Behöver hjälp med förgasare till tzr

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Vikingarockaren skrev:
Det började förra året när den började äta tändstift. Dom blev sotiga och jävliga men det var i slutet av säsongen så jag ställde in den i garaget ändå och beslöt mig för att vänta till våren.

Nu till våren så pratade jag med en mekgubbe som jag känner och han sa att det kan vara förgasaren. Jag satte förgasaren i lacknaftabad ett tag och sedan så rengjorde han och jag den (den var rejält skitig och många kanalet och skit var fulla med skräp).

Så nu har vi kommit till då jag satte ihop fuggen igen och monterade den i hojjen.
Det den gör nu är att den fyrtaktar och åker fram och tillbaka på varven när man är uppe i en 6-7k.
låter som att den går för fett... sen att den vandrar i varv är inte normalt.. ska inte vara så.. tjuvluft brukar vara största anledningen till det.. eller om det drar kallt i luftintaget..
Att du inte fick i trotteln rätt först beror på att den går att montera vad jag vet 180grader fel med det resultatet du nyss fick.. den går alltså inte ner.. utan du kan precis stänga locket..

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Jag vet iaf att trotteln är bra nu.

Hmm... Tjuvluft det kan nog vara någonting jag är ju inte så bra på att meka än så länge så jag kan säkert ha dragit åt ngt felaktikt (som luftfiltret).

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Vikingarockaren skrev:
Jag vet iaf att trotteln är bra nu.

Hmm... Tjuvluft det kan nog vara någonting jag är ju inte så bra på att meka än så länge så jag kan säkert ha dragit åt ngt felaktikt (som luftfiltret).

luftfilter påverkar inte tjuvluft, "tjyvluf" är när den får in lufft mellan förgarare å cylinder enkelt beskrivet. du kan testa å spruta lite startgas runt insuget för att testa om den drar tjyvluft. om dendrar tjyvluft kommer den att varva till lite när den får i sig startgasen. OBS, sprutar du för mkt kommer den att suga in genom luftfiltret, beror väl på hur det ser ut, men risken finns.

var försiktig när du laborerar med munstycken, då den kan skära om du går på för magert,

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Fluxir skrev:
luftfilter påverkar inte tjuvluft, "tjyvluf" är när den får in lufft mellan förgarare å cylinder enkelt beskrivet. du kan testa å spruta lite startgas runt insuget för att testa om den drar tjyvluft. om dendrar tjyvluft kommer den att varva till lite när den får i sig startgasen. OBS, sprutar du för mkt kommer den att suga in genom luftfiltret, beror väl på hur det ser ut, men risken finns.

var försiktig när du laborerar med munstycken, då den kan skära om du går på för magert,
Det jag syftade på var att tomgången kan variera på vilken temperatur det är på ingående luft.. tjuvluft är en annan sak.. men som sagt mellan förgasaren och insuget.. akta dig för sånt.. Jag har tillockmed lyckats få tjuvluft mellan cylinder/topplocket på en luftkyld maskin :D Får den tjuvluft brukar den vandra i varv... om den går bättre när den är varm sen så kan det bero på att där den eventuellt drar in tjuvluft har expanderat och börjat täta.

Solid snake

Guest
philsson skrev:
låter som att den går för fett... sen att den vandrar i varv är inte normalt.. ska inte vara så.. tjuvluft brukar vara största anledningen till det.. eller om det drar kallt i luftintaget..
Att du inte fick i trotteln rätt först beror på att den går att montera vad jag vet 180grader fel med det resultatet du nyss fick.. den går alltså inte ner.. utan du kan precis stänga locket..

Du kan inte montera det fel, det går inte, ena sidan på trotteln har ett tjockt spår så det inte ska gå o sätta fel.

Så tji fick du.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Solid snake skrev:
Du kan inte montera det fel, det går inte, ena sidan på trotteln har ett tjockt spår så det inte ska gå o sätta fel.

Så tji fick du.

det var precis det jag hade för mig oxå... :tungan

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
philsson skrev:
måste förväxlat TZR med DT.. troddet det var samma motor.. :rodnar

det är samma motor, men jag tror det är olika förgasare.

iaf om du säger att det går på DTn. för jag vet att det inte går på TZRen. å motorn är likadan.

EDIT: likadan :huvet

Solid snake

Guest
philsson skrev:
då har vi svaret där.!.. sen var det en äldre DT.. tror det var en 89a jag skruva me när de va så..

Måste ha varit en kass piratfugge eller nån som trodde att han borrade upp förgasaren genom att ta bort dom som sticker ut för trotteln, med andra ord så kan trotteln snurra om du inte har dom spåren som håller fast den.

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Tror att jag har hittat felet:(

Fick tips att kolla packningen mellan förgasaren och reedsen lr vad fan det är (ja jag vet att jag är n00b på motorer) så jag gjorde det. Det första jag såg när jag kollade var att det hängde en svart gummibit ner i reedsen. När jag sen skulle ta bort packningen så gick den sönder för den var så torr:(.

Så det är väl stor chans nu att det har kommit ner i motorn?
KOmmer den att skära?
Vad ska jag göra?

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Håller på att meka dit en hemmagjord packning nu (provisoriskt).

Kan det vara så att den fyrtaktar pga tjuvluft mellan förgasare-reed ventiler.

Hur ska reed ventilerna vara?

Mina är lite skitiga och dom glipar lite ska jag tvätta dom?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vikingarockaren skrev:
Håller på att meka dit en hemmagjord packning nu (provisoriskt).

Kan det vara så att den fyrtaktar pga tjuvluft mellan förgasare-reed ventiler.

Hur ska reed ventilerna vara?

Mina är lite skitiga och dom glipar lite ska jag tvätta dom?

Dom ska inte glipa. Rengör, det brukar vara skit som gör att dom inte stänger ordentligt

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!