behöver hjälp me fälgstripes

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har försökt få på fälgstripes på min hoj men tappade tålamodet. Ingen som vet var man kan köpa fälgstripes-kitt som man får med ett litet verktyg. Ska va en liten plastbit man drar efter fälgkanten och matar tejpen igenom så man får det bra.

Finns på ebay.co.uk läs noga annonserna så ser att några skickar med ett litet verktyg! Själv ska jag göra ett verktyg av ett radergummi som jag skär ett spår i som tejpen kan löpa i!

Henke_86

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Suzuki Hayabusa 07
Det funkar nog det med. Har sett en svensk sida som sålde fälgstripes-kitt med verktyg men har glömmt bort villket ställe det var.

Finns på ebay.co.uk läs noga annonserna så ser att några skickar med ett litet verktyg! Själv ska jag göra ett verktyg av ett radergummi som jag skär ett spår i som tejpen kan löpa i!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Okej, nu har jag smackat på rimstripes på min hoj. VIsst är det bökigt, men svårt var det ju inte.

Glöm tipset om vattenspruta, det kommer bara att ställa till det än värre eftersom det är knepigt att få ut allt vatten vilket får till följd att stripesen faller av efter en liten stund.

Torrt ska det vara. Tummen är ett bra tips. Kom ihåg att du inte kan krympa stripen, bara tänja den. Alltså måste du tänja ytterkanten och behålla innerkanten som den är. Jobba i intervaller om ungefär 5 cm.

Dessutom gör det inte skitmycket om det diffar nån millimeter på varvet, man ser inte hela fälgen på en gång och dessutom sitter fälgarna i allmänhet rätt nära marken. Risken att nån lägger sig ner för att kolla om du fått på stripesen millimeterperfekt är liten.

Ut i garaget och jobba på!

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Jag lyckades få min fälgtejp väldigt jämnt och fint på min gamla 125:a. Satt som berget. Gjorde rent ytan ordentligt med lacknafta först och torkade sedan ytan så den blev alldeles snustorr.
Satte bara upp hojen på depåstöden och hade hela tiden tejpen i "spänt läge" så att säga. Fixerade den på rätt ställe med hjälp av tummen och snurrade hjulet när det behövdes - enkelt.

Bifogat

• DSC00747.jpg
    DSC00747.jpg
    40.4 KB · Visningar: 291

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Det är plättlätt. Köp färdigutskuren stripe som är rundad och anpassad för 17" fälg som är det vanligaste idag. Stripen lägger sig på plats nästan av sig själv och man behöver inte sträcka och hålla på med såpa eller vatten.

Tog väl kanske 15 min för båda fälgarna.

Finns en firma på Ebay England, kostade nån hundring.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras