Behöver hjälp med val av hjälm

marcusL

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
Yamaha DT50X
Japp nu är det dags att skaffa min första moppe. Har kollat runt lite och blivit väldigt sugen på en DT50x. Nu undrar jag om man borde välja en vanlig hjälm eller en crosshjälm.
Hittade en väldigt fin men också dyr crosshjälm på ridestore.se , Fox - V3 Hjälm Montage (den vita) Om det finns någon här som äger en sådan eller hört något om den så är det alltid bra att veta innan man köper någonting.
Sedan så finns det väl inget visir till crosshjälmar, ska man skaffa googles då eller är det nödvändigt? En moppe på 50 cc kör väl ändå inte tillräckligt fort för att jag ska få tårar i ögonen? ;p Också om man ska köpa googles till en crosshjälm bör man se till att båda är samma märke för att det ska passa mer eller spelar det ingen roll? :yoparty

~Marcus

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
vilken värdelös tråd.. :p

men men.. crosshjälm är mkt coolare till moppe, men om du inte har glasögon är det sjukt fult.. du ska ha ett par som matchar hjälmens färger och spegelglas. :)
om du funderar på att ta mc-kort nästa år när du blivit 16 kanske det är bättre att satsa på en intergral hjälm som du även kan köra mc i ?

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
SXV 550 -06
Asså... Folk med moppe bör hålla sig till moppenet.

Till topic: Skaffa en cross hjälm med goggels. Ser ju så jävla fult ut när folk kommer med cross hjälm och pilot glasögon. Skaffa en nice hjälm med goggels.

marcusL

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
Yamaha DT50X
Tack för svaren, men är det någon som äger en sådan hjälm eller någon annan från Fox? Skulle vara bra med någon kommentar på kvalitetn.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Bara du köper en i din storlek. I byn hemma kör de flesta mopedister med för små hjälmar, de verkar inte få på dem. De kör med hjälmen ovanpå huvudet typ, med käkdelen som pannband ungefär. Jag tror inte riktigt de fattar....

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Varför går du inte in hos en MCFIRMA o ber om hjälp?

Lazer har en skitschysst variant som heter MX-6 som du får för ynka 2000 spänn! Vikten ligger kring 1250gr o de räcker bra om du inte ska vinna kåsor...

Sen går du in till en mcfirma o ber om hjälp så att du får en vettig storlek!
MX6DrakeBlackGreyMat.jpg

klart du ska skaffa crossbrillor, är du redan brillorm så ska du hålla utkik efter de som det står OTG på. (ON TOP of..GLASSES)

Att köpa sin första hjälm över internet borgar ju för att man gör bort sig...

Last edited:

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Asså... Folk med moppe bör hålla sig till moppenet.

Till topic: Skaffa en cross hjälm med goggels. Ser ju så jävla fult ut när folk kommer med cross hjälm och pilot glasögon. Skaffa en nice hjälm med goggels.

Folk som särskriver och skriver "cross hjälm" och "pilot glasögon" istället för "crosshjälm" och "pilotglasögon" passar också bra på moppenet.... :tungan

maho

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
otto
vilken värdelös tråd.. :p

men men.. crosshjälm är mkt coolare till moppe, men om du inte har glasögon är det sjukt fult.. du ska ha ett par som matchar hjälmens färger och spegelglas. :)
om du funderar på att ta mc-kort nästa år när du blivit 16 kanske det är bättre att satsa på en intergral hjälm som du även kan köra mc i ?

trendnisse...

Bara du köper en i din storlek. I byn hemma kör de flesta mopedister med för små hjälmar, de verkar inte få på dem. De kör med hjälmen ovanpå huvudet typ, med käkdelen som pannband ungefär. Jag tror inte riktigt de fattar....

samma sak i västindien...stora skallar, eller nåt mode antar jag....

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Varför går du inte in hos en MCFIRMA o ber om hjälp?

Lazer har en skitschysst variant som heter MX-6 som du får för ynka 2000 spänn! Vikten ligger kring 1250gr o de räcker bra om du inte ska vinna kåsor...

Sen går du in till en mcfirma o ber om hjälp så att du får en vettig storlek!
MX6DrakeBlackGreyMat.jpg

klart du ska skaffa crossbrillor, är du redan brillorm så ska du hålla utkik efter de som det står OTG på. (ON TOP of..GLASSES)

Att köpa sin första hjälm över internet borgar ju för att man gör bort sig...

Synd att den Lazer-hjälmen är i plast bara.. Då är ju V3:an bra mycket bättre. Speciellt om man har intresset och tänkt gå över till 125cc sen.
Har du råd så kör på V3:an. Annars har Shoei och Arai schyssta crosshjälmar också.

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Synd att den Lazer-hjälmen är i plast bara.. Då är ju V3:an bra mycket bättre. Speciellt om man har intresset och tänkt gå över till 125cc sen.
Har du råd så kör på V3:an. Annars har Shoei och Arai schyssta crosshjälmar också.

Plast o plast, den är i IMAC och det är ett kompositmaterial som är "bättre än polycarbonatplast/thermoplast" enligt många. Men visst är den i plast...

Sen så är fördelen med plast/komposit att hjälmen inte är så jädrans ömtålig som en glasfiber (om man tappar den/småvurpor,som t.ex. moppe eller enduro)

Alla hjälmar som är godkända enligt ece22-05 helt ok hjälmar för mopedbruk/125cc!!!

Man får en bättre och lättare hjälm för avsevärt mycket mindre pengar om man köper en i plast/kompositmaterial.

ARAI´s Crosshjälmar i glasfiber är rena rama skämtet om man kör enduro etc, vem i hela heeeelvetet köper en ARAI glasfibercrosshjälm för 4000 som väger närmre 1500 gr?!!!

Om pojken har rika föräldrar och vill kosta på tycker jag isf att du ska kolla på AIROH STELT som väger 1050gr o betingar ca 4 lakan.

producto_590_0.jpg

Men som sagt det viktigaste av allt är att inte köpa nåt som är på tok galet i storlek, utan se till att köpa en hjälm som passar skallen perfekt!

edit:

Stelten finns dessutom i en massa pimpiga lackeringar, som t.ex. denna som nog gör sig bra i BAJA 1000, där man kan tänkas behöva en hjälm av denna kaliber( kanske inte när man kör moped...)
SSK32.jpg

Last edited:

marcusL

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
Yamaha DT50X
Tack för alla svar, förmodligen så går jag till närmaste MCFIRMA och testar några hjälmar. Sen beger jag mig till moppenet och går med i närmaste moppegäng <-- skämt åsido

~marcus

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
:fakta

Den kan jag gå i god för!

Enligt mig så är det nog marknadens mest prisvärda o vassaste enduro/crosshjälm(kör lillebror till den hjälmen själv)
runner_sport_r02.jpg

Lillebror heter AIROH RUNNER o betingar LARVIGT lite pengar för vad man får!:tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy