Hej!
Söker SHs hjälp angående ett dilemma som min svärmor har råkat ut för.
Hon har köpt en Mercedes A-klass -08 som hade ~10.000mil på mätaren vid köptillfället, 3 månader och 100mil senare ger startmotorn upp (hann knappt köra upp en full tank.
Enligt Mercedes-verkstad måste motorn lyftas ur för att kunna nå startmotorn, vilket gör reparationen dyr.
Hon har gått tillbaka till handlaren och pratat med säljaren som säger tvärnej. Och nu frågar hon mig om jag kan hjälpa henne med detta.
Enligt konsumentköplagen "Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt." samt "Varan är även felaktig om den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.".
Så tiden för reklamationen är ju inom tidsramen, samt så kan säljaren inte yrka på att det är ett vanligt fel på denna modell (Mercedes-verkstaden sa även att det inte är ett vanligt fel på denna modell) iom att de inte upplyste om detta vid köptillfället.
Tyvärr har ju även mätarställningen precis gått över maskinskadeförsäkringens milgräns (10.000mil).
Är det ett solklart fall eller är det något mer jag ska tänka på innan jag begär mig till bilhandlaren?
PS. Har pratat med konsumentombudsmannen i stan, och han säger att vi har rätten på vår sida.
Söker SHs hjälp angående ett dilemma som min svärmor har råkat ut för.
Hon har köpt en Mercedes A-klass -08 som hade ~10.000mil på mätaren vid köptillfället, 3 månader och 100mil senare ger startmotorn upp (hann knappt köra upp en full tank.
Enligt Mercedes-verkstad måste motorn lyftas ur för att kunna nå startmotorn, vilket gör reparationen dyr.
Hon har gått tillbaka till handlaren och pratat med säljaren som säger tvärnej. Och nu frågar hon mig om jag kan hjälpa henne med detta.
Enligt konsumentköplagen "Säljaren ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt." samt "Varan är även felaktig om den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.".
Så tiden för reklamationen är ju inom tidsramen, samt så kan säljaren inte yrka på att det är ett vanligt fel på denna modell (Mercedes-verkstaden sa även att det inte är ett vanligt fel på denna modell) iom att de inte upplyste om detta vid köptillfället.
Tyvärr har ju även mätarställningen precis gått över maskinskadeförsäkringens milgräns (10.000mil).
Är det ett solklart fall eller är det något mer jag ska tänka på innan jag begär mig till bilhandlaren?
PS. Har pratat med konsumentombudsmannen i stan, och han säger att vi har rätten på vår sida.