Behöver hjälp att tyda koordinater

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad menar du med GPS-koordinater? :va Dom flesta GPS'er kan hantera flera olika koordinatsystem, tex RT90 eller det internationella WGS84. Eftersom jorden inte är jämnrund så vill man ha så lokala koordinatsystem som möjligt för att få så bra precision som möjligt. Det gör att det blir en hel del fel när man konverterar mellan olika system.

Så det jag skrev var inte i linje med det du skrev:va eller var det inte tydligt vad jag menade?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Så det jag skrev var inte i linje med det du skrev:va eller var det inte tydligt vad jag menade?
Det var mest det där med GPS-koordinater jag hakade upp mig på, GPS är bara ett sätt att bestämma sin position, sen använder man ett valfritt koordinatsystem för att beskriva den punkten. Resten var mest bara ett förtydligande i största allmänhet, inget personligt :krama

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det var mest det där med GPS-koordinater jag hakade upp mig på, GPS är bara ett sätt att bestämma sin position, sen använder man ett valfritt koordinatsystem för att beskriva den punkten. Resten var mest bara ett förtydligande i största allmänhet, inget personligt :krama

Ok, var inte så tydlig i mitt svar. Jag tänkte mest att det var något sådant han hade i tanke för att hitta dubben.

Mitt recept är måttband, spade, karta och metalldetektor.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ska göra i ordning en stor bit av tomten som alltid varit skogstomt och eftersom den gränsar mot en allmänning med lekplats vill jag ha torrt på fötterna innan jag börjar kapa ner tallar och grejer.

Dessutom går stigen som leder till lekplatsen med största sannolikhet snett över min tomt. Det finns en allmän stig inritad på kartan över området, men folk har med åren tagit närmaste vägen och nu går stigen inte alls som den är inritad på kartan...

Kommer givetvis att bli en hel del sura miner om jag sätter stopp på något som "alltid har varit så", ännu större anledning att ha uppbackning för det man gör med andra ord.

Later inte som du har nagat val? Jag hade garanterat lagt dom tusenlapparna for att fa tomten utmatt av kommun/lantmateri sa du ar 100% klar pa vad du kan gora. Kan ju bli ett javla liv om du borjar braka med lokalbefolkningen och har du da inte torrt pa fotterna...

:)

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Säker på att markeringen är borttagen och inte bara osynlig? Halva min tomt gränsar mot allmänning. Den är inte fyrkantig och den sluttar. När förra ägaren schaktade om den så blev tomtmarkeringarna osynliga.

Jag gick till kommun och fick en tomtkarta med refpunkter och mått. Veckan därpå upptäckte jag att de varit förbi och slagit ner träkäppar som markörer. Gissar att de lokaliserade dem med metalldetektor. Kostade inget. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning