Behöver hjälp med val av motard?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Tycker det vore kul att ha en motard som komplement till Thundercaten jag har, för att kunna busa lite, ha med på gocartbana ibland och lite sånt. Vet dock inte om mina önskemål går ihop med verkligheten:

- Lågt pris, både inköp (ca 25000:) och att äga
- Inga toktäta serviceintervaller
- Liten och smidig
- Hyffsat pigg motor (behöver inte vara nån superracer på nåt sätt, men vill ju samtidigt inte bli omkörd av nåt moppefucko) :)

Finns det nån maskin som kan stämma in på det ovan?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag tänker en gammal Xr600. Fast den fallar kanske på liten å smidig iofs..
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Lägg till 5000 och du får min.

KTM 640/625 eller XR låter som bra hojar för dig....
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Ktm 625,640,660 är nog de bästa när det gäller service då de kan gå extremt länge mellan oljebyten och renoveringar gämfört med de mindre motarderna.
dock kostar dom typ 30k+ och är lite tunga, men pigga som fan.
Annars finns suzuki drz400, Ännu bättre hållbarhet än ktm'en men kanske lite klen motor och även dessa lite tunga. Kan nog få en sån för 25 eller 30k
Vill du ha en liten och smidig motard är det tyvärr en ombyggd cross du får satsa på (tex ktm 450/525 honda cr450 eller en husaberg vilket enligt mig är det grymmaste man kan ha, speciellt 650'n :banana ) men då är det 5/10h service som gäller
 
Last edited:

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Den va billig, köp! :D

Förresten det som skulle kunna passa in full ut på din önskelista skulle kunna vara en cross 250cc 2 takt med motardhjul och lv-reggad, en sån behöver ju inte mycket service, 2-taktarna går ju i ur o skur.
Dock svårt o hitta en reggad sån kanske..
 
Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Tack för alla bra tips! :tummenupp

KTM 640 ser ju intressant ut och finns uppenbarligen till ganska bra priser. Men är det nån som har nån koll på hur serviceintervallerna ser ut på dom?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tack för alla bra tips! :tummenupp

KTM 640 ser ju intressant ut och finns uppenbarligen till ganska bra priser. Men är det nån som har nån koll på hur serviceintervallerna ser ut på dom?

På 640n är det 500-milsintervaller på olja + filter. Ventilerna är 1000 mil.
Själv tycker jag det är lite långt med 500 mil, så jag servar min oftare.
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
På 640n är det 500-milsintervaller på olja + filter. Ventilerna är 1000 mil.
Själv tycker jag det är lite långt med 500 mil, så jag servar min oftare.

1000 mil på ventiler? :va I manualen till min 640 står det att vid 500 ska allt göras, dvs även ventilerna.
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
1000 mil på ventiler? :va I manualen till min 640 står det att vid 500 ska allt göras, dvs även ventilerna.

Man märker ju direkt när det är dags, dvs när hojen blir mer svårstartad än vanligt. En svårstartad lc4 beror ju nästan alltid på ventilerna ;)

Men jag kör iaf olja och filter 200 mil och ventiler 500mil, kanske inte behövs så ofta men jag tycker att det känns bättre så :)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
1000 mil på ventiler? :va I manualen till min 640 står det att vid 500 ska allt göras, dvs även ventilerna.

Jag kan ha fel där!
Vet att jag inte kör 500mil utan att serva den iaf. Känns onödigt, när det är så pass enkelt och billigt att göra det själv. Jag ligger nog på halva den tiden när jag servar ungefär.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
KTM 640 finns ju i en massa olika modeller, Adventure, LC4 osv. Är det så mkt mer som skiljer modellerna emellan än det man ser, kåpor, framruta osv?
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Okej, service och så kan ju skilja mellan årsmodeller ja :)

KTM 640 finns ju i en massa olika modeller, Adventure, LC4 osv. Är det så mkt mer som skiljer modellerna emellan än det man ser, kåpor, framruta osv?

640n finns i olika modeller ja, men man kan väl inte direkt säga att 640 lc4 är en av dom? LC4 är ju bara motorn, och om inte jag minns fel sitter det en lc4 även i adventure modellen? :va Man kan väl däremot kalla den för 640 supermoto :gnissla
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
640n finns i olika modeller ja, men man kan väl inte direkt säga att 640 lc4 är en av dom? LC4 är ju bara motorn, och om inte jag minns fel sitter det en lc4 även i adventure modellen? :va Man kan väl däremot kalla den för 640 supermoto :gnissla


Jaha, ok. Inte riktigt fått kläm på KTM's modellbeteckningar än.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top