteriet på hojen som måste köpas nytt
Bäst att stanna inne, låsa dörrarna och gå och lägga mig innan något annat händer
Nu vet jag, det var då självaste fan vilken bra vecka jag har
Datorn pajade, mobilen pajade, bilen pajade, kreditkortet gick av och nu batteriet på hojen som måste köpas nytt
Bäst att stanna inne, låsa dörrarna och gå och lägga mig innan något annat händer
Förstår att du är sugen på att komma ut och åka men en mc med garanti ska man egentligen inte meka med alls - bara lämna in när något mankerar. Ställ den utanför butiken, lämna in nyckeln och grymta "Den går inte". Felsökning och åtgärd är deras sak!
Om du vill ut så testa att startkabla igång den eller med hjälp av startkablar och ett annat batteri starta laddningen med batteriladdaren,troligtvis slår laddaren inte till för att batteriet är tvärtomt och de flesta laddare kräver lite ström för att starta.
Om du väljer att starta den så kör en sväng på en timme eller så och åk hem sen,testa då att stänga av och starta igen så du inte blir stående någonstans om batteriet är helkass(vilket jag finner osannolikt)
Henrik
Det var enheten som mätaren hade när den var inställd på "batteritest". Testande att mäta V= också, men fick 0.08...
...Därför jag valde en mätare med "batteritest"...
En kontrollfråga bara - Ibland är "batteritest" ett läge där man testar att multimetern i sig har ett tillräckligt laddat batteri för att fungera korrekt. Har Du kollat instruktionen till instrumentet? Bild?
Generellt sett brukar man ställa in instrumentet på att mäta likström (eller DC) och den beteckningen kan nog se ut som Du skriver, alltså V=. Växelström kan Då vara ett V (= volt) med ett liggande "s" efteråt.
Har Du flera kontakter att välja på?
Vill Du vara säker, ställ in instrumentet på spänning, likström och mät på ett batteri som Du vet funkar. På så sätt kan det ju inte bli fel.
Ursäkta om detta är helt onödigt, jag ville bara vara säker på att Du inte bommar någon "självklarhet".
Ha de!
Så du tycker jag ska hyra en bil med dragkrog, sedan en släpkärra, sedan åka 8mil dit jag köpte hojen så fort något inte fungerar?
Låter som en ypperlig idé
I princip så har du självklart en poäng, men i verkliga livet, praktiskt, så fungerar det inte att göra så, i fall man inte bor brevid affären.
Så du tycker jag ska hyra en bil med dragkrog, sedan en släpkärra, sedan åka 8mil dit jag köpte hojen så fort något inte fungerar?
Låter som en ypperlig idé
I princip så har du självklart en poäng, men i verkliga livet, praktiskt, så fungerar det inte att göra så, i fall man inte bor brevid affären.
Det där var inte en så dum idé. Fast då måste jag ut och skaffa startkablar, suck, 700 spänn på mulitmeter och laddare idag, sedan pengar på kablar imorgon och så ska det betalas med mitt kreditkort som har gått av
Nä, jag går och häller ner mig istället...
... likströmsmätningen som du beskriver har jag också gjort och fick i princip 0 på den .0008 tror jag den skrev ut...
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |
|
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner
Ducati Desmosedici GP7 är o... |