Behöver hjälp inför bilköp (billig liten tomatlådebil)...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har börjat titta runt lite bland bilar på nytt då jag behöver en i jobbet, och det jag främst söker denna gång är en billig, liten, bränslesnål och smidig bil med automatlåda och styrservo (dessa är mina minimikrav, men ju mer jag kan få för mina pengar är ju alltid bra). Budgeten är liten (väldigt liten), men jag är inte rädd för att pilla lite själv. Vad skulle ni köpa för bil med sagda specifikationer? Jag tänker att en något modernare motor bör ha en något bättre bränsleekonomi och kanske är lite rappare än något äldre dito, så ju nyare desto bättre. Eller?

Jag har bland annat funderat på följande två bilar:

http://www.blocket.se/helsingborg/Honda_Civic_aut__1_5_16V_27243328.htm?ca=23_10&w=2

http://www.blocket.se/helsingborg/Mazda_323_1_6_Automat_Elhissar_Billigt_27514024.htm?ca=23_10&w=2

Vilken av dessa hade ni valt? Jag vet ingenting om mazdan förutom det som står i annonsen, men jag har haft lite mailkontakt med säljaren av Hondan och jag har även fått lite bilder på bilens skönhetsfläckar. Den har en del rost, främst i bakluckan (se bilder nedan), men i övrigt verkar den fräsch och sådär. Det enda som ska behöva åtgärdas är vattenpumpen (som det ingår en ny i köpet), sen borde den, enligt säljaren, gå att ta igenom besiktningen. Sen så är skatten nyligen betald dessutom. Dock så funkar det inte att lägga tomatlåda i P, eftersom som säljaren uttryckte sig: "den fick handbromsen stramat upp och en kompis sa att de nog råkat flytta spärren när de håll på med handbromshandtaget. Men den växlar bra och kör bra". Fattar ni vad han menar?:va Är det något att bry sig om? Behöver man P-läget (är hela lådan kass på grund av detta fel?) eller kan man lägga den i N och använda parkeringsbromsen när man står stilla?
Förutom det som står i annonsen så har den även cd-spelare, c-lås och stolsvärme fram. Extra bilder kommer här:
Dörrhandtag.jpg
Hål i sätet.jpg
Rost2.jpg
Rost1.jpg
Rost3.jpg
Rost4.jpg

Bakluckan ser ju för jävlig ut och kanske behöver lite svetsning (eller rentav utbyte), men resten borde man ju kunna fixa hjälpligt med en stålborste och lite hammerite. Bryr mig inte så mycket om skönhetsfläckar så länge bilen går bra.

Med den info som givits er, vilken hade ni valt? Hade ni valt någon av dem över huvud taget? Kan och bör man pruta på någon av dem? Förändrar eventuellt prut läget för någon av dem? Kom gärna med tips och råd eller förslag på helt andra bilar, jag är nöjd bara de uppfyller kraven:)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hondan, och sedan bytt bakluckan när tid finnes. Om utseendet inte spelar någon roll så köp den. Den andra är förvisso ännu fulare modellmässigt sett...
Och räkna med att bli stoppad av varenda Rosengårdsbo som kommer vifta med 2-3000:- och vill göra "snabb affär" :D

Edit/ P-läge behövs ju inte men det låter ju lite oroväckande...

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Brukar man inte vara tvungen att ha spaken i P för att kunna starta, eller funkar det med N också?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hondan, och sedan bytt bakluckan när tid finnes. Om utseendet inte spelar någon roll så köp den. Den andra är förvisso ännu fulare modellmässigt sett...
Och räkna med att bli stoppad av varenda Rosengårdsbo som kommer vifta med 2-3000:- och vill göra "snabb affär" :D

Edit/ P-läge behövs ju inte men det låter ju lite oroväckande...

Jo, jag tänker så också. Lucka borde ju finnas på vilken skrot som helst så...
Haha, key:D

Jag förstår. Jo, tycker det jag med... Är det någon som vet om resten av lådan kan ha tagit skada av det här?:va För jag menar, är det inget allvarligt så skiter jag i det och bara använder neutralen och parkeringsbromsen, men man vill ju inte köra runt i något so,m redan är halvtrasigt och som kan haverera när som helst.

Ny låda till den här typen av bil kanske man också kan hitta billigt på skroten å andra sidan?

Brukar man inte vara tvungen att ha spaken i P för att kunna starta, eller funkar det med N också?

Tror jag inte, ägaren hävdar att det funkar bra med N och parkeringsbroms.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag skulle valt Hondan jag med. Den motorn kommer nog överleva dig om den sköts rätt.

Är det (halv)elektronisk automat på dessa bilar?

Ang. lådan låter det på säljaren (som jag har jäkligt svårt att förstå) som att hans "kompis" har råkat kommit åt länkaget till lådan som styr växlingarna om det sköts helt mekaniskt.
Det kanske är så enkelt att man kan justera armen/länkaget så att man får i P-läget igen.
Antingen det eller så har det hänt något internt i lådan = klart obra och inte värt att fixa på en sån här bil.
En begagnad låda på en skrot kan jag tänka mig kostar ett par tusen kanske?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag skulle valt Hondan jag med. Den motorn kommer nog överleva dig om den sköts rätt.

Är det (halv)elektronisk automat på dessa bilar?

Ang. lådan låter det på säljaren (som jag har jäkligt svårt att förstå) som att hans "kompis" har råkat kommit åt länkaget till lådan som styr växlingarna om det sköts helt mekaniskt.
Det kanske är så enkelt att man kan justera armen/länkaget så att man får i P-läget igen.
Antingen det eller så har det hänt något internt i lådan = klart obra och inte värt att fixa på en sån här bil.
En begagnad låda på en skrot kan jag tänka mig kostar ett par tusen kanske?

Ok, en röst till på Hondan. Tror att jag ska ringa och boka in mig på visning av den:)

Ingen aning...

Jo, jag tänkte också på det. Är det bara själva inställningen av lägena (typ som när man fixar växlarna på en cykel ni vet) så är det ju en baggis, men om det faktiskt hänt något inuti lådan så...
Värt att fixa kan det nog vara om man bara får tag på en hyfsat billig låda, det verkar ändå som att en civic auto i hyfsat/bra bruksskick är värd en 10 k eller så... Så så länge det inte kostar mer än fyra lök så eventuellt värt det, även om det vore ett surt pålägg på min budget (och är det så att det finns risk att det blir så så ska jag nog inte ha den).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Honda är bra, men varför tvunget automat?
Kan inte tänka mig att gamla japanska automatlådor är ngt att ha.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Ok, en röst till på Hondan. Tror att jag ska ringa och boka in mig på visning av den:)

Ingen aning...

Jo, jag tänkte också på det. Är det bara själva inställningen av lägena (typ som när man fixar växlarna på en cykel ni vet) så är det ju en baggis, men om det faktiskt hänt något inuti lådan så...
Värt att fixa kan det nog vara om man bara får tag på en hyfsat billig låda, det verkar ändå som att en civic auto i hyfsat/bra bruksskick är värd en 10 k eller så... Så så länge det inte kostar mer än fyra lök så eventuellt värt det, även om det vore ett surt pålägg på min budget (och är det så att det finns risk att det blir så så ska jag nog inte ha den).

Skulle också satsa på Hondan, förutsatt att den inte ryker som brunkolsverk, låter friskt, samt inte är kexig där det spelar roll.

Brorsan hade en sån där Mazda ett antal år (dock manuell) och nåt så gudförb* trist finns liksom inte på hitsidan 240 DL eller WagonR. Mekaniken är bra på dem, men det hjälper inte om man omg dör av tristess.

/Anders

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Honda är bra, men varför tvunget automat?
Kan inte tänka mig att gamla japanska automatlådor är ngt att ha.

Jag kör ut tidningar, och att sitta och koppla och växla hit och dit mellan alla lådor håller på att ta knäcken på mig. Jag gillar automatbilar, det är något bekvämt över det hela:) Föredrar manuell låda när det handlar om bilar man ska ha kul med, men när det ändå handlar om mesta möjliga praktikalitet och bekvämlighet så tycker jag att automat passar bra.
Men om japanska automatlådor är kass (är de det då?:va) så får man ju kanske prioritera om...
Fast 92:a är väl inte så gammalt?:va Den är ju yngre än jag, för mig är allt över 90 ganska nytt:D

Skulle också satsa på Hondan, förutsatt att den inte ryker som brunkolsverk, låter friskt, samt inte är kexig där det spelar roll.

Brorsan hade en sån där Mazda ett antal år (dock manuell) och nåt så gudförb* trist finns liksom inte på hitsidan 240 DL eller WagonR. Mekaniken är bra på dem, men det hjälper inte om man omg dör av tristess.

/Anders

Tackar för det. Ägaren har försäkrat mig om att den varken ryker eller dricker vare sig olja eller vatten samt att underredet är rostskyddsbehandlat, så det mesta (utom vattenpumpen) verkar vara kosmetiskt.

Haha, förstår. Nu är jag ju främst ute efter en praktisk liten bil och inget nöjesfordon, men dö av tristess låter ju tråkigt...:D

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hahaha. Jag har alltid undrat vad det är för folk som kör runt i såna här rishögar, men nu vet jag :)

Klassikern är ju en genomrostig SAAB 9000 där det sitter nån gubbe och röker.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hahaha. Jag har alltid undrat vad det är för folk som kör runt i såna här rishögar, men nu vet jag :)

Klassikern är ju en genomrostig SAAB 9000 där det sitter nån gubbe och röker.

Tack för den du;)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Småbilar med liten motor och automat funkar sällan vad jag märkt.

Har iofs inte kört så många sådana, men dom jag provat har varit fullständigt hopplösa. Brukar alldrig vilja växla och rycker och jevlas något otroooligt.

Tänkte bara att det var relevant... :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Småbilar med liten motor och automat funkar sällan vad jag märkt.

Har iofs inte kört så många sådana, men dom jag provat har varit fullständigt hopplösa. Brukar alldrig vilja växla och rycker och jevlas något otroooligt.

Tänkte bara att det var relevant... :)

Ajfan, det låter ju inte så himla kul... Ska provköra noga (eller ja, så noga det går utan vattenpump) innan jag bestämmer mig så vi får väl se, växlar den bara och går som den ska så kanske det kan funka ändå:)

Och aldrig stavas aldrig med två L:4skrika :tungan

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag håller helt med dig om automatlådor. Leksaker kan ha manuell annars finns väl ingen anledning att sitta och dra i spaken hela tiden. Märkligt att vi envisas med att åka manuellt i europa :va Automat is the shit! (i bil! inga VFR-bilder tack)

Jag körde iof en Golf R förra veckan med paddlar bakom ratten (DSG-låda) 270 hk och fyrkrafs. Där har du en snabb tidningsbil!!! ;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag håller helt med dig om automatlådor. Leksaker kan ha manuell annars finns väl ingen anledning att sitta och dra i spaken hela tiden. Märkligt att vi envisas med att åka manuellt i europa :va Automat is the shit! (i bil! inga VFR-bilder tack)

Jag körde iof en Golf R förra veckan med paddlar bakom ratten (DSG-låda) 270 hk och fyrkrafs. Där har du en snabb tidningsbil!!! ;)

Håller med dig fullständigt:tummenupp

Det hade varit något, hittar du en sån för ca 6-8000 så säg till mig:D

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Nissan Skyline GT-R kan ju vara ett högerstyrt alternativ för dig som jagar brevlådor ;) ;)

Nä köp Hondan. Bra bilar

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ajfan, det låter ju inte så himla kul... Ska provköra noga (eller ja, så noga det går utan vattenpump) innan jag bestämmer mig så vi får väl se, växlar den bara och går som den ska så kanske det kan funka ändå:)

Och aldrig stavas aldrig med två L:4skrika :tungan

Kanske skall säga att det då också gäller helt nya bilar, så det är inte så att något varit sönder, utan det har varit skit bara...

Jag stavar minsan som jag vill! :4skrika

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kör ut tidningar, och att sitta och koppla och växla hit och dit mellan alla lådor håller på att ta knäcken på mig. Jag gillar automatbilar, det är något bekvämt över det hela:) Föredrar manuell låda när det handlar om bilar man ska ha kul med, men när det ändå handlar om mesta möjliga praktikalitet och bekvämlighet så tycker jag att automat passar bra.
Men om japanska automatlådor är kass (är de det då?:va) så får man ju kanske prioritera om...
Fast 92:a är väl inte så gammalt?:va Den är ju yngre än jag, för mig är allt över 90 ganska nytt:D

Håller med helt, manuell låda är för mobbade om man inte har 400hk++. Jag bara undrade. :)
Ang japanska automatlådor så är det säkert inget fel på dem men gamla automatlådor är väl inte så fiffiga om jag förstått rätt. Om du förstått rätt är dock jag den sista du ska ta mek-tips av så go on, go on. ;)

Nyheter
Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...