Behöver hjälp med val av hjälm

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Plast o plast, den är i IMAC och det är ett kompositmaterial som är "bättre än polycarbonatplast/thermoplast" enligt många. Men visst är den i plast...

Sen så är fördelen med plast/komposit att hjälmen inte är så jädrans ömtålig som en glasfiber (om man tappar den/småvurpor,som t.ex. moppe eller enduro)

Alla hjälmar som är godkända enligt ece22-05 helt ok hjälmar för mopedbruk/125cc!!!

Man får en bättre och lättare hjälm för avsevärt mycket mindre pengar om man köper en i plast/kompositmaterial.

ARAI´s Crosshjälmar i glasfiber är rena rama skämtet om man kör enduro etc, vem i hela heeeelvetet köper en ARAI glasfibercrosshjälm för 4000 som väger närmre 1500 gr?!!!

Men som sagt det viktigaste av allt är att inte köpa nåt som är på tok galet i storlek, utan se till att köpa en hjälm som passar skallen perfekt!

Glasfiberhjälmar klarar av lättare slag. Hjälmar är som bekant gjorda för att skydda ett människohuvud som väger kanske 7-8kg. Mest en myt att det inte ska gå att använda en glasfiberhjälm om man tappat den.
Det beror på från fall till fall, en plasthjälm skyddar ju öht inte som en glasfiberhjälm. Därför den kanske lättare överlever att tappas? Eftersom den är hård som en sten utan någon absorberingsmöjlighet?;)

Tänk att sitta i en gammal jänkarbil att krocka med.. Inga deformationszoner som på nyare bilar. Liten paralell bara..

Förklara för mig hur en plasthjälm skulle vara bättre än en glasfiberhjälm säkerhetsmässigt?

De standarden du pratar om är totalt löjliga. En bra hjälm måste uppfylla bra mycket mer än så.

Folk är måna om att köpa säkrabilar, så varför inte köpa bra hjälm osv då?
Jag är glad att de flesta ändå har hyfsat koll när de köper hjälm och skyddsutrustning. Jäkla onödigt att vara dumsnål.

Men som du säger, oerhört viktigt att hjälmen är i rätt storlek. Så ta hjälp av expediten istället för att gissa! Alla hjälmar har olika passform. Därför är det viktigt att testa sig fram och inte tro att man ska ha medium bara för att förra hjälmen var det..

Lycka till!

marcusL

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
Yamaha DT50X
Mje såvitt ja kan tyda från första inlägget.. sisådär en tia?...

:pannkyss

---

Nu lämnar jag det här forumet, tackar alla som har givit mig ordentliga svar och synpunkter, men det är dåligt att en del människor ska hacka ner på andra bara för att de ska skaffa en moped? Onödiga kommentarer som den ovan kan jag klara mig utan. Du är ett gott exempel på ett forumtroll.

~Mvh Marcus

akahigi_79

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
yamaha YZF-R6
Personligen tycker jag att det räcker med en plasthjälm, men den måste passa. Annars tycker jag att marcusL's fråga passar in då det är säkerhets och nybörjarforumet och att hjälmen är lika dan vare sig du åker med 1000cc eller 50cc.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ni som är taskiga mot en kille som ställer en hövlig fråga; Vad har ni för problem ... nåt med den personliga imagen eller??

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Glasfiberhjälmar klarar av lättare slag.
FEL. Glasfiberhjälmar fördelar krafterna över en yta bättre än plast, generellt! det finns ruskigt dåliga glasfiberhjälmar också!
Allt sitter inte enbart i skalet!

Om du menar att de klarar av lättare slag i brukarsammanhang så visst, men de är fortfarande MKT mer ömtåliga än plast/komposithjälmar inom ett handhavarsammanhang.

Hjälmar är som bekant gjorda för att skydda ett människohuvud som väger kanske 7-8kg. Mest en myt att det inte ska gå att använda en glasfiberhjälm om man tappat den.
Det beror på från fall till fall, en plasthjälm skyddar ju öht inte som en glasfiberhjälm. Därför den kanske lättare överlever att tappas? Eftersom den är hård som en sten utan någon absorberingsmöjlighet?;)

Tänk att sitta i en gammal jänkarbil att krocka med.. Inga deformationszoner som på nyare bilar. Liten paralell bara..

Förklara för mig hur en plasthjälm skulle vara bättre än en glasfiberhjälm säkerhetsmässigt?

För det första, jag har aldrig påstått att plast är bättre än glasfiber.
Du har fel i ett påstående, plasthjälm är inte hård som sten.
Deformationszonen är densamma som i en glasfiber, alltså frigoliten inuti hjälmen.
Dessutom så tar jag alla gånger hellre på mig en hjälm som väger så lite som möjligt och är av känt fabrikat samt i komposit än att köpa en "billig" glasfiberhjälm för samma pengar som dessutom är bra mkt tyngre.

Däremot kan man väl flika in att generellt gäller att man kan bruka en plasthjälm i ca 3 år innan skalet torkar och blir "stenhårt".
Generellt gäller ca 5 år för glasfiber.

De standarden du pratar om är totalt löjliga. En bra hjälm måste uppfylla bra mycket mer än så.

Självklart är de inte löjliga, utan nödvändiga för att vägleda konsumenter, precis som alla andra standard.

jäkla onödigt att vara dumsnål

Där har du helt rätt! men rimligheten måste väl gälla när det är en kille som frågar om mopedhjälm, alltså hastigheter man kommer upp i med en hyfsad kondition och traditionell trampcykel. Eller skulle du köpa en X-spirit/Rx-7 Corsair för närmre 7000kr till din mopedåkande son?

Isf är det väl resonemangsvis bättre att han disponerar de 7000 kr för att köpa en bra komposithjälm för ca 2000 och använder övriga 5000 för hyfsade allväderskläder med skydd för mcbruk. Jag tror att den ungen klarar sig bättre vid krash än den som enbart brukar en dyr hjälm.

Personligen tycker jag att det räcker med en plasthjälm, men den måste passa. Annars tycker jag att marcusL's fråga passar in då det är säkerhets och nybörjarforumet och att hjälmen är lika dan vare sig du åker med 1000cc eller 50cc.

Du har SÅ rätt!:tummenupp

För övrigt.

Jag är så jävla less på elaka och dryga sporthoj.com fanatiker och besserwissers,
Jag trodde att min mångåriga erfarenhet som säljare av personlig utrustning skulle duga för att ge en kille ett bra tips om en MOPEDHJÄLM för rimliga pengar, här gör det tydligen ej...
Att ni dessutom dissar en kille som ser upp till oss motorcyklister är ju ännu mer genomruttet!

Visst är det självklart att det bästa för att skydda knoppen är en BRA glasfiberhjälm men pöjken ska ha den för att köra moped/125cc EJ sätta varvtider på Nordschleife. Rimlighet mina vänner!(Läs ovanstående resonemang om hjälm och skyddskläder...)

Jag tackar för mig, för nu tänker jag fan inte tipsa om nånting mer vad gäller personlig utrustning...:huvet

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50

Man får en bättre och lättare hjälm för avsevärt mycket mindre pengar om man köper en i plast/kompositmaterial.

Den meningen uppfattar jag som att du anser att en plasthjälm är bättre än en glasfiberhjälm.

Och angående kraven, så menar jag att de borde vara bra mycket högre..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy