Behöver hjälp, bromsarna på min fiddy...

Mr163

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
08 Orion Fullsize
Hejsan, har nu äntligen hittat en svensk forum som passar mig perfekt!

Som sagt är ny i forumet och tänkte fråga er om min fiddy's bromsar eftersom jag har inte kunnat fixa det. Det är så att jag har en Orion 250cc Fiddy som jag köpte för ungefär 1 år sen. När jag fick den hem så monterade jag allting, men problemet var att bromsarna (speciellt bakbromsen) inte fungerade alls. Kollade efter bromsvätska, de va tomt så jag gick ner till macken och fyllde på bromsvätska. Efter att ha fyllt på med vätske så började jag pumpa bakbromsen genom att trycka ner bromsen hela tiden. De blev lite mer hårdare varje gång jag pumpa men det hjälpte inte alls. Fick inte den att fungera, så jag kunde inte köra den alls och den bara låg i garaget då. Men sen nu kan jag inte få igång den. Batteriet är inte laddat men tror inte de är något fel med den eftersom jag inte använder EL start. Men kan det bero på att tändstiftet har slutat funka ? Ifall det är så vart kan jag köpa en bra Tändstift som passar min ORION 250CC fiddy? Och sista.

Skulle tacka så hemskt mycket om jag fick hjälp angående bakbromsen och om det är tändstiftet som inte startar fiddyn?

Tack till alla som svarar!

Last edited:

7an

www.v-man-racing.se
Gick med
11 Feb 2005
Hoj
GSX1400 K6´a, RSV Mille -01
Luftade du bromsen också eller bara tryckte du med bromspedalen?
Det låter som att du har luft i systemet.

/7an

Mr163

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
08 Orion Fullsize
Luftade du bromsen också eller bara tryckte du med bromspedalen?
Det låter som att du har luft i systemet.

/7an

Hejsan 7an, tack så hemskt mycket för att du har tagit en del av din tid och gett mig. De är så att det var inte jag utan brorsan som försökte fixa bromsen. Först kollade vi på hålet där man lägger in oljan ( bredvid bakdäcken ) Det var tomt så han gick ner och köpte olja. Sedan fyllde vi på med olja, efter att ha fyllt började vi pumpa genom att trycka bak bromsen ner hela tiden. Men det hjälpte inte, bromsarna funkade inte fortfarande men bromspedalen hade blivit hårdare än förut iaf. Så var det iaf. Skulle vara jättetacksam om du kunde hjälpa mig ur dehär. Vad ska jag göra nu? Ska jag ta bort de gamla oljan o köpa nytt? Ursäkta för att jag inte kan om de här har aldrig hållt på med en hoj såhär länge nu och är nybörjare förståss så jag kan ingenting. Men ifall du kan hjälpa mig skulle jag tacka dig resten av mitt liv.

Och en LITEN fråga till. Brorsan sa att crossen inte gick igång, ( den har legat hela vintern) kan det bero på att tändstiftet inte fungerar? Ska jag köpa ny tändstift?

TACK!

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Hejsan 7an, tack så hemskt mycket för att du har tagit en del av din tid och gett mig. De är så att det var inte jag utan brorsan som försökte fixa bromsen. Först kollade vi på hålet där man lägger in oljan ( bredvid bakdäcken ) Det var tomt så han gick ner och köpte olja. Sedan fyllde vi på med olja, efter att ha fyllt började vi pumpa genom att trycka bak bromsen ner hela tiden. Men det hjälpte inte, bromsarna funkade inte fortfarande men bromspedalen hade blivit hårdare än förut iaf. Så var det iaf. Skulle vara jättetacksam om du kunde hjälpa mig ur dehär. Vad ska jag göra nu? Ska jag ta bort de gamla oljan o köpa nytt? Ursäkta för att jag inte kan om de här har aldrig hållt på med en hoj såhär länge nu och är nybörjare förståss så jag kan ingenting. Men ifall du kan hjälpa mig skulle jag tacka dig resten av mitt liv.

Och en LITEN fråga till. Brorsan sa att crossen inte gick igång, ( den har legat hela vintern) kan det bero på att tändstiftet inte fungerar? Ska jag köpa ny tändstift?

TACK!

Det var inte dålig med djupa tack och förnämligheter! :D
I alla fall, det går inte att endast fylla på olja i bromssystemet, sedan stänga det och pumpa med bromsen för att det ska fungera. Funderar på vad du menar med "hålet" du fyller på oljan i??? Har du inget tryckkärl för bromsolja? Nåväl, först och främst; var det bromsolja du fyllde på med? Om det var det är i alla fall första punkten checkad. Så här gör du sen;

1. Fyll på olja till bredden i oljekärlet för bromssystemet (den ände av bromslangen som inte går till oket mynnar ut i oljekärlet).
2. Leta reda på luftningsnippeln på bromsoket (en liten nippel som går att skruva på).
3. Fäst en genomskinlig slang från nippeln ned i en plastburk.
4. Pumpa ned bakrbromsen helt till botten och håll den i bottenläge.
5. Lossa på luftningsnippeln vid oket hastigt och skruva åt den igen (ha den bara öppen en bråkdel av en sekund).
6. Släpp upp bromspedalen igen.
7. Upprepa steg steg 4-6 tills det kommer bromsolja ur slangen fäst till luftningsnippeln. Gör detta helt till det att du inte kan se några luftbubblor i den vätska som transporteras genom den genomskinliga slangen du monterade på nippeln. Detta för att vara säker på att luft inte befinner sig i systemt. Glöm inte att hålla koll på nivån i oljekärlet. Detta måste fyllas på med jämna mellanrum för att inte systemet ska suga luft.
8. När du är nöjd fyller du på olja i oljekärlet till den nivå som är angiven och skruvar på locket. Se till att inte få ned skit, annan vätska etc. i oljekärlet under operation.

Lycka till!

Mr163

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
08 Orion Fullsize
Det var inte dålig med djupa tack och förnämligheter! :D
I alla fall, det går inte att endast fylla på olja i bromssystemet, sedan stänga det och pumpa med bromsen för att det ska fungera. Funderar på vad du menar med "hålet" du fyller på oljan i??? Har du inget tryckkärl för bromsolja? Nåväl, först och främst; var det bromsolja du fyllde på med? Om det var det är i alla fall första punkten checkad. Så här gör du sen;

1. Fyll på olja till bredden i oljekärlet för bromssystemet (den ände av bromslangen som inte går till oket mynnar ut i oljekärlet).
2. Leta reda på luftningsnippeln på bromsoket (en liten nippel som går att skruva på).
3. Fäst en genomskinlig slang från nippeln ned i en plastburk.
4. Pumpa ned bakrbromsen helt till botten och håll den i bottenläge.
5. Lossa på luftningsnippeln vid oket hastigt och skruva åt den igen (ha den bara öppen en bråkdel av en sekund).
6. Släpp upp bromspedalen igen.
7. Upprepa steg steg 4-6 tills det kommer bromsolja ur slangen fäst till luftningsnippeln. Gör detta helt till det att du inte kan se några luftbubblor i den vätska som transporteras genom den genomskinliga slangen du monterade på nippeln. Detta för att vara säker på att luft inte befinner sig i systemt. Glöm inte att hålla koll på nivån i oljekärlet. Detta måste fyllas på med jämna mellanrum för att inte systemet ska suga luft.
8. När du är nöjd fyller du på olja i oljekärlet till den nivå som är angiven och skruvar på locket. Se till att inte få ned skit, annan vätska etc. i oljekärlet under operation.

Lycka till!

Tusen tusen tack för din hjälp Morphine, ska försöka övertala brorsan, genom att få hjälp via dina instruktioner. Och en liten fråga till. jag skäms att skriva ner det men jag vet inte riktigt va ni i forumet menar med "oket" "nipan" och allt annat konstiga ord. Förlåt, förlåt jag vet att jag är jobbig men kan inte så mycket om dessa saker. Skulle du kunna skicka bilder på de sakerna? Tack så himla mycket. Kommer bromsarna i stortsätt funka om jag gör allt rätt?

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1 -09
Tusen tusen tack för din hjälp Morphine, ska försöka övertala brorsan, genom att få hjälp via dina instruktioner. Och en liten fråga till. jag skäms att skriva ner det men jag vet inte riktigt va ni i forumet menar med "oket" "nipan" och allt annat konstiga ord. Förlåt, förlåt jag vet att jag är jobbig men kan inte så mycket om dessa saker. Skulle du kunna skicka bilder på de sakerna? Tack så himla mycket. Kommer bromsarna i stortsätt funka om jag gör allt rätt?

Oket och nippeln är inget slang som bara folk på forumet säger. Det heter så :tummenupp

Luftnippeln sitter skruvad i oket. Oket är den stora klumpen som håller beläggen.

Följ bromsslangen från handtaget och ner så hittar du oket :)

Mr163

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
08 Orion Fullsize
Oket och nippeln är inget slang som bara folk på forumet säger. Det heter så :tummenupp

Luftnippeln sitter skruvad i oket. Oket är den stora klumpen som håller beläggen.

Följ bromsslangen från handtaget och ner så hittar du oket :)

Tack för hjälpen, ska prova allt de här nu ,HOPPAS att det funkar.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM

oket är den delen som håller bromsklotsarna på plats och pressar dessa mot bromsskivan. en stor metallklump är det helt enkelt :)
se nedan:
dscf1525pk1.jpg

nippeln han pratar om är en liten ihålig skruv som sitter på oket. denna öppnar man när man skall lufta systemet.
se nedan:
208-05-24.gif

Mr163

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
08 Orion Fullsize
oket är den delen som håller bromsklotsarna på plats och pressar dessa mot bromsskivan. en stor metallklump är det helt enkelt :)
se nedan:
dscf1525pk1.jpg

nippeln han pratar om är en liten ihålig skruv som sitter på oket. denna öppnar man när man skall lufta systemet.
se nedan:
208-05-24.gif

Tackar för bilderna, hoppas det funkar!

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07

Som andra redan sagt, oket är metallklumpen som håller bromskolvar och bromsbelägg. Luftningsnippeln är en liten ihålig skruv sittandes på oket vilken har som uppgift att släppa på bromstrycket och släppa ut bromsolja/luft när så önskas. Livsviktig för bromsvätskebyte samt luftning av bromsar.

Det är bara att försöka! Köra på med andra ord. Vill inte skrämma dig, men bromsar kan vara ett rent jävla helvete att få bra när man ska byta olja/lufta, så du kan ha allt från 10 minuter till en veckas arbete framför dig beroende på hur mycket det bråkar. Får du till det bra är det hur enkelt som helst. Går det mindre bra kommer du önska hojen till helvetet innan du är klar. Ett känt klassiskt fenomen.

Som extra paranteser; Du känner om du har luft kvar i systemet när du är klar genom att trycka ned bromsen max. Känns den stum och fin och håller sig i samma position över tid och tryck så är det ok. Känns pedalen svampig och rör sig något nedåt över tid har du antagligen luft kvar i systemet som komprimeras (med slappa slangar kan samma fenomen uppkomma så det är inte 100% säkert att det är luft i systemet som är boven i dramat). Det är detta man i allmänhet kan få problem med. Känns det svampigt, fortsätt lufta enligt steg 4-6 i min föregående beskrivning tills det att pedalen/broms känns stum och fin. Orsaken är enkel; vätska (olja) är okompressibelt, luft (gas) är kompressibelt. Finns bara vätska i systemet känns bromsen med andra ord stum vid helt nedtryckt läge. Så ska det vara!

Sista tips (långt inlägg); se till att INTE få bromsolja på lackade delar av hojen. Bromsolja fräter lacken satan!! M.a.o, se till att inte kladda!

Good luck!

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ta av tändstiftet sätt det i tändhatten lägg det mot något som jordar, får du en ordentlig gnista så är det ok.
Annars kollar du om det kommer fram bensin till förgasaren, ev får du ta av och rengöra den, byt även ut all bensin.
Har du gnista kan du prova om den startar med startgas.

Nu kan du du felsöka lite ialf, sen måste du inte fjäska så förbannat. Alla är ändå drägg här och är inte värda något smicker.

Mr163

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
08 Orion Fullsize
Ta av tändstiftet sätt det i tändhatten lägg det mot något som jordar, får du en ordentlig gnista så är det ok.
Annars kollar du om det kommer fram bensin till förgasaren, ev får du ta av och rengöra den, byt även ut all bensin.
Har du gnista kan du prova om den startar med startgas.

Nu kan du du felsöka lite ialf, sen måste du inte fjäska så förbannat. Alla är ändå drägg här och är inte värda något smicker.

Tack så mycket allihoppa för hjälpen! Ska prova allt som ni hjälpte till med, Changco jag fjäskar inte, blir bara glad när folk vill "VERKLIGEN" hjälpa. Har stött på många som inte ens pallade skriva något. Men tusen tack igen för alla post. Nu ska instruktionerna provas.

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Det går rätt fort att lufta ändå, men ett tipps ifall det är bökigt är att ta en genomskilnig slang och sätt den på luftnipplen, fyll sedan slangen med bromsvätska, öppna niplen och sedan är det bara till att pumpa.
Sålänge du har vätska i behållaren och vätska i slangen så kan den inte suga in luft utan endast vätska.
Bara ett tips.
/Chrille

Mr163

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
08 Orion Fullsize
Det går rätt fort att lufta ändå, men ett tipps ifall det är bökigt är att ta en genomskilnig slang och sätt den på luftnipplen, fyll sedan slangen med bromsvätska, öppna niplen och sedan är det bara till att pumpa.
Sålänge du har vätska i behållaren och vätska i slangen så kan den inte suga in luft utan endast vätska.
Bara ett tips.
/Chrille

Tack så mycket för tipset!

Har en sista fråga. Eftersom crossen inte startar så tror jag att det beror på tändstiftet, isåfall var kan jag köpa TÄNDSTIFT för min ORION 250cc?

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Ta ut tändstiftet sätt den i tändhatten, lägg den mot tex cylindern, och kicka. det ska komma gnistor när du kickar. gör det det så är det helt.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Bara ett tips.
/Chrille

Köper man prylar på biltema så har slangen en backventil så att det inte kan sugas in någon luft iallafall. Kostar 43kr art-nr19-146. Funkade utmärkt när jag skulle lufta bromsarna på bilen :tummenupp

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Köper man prylar på biltema så har slangen en backventil så att det inte kan sugas in någon luft iallafall. Kostar 43kr art-nr19-146. Funkade utmärkt när jag skulle lufta bromsarna på bilen :tummenupp

Okej, har bara kört med vanlig genomskilning bensinslang. men principen är densamma :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award