Behöver HJÄLP!!!!! Aprilia RS

CrisCross

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Aprilia RS
Hej

Jag har en Aprilia RS -02, den har ingen avgasport och CDI är inte strypt, inget stopp vid trottel. Cykeln börjar inte jobba innan 8000 varv men när den kommer upp i varv går den bra runt 120 km/h på 4an men så växlar man till 5an sen 6an och då orkar den inte hålla kvar varvet. Det är typ som om det inte finns någon kraft kvar.

Är det ingen som kan svara på vad jag ska göra?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Jag kan inte apriliamotorer men har den ingen avgasport så är ju flödet öppet hela tiden och då går ju motorn skit under ett visst varvtal. 8000rpm låter rimligt. Under ca 8000 ska ju porten stänga och göra så att motorn arbetar bättre.

Jag kanske har missförstått dig men saknar den avgasport så kan det väl inte vara bra. :)

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
CrisCross skrev:
Hej

Jag har en Aprilia RS -02, den har ingen avgasport och CDI är inte strypt, inget stopp vid trottel. Cykeln börjar inte jobba innan 8000 varv men när den kommer upp i varv går den bra runt 120 km/h på 4an men så växlar man till 5an sen 6an och då orkar den inte hålla kvar varvet. Det är typ som om det inte finns någon kraft kvar.

Köpa avgasport.. :tummenupp
Den gör så att hojen går bra på låga och mellan!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Svanen skrev:
Köpa avgasport.. :tummenupp
Den gör så att hojen går bra på låga och mellan!

Visst kan han göra det men är han utan avgasport så borde den ju bli klen i början... du kanske skulle testa varva mer innan du petar 5 respektive 6:an ....kanske är så att det är en sak som är ned tryckt i stället för avgasport så den bromsar genom hela registret vilket skulle resultera i tappad effekt på höga varv.... köp avgasport!

CrisCross

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Aprilia RS
okej tack så mycke för svaren. Vet ni någon bra sida där man kan beställa en sån där avgasport??

CrisCross

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Aprilia RS
jad et finns en men det finns ingen motor eller vad det nu är som gör att den där avgasporten funkar. för det sitter en plåt bit på framsidan av cylindern och det är inte orginal så det lär väl ha sutit någe annat där.

CrisCross

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Aprilia RS
Om man säger så så går den skit bra på höga varv men inte på låga. Och det nåste ha sutit en avgasport på cylindern för att nu så är det bara en plåt bit där. Men jag har inte heller någon motor eller vad det nu är som ska sköta avgasporten men det kanske man kan köpa med till avgasporten.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
CrisCross skrev:
Om man säger så så går den skit bra på höga varv men inte på låga. Och det nåste ha sutit en avgasport på cylindern för att nu så är det bara en plåt bit där. Men jag har inte heller någon motor eller vad det nu är som ska sköta avgasporten men det kanske man kan köpa med till avgasporten.

Säger som jonas på starol sa till mig en gång hur vet du den går skit bra på höga varv, har du någon annan att gämföra med???

Hur skulle det bli om du bara tog bort den där plåt biten eller sågade av den... för min del så är jag trött på att ha den där saken nere och bromsa motor....

Vad har du för drevning på den?

Om du har en plåtbit som fungerar som avgasport men som är låst så borde det bidra med dålig på höga varv och bra på låga/mellan...verkar skummt det där

CrisCross

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Aprilia RS
altså plåt biten sitter ju bara för hålet så att det inte ska komma massa avgaser ut där ifrån. Förra ägaren hade väl tagit bort avgasporten och bara sättit ditt en plåt bit för hålet.

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
CrisCross skrev:
altså plåt biten sitter ju bara för hålet så att det inte ska komma massa avgaser ut där ifrån. Förra ägaren hade väl tagit bort avgasporten och bara sättit ditt en plåt bit för hålet.

Exakt varför skulle han göra det ? :va

CrisCross

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Aprilia RS
ja du det var en bra fråga, den kommer ju från tyskland och dom kanske är lite konstiga. Men du jag tror nog att jag ska ta och ta bort den där plåtniten imorgon och kolla vad det är.

Men vet någon nån sida där man kan köpa en avgasport + styrmotor???

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Aprilia RS125 -98
CrisCross skrev:
Hej

Tjenixen.

Min är prexis likadan som din i betendet men jag har en fungerande avgasport som är injusterad men den går inte bättre för de och vet inte heller vad de kan vara för fel.

CrisCross

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Aprilia RS
Matte_Aprilia skrev:
Tjenixen.

Min är prexis likadan som din i betendet men jag har en fungerande avgasport som är injusterad men den går inte bättre för de och vet inte heller vad de kan vara för fel.

Du har inte bytt några munstycken??

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...