Hej, detta blir min första post så passar på att säga hej samtidigt. Hej!
Jag åker idag på en Triump thruxton 2016 (1200), fantastiskt mc på många sätt men jag har kommit fram till att jag inte gillar att köra längre sträckor med den och framför allt inte större landsväg/motoväg när det ska "marschas" i 120 km/h Den funkar bra kortare svängar och lite kurvigare vägar men vill ha något som funkar för lite mer "touring". Jag slits mellan hopp och förtvivlan eftersom jag älskar stilen på "modern classics" och kåplösa hojar i allmänhet och Thruxton i synnerhet men jag vill hellre att hojåkningen ska kännas kul än att jag ska känna mig "cool".
Jag hoppas kunna få lite input från medlemmar som har de modeller, snarlika varianter eller har provkört någon av de jag tittat på som ersättare. Jag vill ha en all-round MC, det ska vara hyffsat bekvämt att köra rakt fram en längre stund men samtidigt ganska lättstyrt och följsamt på kurviga vägar och i tätort. Köra på bana är inget jag gör, kanske händer ett enstaka tillfälle någon gång, inte mer än så. Jag är ung och fräsch så rygg och knän är inget problem, än. Blir jag öm så ser jag det mer som att jag behöver vänjas.
Utseendet på hojen är också viktig, jag tummar redan rejält på personlig preferens när jag kollar på räsers med kåpor, men jag är beredd att göra den uppoffringen för att få mer körglädje, däremot går adeventure hojar, renodla tourers eller andra "fula" hojar bort
De jag kollat mest på:
Rent spontant tror jag att kawasakis sportiga "tourers" bäst eliminerar de problem jag upplever med Thruxton, som är vind och att det väldigt påfrestande och lite ostabilt när man kör motorväg i 120+, eftersom de har kåpor.
H2'an har nog mer styrka än vad jag behöver och är rädd att överladdningen ska paja stup i ett och den bara kostar massa pengar. Ninja 1000sx känns som man tappar mycket "godis" som de andra har med quickshifter, ställbara dämpare, kraft osv.
Jag har ingen erfarenhet av nakna sporthojar, typ MT10. Jag förstår att man får vind på bröst och axlar med de också men de har ändå lite plast i fronten som kanske knuffar undan en del? Verkar ju annars vara väldigt populära hojar till det mesta, funkar de att ta längre turer utan att köpa en gigantisk och ful vindruta till?
Rocket 3 R är nog min favorit bland alla, ser ju jävligt frän ut, bekväm körställning och enligt reviews är den väldigt följsam dock väldigt dyr och stor/tung och finns inte så mycket eftermarknads-prylar till den än.
Hjälp mig, vad är era tankar kring dessa? Jag ska försöka provköra några modeller men tyvärr finns inte någon av kawasaki eller rocket i närheten där jag bor.
Tack på förhand!
Jag åker idag på en Triump thruxton 2016 (1200), fantastiskt mc på många sätt men jag har kommit fram till att jag inte gillar att köra längre sträckor med den och framför allt inte större landsväg/motoväg när det ska "marschas" i 120 km/h Den funkar bra kortare svängar och lite kurvigare vägar men vill ha något som funkar för lite mer "touring". Jag slits mellan hopp och förtvivlan eftersom jag älskar stilen på "modern classics" och kåplösa hojar i allmänhet och Thruxton i synnerhet men jag vill hellre att hojåkningen ska kännas kul än att jag ska känna mig "cool".
Jag hoppas kunna få lite input från medlemmar som har de modeller, snarlika varianter eller har provkört någon av de jag tittat på som ersättare. Jag vill ha en all-round MC, det ska vara hyffsat bekvämt att köra rakt fram en längre stund men samtidigt ganska lättstyrt och följsamt på kurviga vägar och i tätort. Köra på bana är inget jag gör, kanske händer ett enstaka tillfälle någon gång, inte mer än så. Jag är ung och fräsch så rygg och knän är inget problem, än. Blir jag öm så ser jag det mer som att jag behöver vänjas.
Utseendet på hojen är också viktig, jag tummar redan rejält på personlig preferens när jag kollar på räsers med kåpor, men jag är beredd att göra den uppoffringen för att få mer körglädje, däremot går adeventure hojar, renodla tourers eller andra "fula" hojar bort
De jag kollat mest på:
- Triumph rocket 3 R 2020
- Kawasaki ninja 1000sx 2020
- Kawasaki ninja H2 SX
- Yamaha MT10 SP
- KTM Superduke 1290 R
Rent spontant tror jag att kawasakis sportiga "tourers" bäst eliminerar de problem jag upplever med Thruxton, som är vind och att det väldigt påfrestande och lite ostabilt när man kör motorväg i 120+, eftersom de har kåpor.
H2'an har nog mer styrka än vad jag behöver och är rädd att överladdningen ska paja stup i ett och den bara kostar massa pengar. Ninja 1000sx känns som man tappar mycket "godis" som de andra har med quickshifter, ställbara dämpare, kraft osv.
Jag har ingen erfarenhet av nakna sporthojar, typ MT10. Jag förstår att man får vind på bröst och axlar med de också men de har ändå lite plast i fronten som kanske knuffar undan en del? Verkar ju annars vara väldigt populära hojar till det mesta, funkar de att ta längre turer utan att köpa en gigantisk och ful vindruta till?
Rocket 3 R är nog min favorit bland alla, ser ju jävligt frän ut, bekväm körställning och enligt reviews är den väldigt följsam dock väldigt dyr och stor/tung och finns inte så mycket eftermarknads-prylar till den än.
Hjälp mig, vad är era tankar kring dessa? Jag ska försöka provköra några modeller men tyvärr finns inte någon av kawasaki eller rocket i närheten där jag bor.
Tack på förhand!