Spyke
Sporthojsnörd
...inte fysiskt dock
Tar det i punktform för att korta ner inlägget:
- Bågen står hela vintern utan att jag tömt förgasarna samt lite soppa i tanken (japp, dumt)
- Första rundan till träningen går bra i två mil. Efter trängningen startar den inte så jag rullar den till närliggande mack för at se om det bara är den låga soppa nivån som bråkar.
- Tankar, startar börjar köra hemåt. Efter en mil börjar den hosta och hoppa för att sedan tvärdö.
- Hämtar bil och släp och tar hem bågen.
- Rensar förgasarna som är äckliga inuti med gröna avlagringar.
- Tömmer tanken och hittar en hel del rost skvalpande runt i soppan.
- Ena luftningsslangen är tilltäppt så bearbetar den med aceton, tryckluft och vacuum tills proppen släpper och det är fritt blås från slang upp till hål vid tanklock.
- Nätfilter vid soppapump är defekt så försöker hitta nytt lokalt men drygt 900:- låter dyrt så jag vänder mig till internet och knappar hem ny pump med filter för drygt 600:- istället
- Rensade förgasare och ren tank. Bågen startar direkt
- Kör några km för att testa. Går helt ok
- Kör till macken för att tanka. Fyller 18l i tanken och det bara strömmar ut igen.
- Det tidigare igensatta röret har tydligen en läcka i sig då det är där soppan rinner/sprutar ut
- Pluggar luftningsslangen tillfälligt då jag måste iväg.
- Hämtar träningskläder för att köra till klubben och ta ett pass. Trycker på start. Inget händer... Hydro lock
- Fyrans flottör har förmodligen hängt sig av en eller annan anledning. Knackar på förgasaren och hoppas...
- Tömmer cylindern. Bågen startar.
- Kör tre-fyra mil och då börjar bågen bråka på låga varv och hackar lite. När man drar på lite mer och får upp varvet till över 4-5000 rpm går den som ett skott
- Efter en liten stund med högvarvs körning vill den inte där heller utan bluddrar och dör.
- Puttar hem bågen då jag har kommit så nära att det är mer strul att hämta bil och släp
- Försöker starta flera gånger och motorn går runt snällt och fint men tänder inte.
- Nu står de på depåstöd hemma och väntar på fredag kväll med meckare tid.
PLAN
Koppla slang till bensinkran och se att det kommer ut soppa dels när pumpen primar och dels när kolvarna rör sig och skapar vacuum.
Kontrollera att inte mer soppa samlats i fyran för då är det att riva förgasarna igen
Kontrollera gnista på alla stift (gjorde det efter första släprundan och de såg bra ut)
Några fler goda råd och kontrollpunkter?
Tänker jag rätt om jag tror att pumpen bara jobbar precis när man ska starta och att bensinen därefter rinner med hjälp av gravitation när vacuum öppnar kranen?
Varför kan allt inte bara fungera???
Tar det i punktform för att korta ner inlägget:
- Bågen står hela vintern utan att jag tömt förgasarna samt lite soppa i tanken (japp, dumt)
- Första rundan till träningen går bra i två mil. Efter trängningen startar den inte så jag rullar den till närliggande mack för at se om det bara är den låga soppa nivån som bråkar.
- Tankar, startar börjar köra hemåt. Efter en mil börjar den hosta och hoppa för att sedan tvärdö.
- Hämtar bil och släp och tar hem bågen.
- Rensar förgasarna som är äckliga inuti med gröna avlagringar.
- Tömmer tanken och hittar en hel del rost skvalpande runt i soppan.
- Ena luftningsslangen är tilltäppt så bearbetar den med aceton, tryckluft och vacuum tills proppen släpper och det är fritt blås från slang upp till hål vid tanklock.
- Nätfilter vid soppapump är defekt så försöker hitta nytt lokalt men drygt 900:- låter dyrt så jag vänder mig till internet och knappar hem ny pump med filter för drygt 600:- istället
- Rensade förgasare och ren tank. Bågen startar direkt
- Kör några km för att testa. Går helt ok
- Kör till macken för att tanka. Fyller 18l i tanken och det bara strömmar ut igen.
- Det tidigare igensatta röret har tydligen en läcka i sig då det är där soppan rinner/sprutar ut
- Pluggar luftningsslangen tillfälligt då jag måste iväg.
- Hämtar träningskläder för att köra till klubben och ta ett pass. Trycker på start. Inget händer... Hydro lock
- Fyrans flottör har förmodligen hängt sig av en eller annan anledning. Knackar på förgasaren och hoppas...
- Tömmer cylindern. Bågen startar.
- Kör tre-fyra mil och då börjar bågen bråka på låga varv och hackar lite. När man drar på lite mer och får upp varvet till över 4-5000 rpm går den som ett skott
- Efter en liten stund med högvarvs körning vill den inte där heller utan bluddrar och dör.
- Puttar hem bågen då jag har kommit så nära att det är mer strul att hämta bil och släp
- Försöker starta flera gånger och motorn går runt snällt och fint men tänder inte.
- Nu står de på depåstöd hemma och väntar på fredag kväll med meckare tid.
PLAN
Koppla slang till bensinkran och se att det kommer ut soppa dels när pumpen primar och dels när kolvarna rör sig och skapar vacuum.
Kontrollera att inte mer soppa samlats i fyran för då är det att riva förgasarna igen
Kontrollera gnista på alla stift (gjorde det efter första släprundan och de såg bra ut)
Några fler goda råd och kontrollpunkter?
Tänker jag rätt om jag tror att pumpen bara jobbar precis när man ska starta och att bensinen därefter rinner med hjälp av gravitation när vacuum öppnar kranen?
Varför kan allt inte bara fungera???