Behöver hjälp inför bilköp (billig liten tomatlådebil)...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nissan Skyline GT-R kan ju vara ett högerstyrt alternativ för dig som jagar brevlådor ;) ;)

Nä köp Hondan. Bra bilar

Jo, eller hur:D Eller varför inte en fin engelskimporterad jaguar?:va :yoparty

Ok, tack för tips och sånt:tummenupp

Kanske skall säga att det då också gäller helt nya bilar, så det är inte så att något varit sönder, utan det har varit skit bara...

Jag stavar minsan som jag vill! :4skrika

Ok, förstår. Får hoppas att det är något jag kan stå ut med i så fall, behöver en liten och smidig men samtidigt automatväxlad bil.

:pannkyss

Håller med helt, manuell låda är för mobbade om man inte har 400hk++. Jag bara undrade. :)
Ang japanska automatlådor så är det säkert inget fel på dem men gamla automatlådor är väl inte så fiffiga om jag förstått rätt. Om du förstått rätt är dock jag den sista du ska ta mek-tips av så go on, go on. ;)

Förstår:)
Ok, låter bra. Nej, men gamla konstruktioner är ju oftast ganska enkla så... Kan ju vara därför. Men jag menar, det har ju byggts automatbilar ganska länge (har själv ägt en äldre automatbil och den har funkat bra) så förhoppningsvis är inte en 92:a för gammal och dålig. Vi får väl se, ska dit och kolla på den på torsdag så får vi väl se om den funkar som den ska:)
Nämenduvet spännband och sånt kan vara luriga, inget du ska ta åt dig av:krama :D

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Tomatlåda?
Billigt?
Mercedes
190D
200D
300D
+lb-reg alt. skattefria

Odödliga, servicefria, beprövade tomatlådor

190E
200E funkar också

Nackdelen är att om något går sönder så äre baj baj money :gnissla

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag har haft en sånn Honda i många år, en -93 LSi (95 häst typ).. Fortfarande en av de bästa bilarna jag ägt. Skitskoj väghållning även med lilla LSi motorn, grymt bränslesnål och faktiskt ganska pigg..

Delar finns på OK om det behövs samt fultema, så service fixar man skitenkelt själv. Automatlådan låter mysko, men fixar du den så håller nog bilen ett tag..

Personligen tror jag faktiskt att en 91 i den lite äldre modellen är det bättre kvalitet på, vi hade en -91 (gamla fyrkantiga civic) och min -93 (som ovan) och det enda som gick sönder på min var att vattenpumpen läckte lite efter 15.000 mil. Kostade småpengar att få bytt på verkstad. Kunde gjort de själv, men gitte inte. Bättre value for money bil som dessutom är skoj får man leta länge efter.

Ena orosmomentet är just automatlådan.. Titta och provkör om möjligt ordentligt.. Det viktiga är växlingarna på halvgas samt hur lådan uppför sig när den är genomvarm. Se till att bilen är KALL (KÄNN på motorn när du kollar under huven) så de inte maskerar ett problem genom att ha varmkört innan du kommer och kör den sedan genomvarm. Glöm inte stanna till och stängav/starta varm motor också.

EDIT: Bakluckan är välkänd.. Min byttes på goodwill efter 3år. Skaffa en bättre beggad på skroten.. Den finns GOTT om skrotdelar till modellen. Jag betalade exemplvis 1500SEK för en komplett dörr när jag blev påkörd.

Gul lök! (Good luck)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tomatlåda?
Billigt?
Mercedes
190D
200D
300D
+lb-reg alt. skattefria

Odödliga, servicefria, beprövade tomatlådor

190E
200E funkar också

Nackdelen är att om något går sönder så äre baj baj money :gnissla

Nackdelen är att de är lite stora, jag ska ju kryssa runt på små cykelvägar och inne i villaområden när jag delar ut tidningar... Bra tips annars:tummenupp

Jag har haft en sånn Honda i många år, en -93 LSi (95 häst typ).. Fortfarande en av de bästa bilarna jag ägt. Skitskoj väghållning även med lilla LSi motorn, grymt bränslesnål och faktiskt ganska pigg..

Delar finns på OK om det behövs samt fultema, så service fixar man skitenkelt själv. Automatlådan låter mysko, men fixar du den så håller nog bilen ett tag..

Personligen tror jag faktiskt att en 91 i den lite äldre modellen är det bättre kvalitet på, vi hade en -91 (gamla fyrkantiga civic) och min -93 (som ovan) och det enda som gick sönder på min var att vattenpumpen läckte lite efter 15.000 mil. Kostade småpengar att få bytt på verkstad. Kunde gjort de själv, men gitte inte. Bättre value for money bil som dessutom är skoj får man leta länge efter.

Ena orosmomentet är just automatlådan.. Titta och provkör om möjligt ordentligt.. Det viktiga är växlingarna på halvgas samt hur lådan uppför sig när den är genomvarm. Se till att bilen är KALL (KÄNN på motorn när du kollar under huven) så de inte maskerar ett problem genom att ha varmkört innan du kommer och kör den sedan genomvarm. Glöm inte stanna till och stängav/starta varm motor också.

EDIT: Bakluckan är välkänd.. Min byttes på goodwill efter 3år. Skaffa en bättre beggad på skroten.. Den finns GOTT om skrotdelar till modellen. Jag betalade exemplvis 1500SEK för en komplett dörr när jag blev påkörd.

Gul lök! (Good luck)

Tack så väldigt mycket för massor av matnyttig info!:tummenupp

Jag har nu fått veta att felet inte är direkt nytt, bilen är bland annat besiktigad med det en gång och gick då igenom felfritt. Och den har aldrig krånglat på annat sätt än just att P inte går att lägga i, och den verkar ju ha överlevt felet ett tag också så... Förhoppningsvis är det inte så farligt. Men jag ska självklart se om det går att justera tillbaka P ändå:)

Vattenpumpen verkar vara svag länk på de här bilarna, den är ju kaputt på den här bilen också. Men det ska nog gå snabbt att åtgärda tror jag.

Skitbra tips, tack så mycket!:tummenupp Ska göra så!

Jag har redan fått nys om en beggad baklucka i bra skick på en skrot i hbg, 500 spänn ska de ha för den=ingenting. Så den byter jag direkt:tummenupp

Som sagt, tack som fan för alla tips och råd!:tummenupp

Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Ang. vattenpumpen så är det en slump. Jag har kört Honda i 10 år och ägt 15+ Hondor och det är ingen vanlig grej. Dock är tänddelar vanliga fel på de, inte så att de pajar på varje bil ungefär som SAAB och deras tändkasetter men det är iaf ett vanligare fel.

Rosten i bakluckan är i princip standard tillsammans med skärmkanterna, försök hitta en utan rost. För övrigt grymt pålitliga bilar som redan nämnts, farsans har gått snart 17.ooo mil utan att byta kamrem, bytesintervall är 10.ooo mil eller 4 år. Jag säger inte att de aldrig pajar, de pajar som alla andra bilar men inte ofta och delarna är billiga. Ofta är originaldelar billigare än Mekonomen o co så det är tacksamt.

Ang. aut.lådan ska jag väl inte påstå att jag kan så mkt men jag vet om två som haft det och de har inte haft några problem iaf, sen vad det är värt att två pers inte haft problem kan man ju diskutera men så är det iaf. Grymt roligt chassi, jävligt pigg motor för sina 90HK och ändå bensinsnål och driftsäker som fan. Du kan knappt göra ett dåligt köp såvida inte bilen blivit misshandlad rejält av tidigare ägare.

Jag ska inte säga att jag lusläst tråden så jag kanske repeterar nånting men Civicen är en grym bil och det säger jag inte bara för att jag är Hondanörd. Jag har även jobbat med SAAB, Opel, Daewoo, Subaru, BMW, Mazda och Suzuki samt kört/mekat V.A.G mm och Honda har bra kvaltet som fan jämfört med alla de. Honda och Subaru i det gänget är de som funkat bäst men självklart finns det väl alltid undantag.

Jag hade t.ex en Prelude -91 som nog var en av de sämsta bilarna jag haft med strulande generatorer o skit, å andra sidan vet jag de som har/haft Prelude från samma generation som funkat klockrent. Hursom helst, Civic är bra skit, TJÖP som de säger här på SH :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ang. vattenpumpen så är det en slump. Jag har kört Honda i 10 år och ägt 15+ Hondor och det är ingen vanlig grej. Dock är tänddelar vanliga fel på de, inte så att de pajar på varje bil ungefär som SAAB och deras tändkasetter men det är iaf ett vanligare fel.

Rosten i bakluckan är i princip standard tillsammans med skärmkanterna, försök hitta en utan rost. För övrigt grymt pålitliga bilar som redan nämnts, farsans har gått snart 17.ooo mil utan att byta kamrem, bytesintervall är 10.ooo mil eller 4 år. Jag säger inte att de aldrig pajar, de pajar som alla andra bilar men inte ofta och delarna är billiga. Ofta är originaldelar billigare än Mekonomen o co så det är tacksamt.

Ang. aut.lådan ska jag väl inte påstå att jag kan så mkt men jag vet om två som haft det och de har inte haft några problem iaf, sen vad det är värt att två pers inte haft problem kan man ju diskutera men så är det iaf. Grymt roligt chassi, jävligt pigg motor för sina 90HK och ändå bensinsnål och driftsäker som fan. Du kan knappt göra ett dåligt köp såvida inte bilen blivit misshandlad rejält av tidigare ägare.

Jag ska inte säga att jag lusläst tråden så jag kanske repeterar nånting men Civicen är en grym bil och det säger jag inte bara för att jag är Hondanörd. Jag har även jobbat med SAAB, Opel, Daewoo, Subaru, BMW, Mazda och Suzuki samt kört/mekat V.A.G mm och Honda har bra kvaltet som fan jämfört med alla de. Honda och Subaru i det gänget är de som funkat bäst men självklart finns det väl alltid undantag.

Jag hade t.ex en Prelude -91 som nog var en av de sämsta bilarna jag haft med strulande generatorer o skit, å andra sidan vet jag de som har/haft Prelude från samma generation som funkat klockrent. Hursom helst, Civic är bra skit, TJÖP som de säger här på SH :)

Tack för mycket bra info där!:tummenupp

Ska åka och kolla på bilen imorgon, går den bara ordentligt och allt funkar som det ska (utom det jag redan vet med lådan och sådär) så blir det nog affär och pumpbyte på plats innan hemfärd:tummenupp

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Kan bara hålla med Dani.. Min -93 Civic började läcka vatten efter 15.000 mil och då hade jag haft bilen sen den var ny och Honda verkstaden var lite förvånade, men menade på att det var ett enkelt jobb..

Vi har haft 3 Honda i familjen och alla har alltid funkat klockrent.. Aldrig strejkat eller gått sönder.

Min -93 hade också rosten vid bakskärmarna (grussprut tror jag det beror på) samt på undersidan av dörrarna (Tunga långa dörrar hänger sig) samt bakluckan naturligtvis.. Bilen var dock en av de roligaste jag ägt och jag tittar fortfarande långt efter de gamla 3-dörrars VTi civicarna man ser ibland. Tyvärr har alltför många löpt i händerna på japstrimmarungdommar som sättter monsteravgassystem och blå neon på.. En blåmetallic orginal -93 VTi skulle jag handla DIRECKT! om den var i fint skick.

Det fanns 5 motor alternativ till modellen..
1.3 Dx - typ 70 häst och slö
1.5 Vei - Leanburn supersnål motor.. Minsta modellen med VTEC - 90 häst
1.5 Lsi - Vanligast. konventionell 95 hästars, ingen VTEC
1.6 Esi - Mellanmodell med VETC bara på insugssidan vill jag minnas. 125 häst..
1.6 VTi - GTi modellen med 160 häst - Värst i klassen när den kom. Fortfarande en svårslagen liten rackare för bilen är LÄTT! full VTEC över 5500RPM, maxvarv 8500RPM!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det blev affär på civicen, och 4000 kr lyckades jag dessutom pruta ner den till!:tummenupp :yoparty Och av någon underlig anledning höll sig tempen normal hela vägen hem...:va Hade räknat med att behöva stanna till med jämna mellanrum, men mätaren (som funkar, det både försäkrade ägaren samt framgick av att bilen inte kokade över nånting) höll sig stadigt på halv. Nivån var visserligen lite låg i kylaren, men att det skulle göra sån skillnad att vi fyllde i resten...:va Jaja, den funkar så!:D Tack för hjälpen alla, det är den bästa bil jag ägt hittills så jag gjorde definitivt rätt i att lita på er!:tummenupp

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Hoj
Kawasaki ER6
Det fanns 5 motor alternativ till modellen..
1.3 Dx - typ 70 häst och slö
1.5 Vei - Leanburn supersnål motor.. Minsta modellen med VTEC - 90 häst
1.5 Lsi - Vanligast. konventionell 95 hästars, ingen VTEC
1.6 Esi - Mellanmodell med VETC bara på insugssidan vill jag minnas. 125 häst..
1.6 VTi - GTi modellen med 160 häst - Värst i klassen när den kom. Fortfarande en svårslagen liten rackare för bilen är LÄTT! full VTEC över 5500RPM, maxvarv 8500RPM!

Lite förklaring till det där från besserwisser-Dani :p

VEi har ingen sådan VTEC som ger mer HK utan den funkar åt andra hållet, den ska spara bränsle och är en sk "snål-VTEC".

ESi har singelkam, VTEC finns på både insug och avgas men 125HK stämmer.

VTi är iaf THE SHIT! Den enda i serien med dubbelkam och "riktig full VTEC". Varvstoppet vill jag minnas var på 8.200rpm men whatever. Jag har haft en blå och en röd, den röda hade jag Turbo på som gav ca 270HK totalt. Först Turboladd vid 3.500rpm ungefär och sedan VTEC...sprut i brallan bara jag tänker på det. M3 E46 körde man ifrån som ett möte :Bugar

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

VEi har ingen sådan VTEC som ger mer HK utan den funkar åt andra hållet, den ska spara bränsle och är en sk "snål-VTEC".

VTi är iaf THE SHIT! Den enda i serien med dubbelkam och "riktig full VTEC". Varvstoppet vill jag minnas var på 8.200rpm men whatever. Jag har haft en blå och en röd, den röda hade jag Turbo på som gav ca 270HK totalt. Först Turboladd vid 3.500rpm ungefär och sedan VTEC...sprut i brallan bara jag tänker på det. M3 E46 körde man ifrån som ett möte :Bugar

498395686_74bd9674db.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det kan det mycket väl göra. :)

Tja, då får vi hoppas att den fortsätter hålla temp. För då slipper jag byta vattenpump vilket tydligen ska vara lite småkrångligt...:)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s

Böjer mig för ytterligare en Hondageek.. Glömde sohc på ESi´n.. :)

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...